Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-adress - utbytbar?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det möjligt att byta "mac-adress" på ett nätverkskort. Så här är själva problemet. En person som jobbar på företaget X har ett problem med att databasprogram för ljudfiler. Det finns både PC och Mac-version av programmet. På nästan alla PC som han testat så krachar programmet (förutom en bärbar DELL) men på hans egna PB 12" så funkar det perfekt. En annan person har lurat i honom att det vore fullt möjligt att låta macen få *låna* den fungerande PC´ns mac-adressnummer - jag tror själv inte på att detta skulle vara möjligt.

* Mac-adressen är som alla vet inte samma sak som det DHCP-utdelade IP-nummret.

Olle

Senast redigerat 2005-09-28 20:39

Jodå det går att ändra via terminalen.

sudo ifconfig en0 ether aa:bb:cc:dd:ee:ff

"where en0 is the network interface (numbered from en0, en1, en2 ...) and aa:bb:cc:dd:ee:ff is the desired MAC address in hex notation."

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031102075234315

Tackar tackar... så hur gör man OM man hade haft en PC och ville köra med enhelt annan mac-adress ?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-09-28 14:42

Öhm, även om det går att göra så, så är det inte rätt. Tänk er själva hur IT-avdelningen reagerar om man kopplar en (om jag inte alldeles missförstått det) icke-företagsdator till nätverket. Blä. Det är ju precis sånt de vill stoppa med det där skyddet!!!

Om det nu är som det är att programmet är helt omöjligt att få att funka ordentligt med den dator han fått tilldelad av företaget, så får väl IT-avdelningen helt enkelt se till att lösa problemet. I värsta fall får de se till att han antingen får en lämplig PC som programmet faktiskt vill funka på, eller en Mac Mini extra.

Och dessutom, om han nu mot förmodan ska använda sin PowerBook för att redigera ljudfilerna, varför behöver han nätverkstillgång? Måste gå utmärkt att flytta filerna med CD-ROM om inte annat...

Ursprungligen av TERdON:

Och dessutom, om han nu mot förmodan ska använda sin PowerBook för att redigera ljudfilerna, varför behöver han nätverkstillgång? Måste gå utmärkt att flytta filerna med CD-ROM om inte annat...

Han ska inte redigera själva filerna på sin PB. Problemet är alltså att databasprogrammet inte funkar på den PC där han har ProTools. Ljudeffekterna ligger inne i nätverket och ska vara åtkomligt för fler användare än enbart honom. CD-ROM blir att som att gå över ån efter vatten.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-09-29 18:25
Ursprungligen av Olle@mac:

Han ska inte redigera själva filerna på sin PB. Problemet är alltså att databasprogrammet inte funkar på den PC där han har ProTools. Ljudeffekterna ligger inne i nätverket och ska vara åtkomligt för fler användare än enbart honom. CD-ROM blir att som att gå över ån efter vatten.

Han borde fortfarande inte koppla in en dator som han inte fått tillåtelse av IT-avdelningen att koppla in, speciellt inte sin egen. Det är rätt uppenbart att de inte vill att man ska göra det (det skulle i princip kunna räknas som dataintrång!) Om den trots allt är nödvändig för företaget och han är "pålitlig", så borde det i så fall vara en smal sak att få IT-avdelningen att godkänna hans dator särskilt, med dess ordinarie MAC-adress.

Ursprungligen av TERdON:

Han borde fortfarande inte koppla in en dator som han inte fått tillåtelse av IT-avdelningen att koppla in, speciellt inte sin egen.

Det sker säkert med deras *goda minne* även om "reglerna" säger något helt annat..

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-09-30 13:11
Ursprungligen av Olle@mac:

Det sker säkert med deras *goda minne* även om "reglerna" säger något helt annat..

