Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bankkonto i USA

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 13:55

Ibland så lyckas jag sälja lite pylar och får lite pengar från t.ex. eSellerate. Problemet är ju naturligtvis alla bankavgifter som jag gärna skulle vilja minska. Är det nån som vet om man kan öppna i konto i amrikansk bank så att pengarna går dit, så att jag endera kan spara ihop det till en större summa alternativt spendera det när jag ändå råkar hamna i USA?

Är det praktiskt? I så fall, några tips på banker?

Jag har inte kollat själv men kanske att några av de svenska bankerna har kontor i USA, jag tänker framförallt på SEB.

För några år sedan var jag intresserad av att öppna en aktiedepå i USA. Det krävdes visserligen att man skulle fylla i femtielva olika blanketter men det var möjligt. Så om man kan ha en aktiedepå så borde man kunna ha ett vanligt bankkonto tycker jag.

Joakim

Det finns amerikanska betallösningar som erbjuder dig VISA-kort på inbetalda pengar. Dvs - du får in pengarna i USA och får ett VISA kort som går att använda upp till det belopp du har innestående.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 10:56

SEB är inet villiga att hjälpa till (de är min bank). Den här andra varianten, vart hittar man mer information om det?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-14 16:24
Ursprungligen av Jan Erik Moström:

SEB är inet villiga att hjälpa till (de är min bank). Den här andra varianten, vart hittar man mer information om det?

Bankerna i så gott som alla länder har infört hårdare regler de senaste åren, för att komma till rätta med penningtvätt och pengar som slussar till bland annat terrorister. Det gör att de ställer rätt tuffa krav för att öppna nya konton. Det gör de inte för att jävlas - de vill nog ha så många kunder som möjligt - utan för att den enskilde banktjänstemannen som gör det kan bli åtalad om något går snett.

I USA innebär det att man normalt måste ha ett SSN (Social Security Number). Det kan du bara få om du är bosatt där. Det finns dock vägar runt det, men det är inte helt enkelt och inte heller gratis. Det är inga jättesummor det handlar om, dock. Var dock medveten om att utländska banker ofta fungerar på ett lite annat sätt än bankerna i Sverige. De har fler och annorlunda avgifter och har ofta krav på minimibelopp på t ex checkkonton under en månad. I annat fall börjar de debitera månadsavgifter för att hålla kontot.

Var i USA i våras och öppnade ett konto i lokalbank i Chicago.
Inga problem över huvud taget. Inget minsta-belopp, social number, månadskostnader e.dyl.
Jag får varje månad ett kontobesked skickat till mej i Sverige och mitt VISA kort kom efter två veckor och en bunt checkar med eget motiv på.
Jag har däremot ingen ränta på insatt belopp. Vill jag ha det så får jag också en månadskostnad.

Hade själv hört hur krångligt det var men blev positivt överraskad.

Så passa på att öppna ett konto nästa gång du är i USA så att du kan shoppa på Appple Store US.

  • Medlem
  • 2005-09-28 11:21

Ja, det är inga problem alls om man kliver in på kontoret.

Däremot går det i princip inte alls att göra det remote, då de är rädda för peningtvätt och terrorister.

/hpe

1
Bevaka tråden