Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilken BT mus till powerbook?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken blåtandsmus rekommenderas till en powerbook?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-27 12:49

Om man får börja i andra änden, så tror jag inte att jag rekomenderar MacAllys BTMicro just för att den så påtagligt är... micro. I övrigt är den trevlig, laddas med USBvagga, stilig, lagom motstånd i "klicken" och scrollen men just så jämra liten...

Inte heller MacMice TheMouse BT. Den är FÖR dålig.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-27 17:05

Jag rekommenderar starkt Apples BT-mus, den har bra batteritid och är snygg och behaglig. Jag har tidigare använt en BT-mus som heter Sushi. Batteritiden på den var dock sjukt kort, även om jag i övrigt trivdes med den.

/Fredrik

Ursprungligen av Fredrikb82:

Jag rekommenderar starkt Apples BT-mus, den har bra batteritid och är snygg och behaglig. Jag har tidigare använt en BT-mus som heter Sushi. Batteritiden på den var dock sjukt kort, även om jag i övrigt trivdes med den.

/Fredrik

Jag är tvärskeptisk till apples möss. Vilken i raden menar du fresten?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 09:48
Ursprungligen av David Slättne:

Jag är tvärskeptisk till apples möss. Vilken i raden menar du fresten?

Hej!

Apple har bara en BT-mus och det är den jag har. Den har bra batteritid, Sushi har dålig batteritid.

Fredrik

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-28 11:33

Jag har en Apple BT-mus. Trivs inte alls med den. Tung och hänger inte med... Jag är på jakt efter en ny och rapp mus. Dock börjar jag fundera på en sladd. Sitter med en vanlig apple pro mus här på jobbet. Sladden stör mig inte alls.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-28 12:08

Testa Sushi, liten,snabb och enligt mig ganska snygg. Dock kan den vara för lite för vissa.
http://www.cabera.se/

edit: batteritiden är kanske inte något att hurra över men har man laddningsbara batterier som jag så spelar det ingen roll.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-28 13:11

Är det Bluetooth i sej som försämrar precisonen eller finns det BT-möss som är nästan lika eller lika exakta som sladdmöss?

Ursprungligen av Hallon:

Är det Bluetooth i sej som försämrar precisonen eller finns det BT-möss som är nästan lika eller lika exakta som sladdmöss?

Enligt mig (och många) är det inget fel på bygget (jo det finns vissa plastiga dåliga byggen också men de kan man ju strunta i), det är BT-tekniken som är ryckig, hackig och inexakt.

Musen funkar för det mesta OK, men ibland så hoppar det till och flippar lite. Extremt störigt för en del, medans vissa inte verka störas av det alls (en gåta för mig) .

Min uppfattning är att av de som trots allt gillar BT-mus, är följande populära:
Apples BT mus (bra bygge, rätt OK BT)
RadTech BT-500 (finns flera tillverkarnamn men alla innehåller modellbeteckningen BT-500) Bra bygge, bra BT, men löjligt liten, bör provas i butik innan köp, så den passar din hand)
Sushi (se RadTech)
MacMice TheMouse BT (plastigt bygge, dåliga knappar, ganska dålig BT - men snygg)
Microsoft IntelliMouse Bluetooth (vet ej exakta modellbenämningen): Bra bygge, lite för stor, riktigt bra BT.

Sen vet jag inget mera. OBS! Allt ovan går under benämningen hörsägen blandat med personliga åsikter.

Själv kör jag, efter att ha gett upp BT-möss eftersom de aldrig lyder ordentligt, en Microsoft Wireless Notebook Optical Mouse. Det är utan tvekan den bästa mus jag haft. (men den kör ju trådlöst via RF tyvärr)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-28 14:12

Om apples BT-mus räknas som bra så är BT-möss uteslutna.

Men visst är det schysst med trådlöst. Vet inte riktigt vad "RF" är men gissar att det är något som är bättre än BT? Men då åker man väll på att ha en extra liten dosa till datorn? Inte så kul till en bärbar, men å andra sidan så är det väl inte jobbigare än att ha sladd till musen...?

Ursprungligen av Hallon:

Om apples BT-mus räknas som bra så är BT-möss uteslutna.

Men visst är det schysst med trådlöst. Vet inte riktigt vad "RF" är men gissar att det är något som är bättre än BT? Men då åker man väll på att ha en extra liten dosa till datorn? Inte så kul till en bärbar, men å andra sidan så är det väl inte jobbigare än att ha sladd till musen...?

Nja, jag skrev "rätt OK". Den enda jag hört som varit riktigt nöjd var en snubbe som hade MS-musen.

RF är ju den gamla klassiska trådlösa tekniken, kallas ibland Radio. Och JO det är värre än en sladdmus, för en sladdmus har oftast en väldigt liten "klump" som du sticker in i datorn. RF sändaren däremot är en större pryl, som faktiskt riskerar ha sönder din USB-port om du sitter med datorn i knät. Vliket jag oftast gör. (krack! vill man ju INTE höra... om man hostar till med datorn i knät)

Med tanke på hur dåligt BT-möss faktiskt funkar, så är min önskedröm på den här fronten, att man kan välja RF-mottagare inbyggd på nästa PowerBookmodell.

1
Bevaka tråden