Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini för utställning - grafikfrågor

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 09:02

Jag jobbar på att få köpa in en mac mini till jobbet ihop med en 32-36" plasma/LCD för att använda på mässor och andra utställningstillfällen. Jag har några enkla funderingar kring grafikkortet och upplösningar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

+ Klarar mac mini att mata tex en LCD-TV på 1280x768? Alltså kan jag få till exakt den upplösningen på bildsignalen? Borde vara en självklarhet men jag har själv krånglat lite med detta när jag kopplar in min PB via DVI till olika projjar/plasmor.

+ Finns det DVI-fällor som man ska akta sig för? De flesta plattskärmar har DVI-D och i minis specar står bara DVI. Jag har inte stenkoll på alla DVI-standarder, med DVI-D låter som att det ska funka.

+ Det kommer mest att rulla Keynote-presentationer på minin. Räcker 32MB (eller 64MB som verkar skeppas nu) för att köra alla OpenGL-effekter utan hack på en skärm som ovan?

Ursprungligen av PJ Utsi:

+ Klarar mac mini att mata tex en LCD-TV på 1280x768? Alltså kan jag få till exakt den upplösningen på bildsignalen? Borde vara en självklarhet men jag har själv krånglat lite med detta när jag kopplar in min PB via DVI till olika projjar/plasmor.

Bör inte vara något problem, men om inte annat finns alltid SwitchresX.

http://www.madrau.com/html/SRX/About.html

Citat:

+ Finns det DVI-fällor som man ska akta sig för? De flesta plattskärmar har DVI-D och i minis specar står bara DVI. Jag har inte stenkoll på alla DVI-standarder, med DVI-D låter som att det ska funka.

DVI-D = Bara digital signal, ignorerar de fyra pinnarna analoga signalen går över. Används av i princip alla digitala TFT-skärmar. Mac Mini har DVI-I (både och), precis som i princip alla grafikkort. Däremot ska man ju passa sig för andra DVI-fällor som att köra med för lång sladd, eller ännu värre att skarva ihop flera sladdar.

Citat:

+ Det kommer mest att rulla Keynote-presentationer på minin. Räcker 32MB (eller 64MB som verkar skeppas nu) för att köra alla OpenGL-effekter utan hack på en skärm som ovan?

Det är inte ens några problem på min tre år gamla iBook med ati 7500 och 32 MB, så minin ska klara det galant. De effekterna är dessutom inte så krävande som man skulle kunna tro, så det är inget större problem egentligen.

1
Bevaka tråden