Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Native

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-07-11 16:07

Om man programmerar med java och cocoa hur ser det sen ut om man kör programmet i windows, menar alla dessa aqua effekter finns juh inte i windows eller?

Kan man kompilera om de java programmen med cocoa till native program eller alltid enbart OS oberoende byte kod?

Du kan inte köra Cocoa-program skrivna i vare sig java eller obj-c på Windows. Cocoa-program kompileras alltid native, inte byte-kod. Du verkar blanda ihop koncepten.

Apple har valt att göra det möjligt att använda Cocoa klasserna från språket java. Java är ju både ett språk och ett API.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-16 16:38

Hmm för jag såg på apples hemsida att där fanns ett program som gjorde om jar filer till .app fil, betyder detta att man inte behöver det om man använder cocoa?
Blir det en riktig app fil alltså när man kompilerar java koden?
Finns ett liknande compilator för windows kallad towerj, fungerar det som det tro?
Fan vad jag låter som idiot just nu, men efter ha använt java en del i skolan så blir man förvirrad när oberoende kod inte är oberoende längre eftersom java alltid varit byte kod efter kompilering, vilket de fixade med towerj till exe fil istället. Men hmm då bör där inte bli .class filer om jag programmerar för mac då då?
Ok dumma ekis hoppas på svar.

Vad det programmet gör är att det lägger in .jar filen i en .app katalog så det ska gå att starta via Finder, men det är fortfarande en javaapplikation.

Har iaf för mig att det är så det funkar. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2001-07-16 17:19

odlund: Men vad är det för nytta med att lägga in en jar fil i en app fil, om programmet redan är native, borde inte programmet redan gå att starta genom dubbelklickning om det är native? Alltså jag förstår nyttan med det om man kör vanlig jar fil med vanlig java api kod, men menar med native borde läget vara helt annorlunda. Eller är jag ute och snurrar i det blå?

Alltså vad jag vet så finns det inget sätt att konvertera java-bytekod till native på mac. Som Odlund säger så gör programmet du nämnde inte mer än att göra javaprogram lite mer lättanvända dvs, de går att öppna med dubbelklick istället för att skriva java programnamn i terminalen eller andra obskyra sätt. Detta är bra eftersom det i MacOS X inte går att starta java-program genom att dubbelklicka jar-filer (eller?).

Och vad gäller Cocoa...
Blanda inte ihop java och Cocoa. Du kan komma åt Cocoa APIn med språket java men det du programmerar är inte java-program utan rena mac-program. De är inte plattformsoberoende utan fungerar bara på mac. Dessutom kan du inte blanda Cocoa API-anrop och Java API-anrop i sådana program.

Jag vet inte om jag gör det klarare eller inte men om du väljer att programmera i java med Cocoa APIn kommer det inte bli classfiler utan ett helt vanligt mac-program.

Förövrigt förstår jag inte vad poängen med plattformsoberoende kompilerad kod är. Det känns väldigt oeffektivt och onödigt att behöva kompilera om byte-kod till native kod varje gång du kör ett program. Det enda viktiga, tycker jag, är plattformsoberoende källkod. En simpel omkompilering till önskad plattform är ju simpelt.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-21 00:53

Ok då tror jag har allt på rätt sida av mitt förstånd. Men jag tycker egentligen det vore möjligt att skapa två fönster ett med macosx api och ett med java api i samma program och köra dessa, men gör det inte visst.

1
Bevaka tråden