Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

flera batterier på en powerbook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funkar det att ha flera batterier till en powerbook?

Jag frågar där för att jag försökt ha fler batterier till en sladdlös telefon här hemma. En Siemens som uppenbarligen blir förvirrad om man byter ut det tomma batteriet mot ett fulladdat. Eftersom telefonen själv inte varit med om någon laddningsprocedur så kan den inte acceptera att det nya batteriet skulle vara fulladdat och indikerar 'tomt' batteri på grafiken.

Så nu ställer jag frågan till er powerbookryttare som testat. Hur funkar det att skifta batterier på en powerbook?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 14:03

eftersom man på Apple Store säljer extrabatterier till PB och marknadsför dem som resebatterier "Om du köper ett reservbatteri får du dubbelt så lång batteritid när du reser." får man nog utgå ifrån att den kan ta ett fullt batteri direkt på ett tomt

har inte testat själv, men tog mig friheten att svara i alla fall.

Det fungerar fint att skifta batterier. Har man strömadaptern ikopplad så behöver man inte ens stänga av datorn utan det är bara att byta "on-the-fly".

har man inte strömadaptern så får man sätta datorn i vila medans man bytar batteri. Otroligt smidigt då allt sparas och det går lika snabbt att starta upp som från en vanlig vila.

Smidigt är det som sagt, hade som mest fyra batterier till min forna Pismo, det var riktigt praktiskt när man var ute och seglade t.ex.

-> Ytterligare en dimension att tillföra batterihandhavandet: Bordsladdare! Rekommenderar det verkligen.
Då har man alltid fräscha batterier att ta med, och man behöver inte planera laddandet av extrabatterierna på samma sätt som när man tvingas ladda dom i datorn.

Ursprungligen av kitesurf:

Ytterligare en dimension att tillföra batterihandhavandet: Bordsladdare! Rekommenderar det verkligen.
Då har man alltid fräscha batterier att ta med, och man behöver inte planera laddandet av extrabatterierna på samma sätt som när man tvingas ladda dom i datorn.

Finns det såna? Jag brukar mellan varven fråga äppelsäljare om bordsladdare och de ser dom ut som fågelbon i ansiktet (jag menar naturligtvis fågelholkar )

Ursprungligen av kitesurf:

Smidigt är det som sagt, hade som mest fyra batterier till min forna Pismo, det var riktigt praktiskt när man var ute och seglade t.ex.

-> Ytterligare en dimension att tillföra batterihandhavandet: Bordsladdare! Rekommenderar det verkligen.
Då har man alltid fräscha batterier att ta med, och man behöver inte planera laddandet av extrabatterierna på samma sätt som när man tvingas ladda dom i datorn.

Nu måste jag 'bumpa' dig lite Kitesurf. Var tusan har du sett en bordsladdare för powerbook-batterier?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-23 16:23

Jag har aldrig behövs ladda mitt bord - hemma är det alltid laddat - tan'ta e' vass.

Missade din bump David

Hade en sådan här:
http://www.powerbookmedic.com/VST-Dual-Battery-Charger-SCHG32-Pismo-Lombard----NEW--p-16293.html

Den försvann en dag på plugget, kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att någon skulle sno den när ingen rimligtvis kunde veta vad det var för något. Men den blänkte väl eller nått...

Praktiskt var det att ha iallafall. Alltid laddat, bara att ta med ett knippe batterier när man visste att man skulle vara rörlig ett tag.
Edit:
Köpte den på ebay, tillsammans med en motsvarande för iBook. Engelsk säljare, tror jag betalade ca 900kr inkl frakt och växlingsavgift (skickade cash i kuvert) för båda.

  • Medlem
  • 2005-10-30 21:44

Jag har hört från ganska säker källa att det går att byta batteri utan nätsladd trots att datorn bara vilar.

Ursprungligen av Baron:

Jag har hört från ganska säker källa att det går att byta batteri utan nätsladd trots att datorn bara vilar.

DU DRIVER MED MIG???? Ironi? Smaklöst isf för jag blev väldigt uppspelt nu.

Ursprungligen av Björnström:

...särskilt nu när det går att köpa batterier utan Apple-logo.

Var köper man dessa? Eller måste man fortfarande vara Pro-medlem för att få ta del av denna hemlighet?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-30 23:13

Här finns diverse batteriladdare att köpa för nya Apple-datorer:

http://www.newertech.com/products/products_conditioner.php

Ursprungligen av akesson:

Här finns diverse batteriladdare att köpa för nya Apple-datorer:

http://www.newertech.com/products/products_conditioner.php

Dom var inte direkt gratis dock

Jag hade alltid dubbla batterier (och ingen optisk enhet) i min Pismo 400MHz och var väldigt nöjd med det. Bytte batteri i min Powerbook G4 12" nyligen från ett 24 månader gammalt slitet batteri till ett nytt 4800mAh och det blev en väldigt stor skillnad.

Har man varit med om att datorn dör vid fel tillfälle tror jag investeringen i ett extra batteri är överkomlig, särskilt nu när det går att köpa batterier utan Apple-logo. Jag satt på ett plan nyligen och upptäckte att dom hade Wifi på planet. Lyckades logga in i 30 sekunder innan batteriet tog slut. 12,5 timmars flygning

1
Bevaka tråden