Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårigheter vid uppkoppling stadsnät via hub/switch

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har beställt och fått bredband via ip-bolaget stadsnät i Örebro. Man loggar in först på stadsnätet direkt och sedan väljer man tjänst och loggar in på ip-bolaget via webläsare. Inga problem att göra det med sladden direkt i datorn. Men jag vill gå via min netgear 314 för att dels få en brandvägg och dels dela ut internet till mina två datorer. Men jag lyckas inte få kontakt vare sig med stadsnätet eller ip-inloggningen. Det tycks som om switchen inte får kontakt. IP-adressen blir bara 0.0.0.0 i den . Har satt sladden i samma WAN uttag som den gamal ADSL ingången. Den fungerar direkt när man stoppar tillbaka den. Har frösökt att stänga switchen under en tid för att få den att hitta en ny ip-adress men det hjäler inte. Tacksam tips!

Tre saker som jag tänker på (ursäkta om det är självklarheter jag rabblar....):

1. Switchen i andra änden kanske har låst på MAC-adressen i din dator så när du sätter i routern så har den givetvis en annan MAC-adress. En del operatörer använder MAC-adresslåsning. Kolla det!

2. Har du länk på WAN-porten? Isf kan det ju vara något med sladden ex. att den är korsad/icke korsad, eller hur det nu ska vara. De flesta utrusningarna klarar av att detekta sådan automagiskt, men inte alls, så det kan ju vara en möjlig orsak.

3. När du skriver "Det tycks som om switchen inte får kontakt. IP-adressen blir bara 0.0.0.0 i den" så det egentligen router du menar va? Dvs. din netgear?

Ursprungligen av brokewind:

Tre saker som jag tänker på (ursäkta om det är självklarheter jag rabblar....):

1. Switchen i andra änden kanske har låst på MAC-adressen i din dator så när du sätter i routern så har den givetvis en annan MAC-adress. En del operatörer använder MAC-adresslåsning. Kolla det!

2. Har du länk på WAN-porten? Isf kan det ju vara något med sladden ex. att den är korsad/icke korsad, eller hur det nu ska vara. De flesta utrusningarna klarar av att detekta sådan automagiskt, men inte alls, så det kan ju vara en möjlig orsak.

3. När du skriver "Det tycks som om switchen inte får kontakt. IP-adressen blir bara 0.0.0.0 i den" så det egentligen router du menar va? Dvs. din netgear?

Alla svar tas tacksam emot!

1) Det gick att flytta sladden från globen till powerbooken - och dom har ju olika MAC adresser. Fungerade ändå.

2) Jag har använt samma sladd (Ethernet okorsad skärmad 25 m Claes Ohlson) till datorerna och Netgear routern.

3) Japp- Det är i webgränssnittet till Routern som jag ser att den uppkopplad till ADSL modemet får en IP adress men uppkopplad till stadsnätsporten inte får det.

Lasse

1
Bevaka tråden