Grejen att jag reagerar så häftigt på det är att en medtagen dator är ett alldeles utmärkt sätt att bedriva företagsspioneri. Eller föra in spyware och virus (även om det är en mac, den behöver ju inte vara smittad i sig för att det ligger smittade PC-filer på den), kort sagt, det finns en massa bra argument för att inte tillåta okända datorer. Och när de dessutom implementerar ett skydd mot det (om än jättedåligt, de borde sätta upp en VPN-server som alla datorer får ansluta genom istället), så borde man inte kringgå det skyddet...

EDIT: Sker det dessutom med IT-avdelningens goda minne så är det väl bara att säga till dem att de får lägga in hans MAC-nummer också, eftersom de knappast kan ha något emot det då?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-29 18:40
Ursprungligen av Olle@mac:

Han ska inte redigera själva filerna på sin PB. Problemet är alltså att databasprogrammet inte funkar på den PC där han har ProTools. Ljudeffekterna ligger inne i nätverket och ska vara åtkomligt för fler användare än enbart honom. CD-ROM blir att som att gå över ån efter vatten.

Om han inte får tillåtelse att koppla upp sig mot nätverket så får man väl ta en snigellösning. Lägg upp hela effektarkivet på jobbet på en ftp, det måste ju vara ok. OCh sök i ett lokalt databasprogram med alla ljudeffekter i. Stora nackdelen blir ju att man inte kan lyssna och "förhandsgranska" effekterna innan man tar in dom i PT.

Ursprungligen av TERdON:

Öhm, även om det går att göra så, så är det inte rätt. Tänk er själva hur IT-avdelningen reagerar om man kopplar en (om jag inte alldeles missförstått det) icke-företagsdator till nätverket. Blä. Det är ju precis sånt de vill stoppa med det där skyddet!!!

En IT-avdelning som använder MAC-adresser som säkerhet känns inte riktigt som en riktig IT-avdelning... Fast det är väl windows folk...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-28 19:06

Jag var helt hundra på att det inte gick att ändra MAC adressen, trodde det var en hårdvarunyckel som var "nästan" olika på alla nätverksprylar. Men om man kan ändra den känns det mindre säkert. Fast å andra sidan, om man sitter uppkopplad mot ett nätverk så kan man väl inte kolla de andra datorernas (nätverkskortens) MAC adresser som är uppkopplade?

MAC-adressen är inga problem att ändra, men eftersom den är "bränd" i nätverkskretsen kan den inte ändras permanent utan den återställs vid omstart. Det är heller inga problem att kolla vad alla andra datorer i samma subnät har för MAC-adresser, den adressen är ju den enda form av adressering nätverkskortet känner till så den finns i vartenda ethernetpaket som skickas. Du kan exempelvis använda arp-kommandot (arp -a) för att få en lista med de IP-nummer och korresponderande MAC-adresser datorn kommunicerat med på sistone.

Hur detta företag valt att skydda sig har jag faktiskt inte en aning om - trodde kanske naivt nog att det bara gick att lösa via mac-adresser... kanske valde dom VPN eller något annat fix och trix.. who knows... för att runda av mitt intresse av tråden så undrar jag varför själva funktionen med att byta mac-adress över huvud taget finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 18:17
Ursprungligen av Olle@mac:

...så undrar jag varför själva funktionen med att byta mac-adress över huvud taget finns.

En MAC-adress måste vara unik på det nätverk där den befinner sig, och alla tillverkare av nätverkskort har fått en specad range att använda sig av för att minimera risken för krockar. Det har dock hänt att två kort med identiska MAC-adresser råkat hamna på samma LAN, med konstiga kommunikationsfel som följd. I sådana fall kan det vara smidigt att kunna byta adress "mjukt", för felsökning eller bara för att slippa köpa ett nytt kort.

Jag har fått berättat för mig om ett supportfall där alla nyinköpta maskiner på ett nät vägrade kommunicera. Efter många timmars felsökning insåg man att alla nätverkskort i samtliga PC hade samma MAC-adress. Då var det tydligen PROM-brännaren (eller vad man nu använder) som hade hängt sig och bränt samma adress på alla kort i en tillverkningsbatch... Doh!

1
Bevaka tråden