Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java utvecklingsmiljö?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon bra (gärna gratis) utvecklingsmiljö för Java till Mac?

För Classic, då det finns en fungerande inbyggd för X.

Apropå programmera Java i Mac. Är det nån som vet om PC-program som jGrasp el liknande för Javakodning funkar i VirtualPC under MacOS 9 eller X?
Men helst vill man ju köra det i Macen, förstås.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2002-01-21 22:19
Citat:

Finns det någon bra (gärna gratis) utvecklingsmiljö för Java till Mac?

För Classic, då det finns en fungerande inbyggd för X.

Tja, gamla Mac OS Runtime for Java finns väl att tillgå. Den hittar du garanterat på Apples supportsidor för gratis nedladdning. Om jag inte minns fel klarar den dock bara JDK1.1.8 och äldre, dvs. inte Java 2...

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2002-01-21 22:23
Citat:

Apropå programmera Java i Mac. Är det nån som vet om PC-program som jGrasp el liknande för Javakodning funkar i VirtualPC under MacOS 9 eller X?
Men helst vill man ju köra det i Macen, förstås.

Hm. VirtualPC kan väl köra de flesta PC-program utan problem? Jag vet inte varför det _inte_ skulle fungera.

Förresten, vad är jGrasp för något?

Java + Mac OS X = ?

För mig fungerar varken java-applets eller javaprogram.

1. Inga java-applets fungerar i webbläsarna. Har testat allt. Fungerar aldrig. Är det någon det fungerar bra för? T.ex. syns menyn på HUMlabs sida? Inte för mig.

2. Jag kan inte köra javaprogram.
Jag har skrivit ett enkelt program i java. När jag ska köra det får jag ett felmeddelande. Det verkar som om det saknar komponenter...
Kompilering fungerar fint (inget felmeddelande), men när jag ska köra programmet får jag felmeddelanden.
Först bytekodskompilering:
javac Citat.java
Fungerar. Sedan testar jag att köra det hela:
java Citat.class
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Citat/class
jaha?

Någon som har (andra) erfarenheter?

Källkoden ser f.ö. ut så här:

public class Citat
{
        public static void main (String[] args)
        {
                System.out.println("Hejba");
        }
}

[ 21-01-2002: Meddelandet ändrat av: Markus Johansson ]

[ 21-01-2002: Meddelandet ändrat av: Markus Johansson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Smock:
Förresten, vad är jGrasp för något?

JGRASP är en kombinerad editor och kompilator för PC, (hyfsat enkel att använda).
Jag har använt den i en tidigare Javakurs på Chalmers, och nu kommer en fortsättningskurs, men då vill jag inte sitta och häcka i PClabbet utan sitta ute i solen med min snart inköpta iBook

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2002-01-22 16:06
Citat:

Java + Mac OS X = ?

För mig fungerar varken java-applets eller javaprogram.

1. Inga java-applets fungerar i webbläsarna. Har testat allt. Fungerar aldrig. Är det någon det fungerar bra för? T.ex. syns menyn på HUMlabs sida? Inte för mig.

Jag får inte heller menyn att synas (i IE 5.1.3)... Hm. Skumt.

Men, du behöver ju inte nödvändigtvis köra (egna) applets i webbläsaren, du kan ju alltid använda Applet Launcher!

Citat:

2. Jag kan inte köra javaprogram.
Jag har skrivit ett enkelt program i java. När jag ska köra det får jag ett felmeddelande. Det verkar som om det saknar komponenter...
Kompilering fungerar fint (inget felmeddelande), men när jag ska köra programmet får jag felmeddelanden.
Först bytekodskompilering:
javac Citat.java
Fungerar. Sedan testar jag att köra det hela:
java Citat.class
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Citat/class
jaha?

Jo, grejen är att du skall inte skriva java Citat.class utan bara java Citat. java-kommandot verkar kräva detta, det gillar inte .class-ändelserna.

Citat:

Någon som har (andra) erfarenheter?

Tja, Java-stödet var det väl lite så och så med i Mac OS X:s barndom, t.ex. i Public Beta-stadiet, och då speciellt grafikhanteringen. Tror dock att det skall vara bättre nu. Själv programmerar jag just nu bara text-baserade javaprogram och det fungerar utmärkt. Kombinationen Project Builder för redigering och Terminalen för kompilering/exekvering fungerar för mig i alla fall.

Förresten, det är inte förbjudet att starta en ny diskussion om man vill yttra sig om något. Nu verkar det ha blivit tre-fyra olika java-relaterade inlägg i samma diskussion. Lite rörigt, huh?

/ Henrik

Men "hejba"! nu funkar det ju.
java filnamn utan ".class"
Så det är så man kör man ett javaprogram! Tack.

Jag vet fortfarande ingen som fått någon java-applet att fungera i en webbläsare i Mac OS X. (Och jag pratar inte om javascript eller liknande, utan java-applets). Så jag tycker att Mac OS X + Java = falskt.

Det är väl mer upp till programvaru tillverkarna?
Har du prövat med Java med dom andra webbläsarna?

Senaste OmniWeb, Netscape 6.2, Opera.. T.e.x

Jag gav upp att försöka koda Java på min Classic mac, jag kör det numera på min Linux burk med SuSE 7.3, mycket enklare.

I OmniWeb 4.1 så ser i alla fall jag menyn på ovan nämnd sida. Har till och med fått igång ICQ lite, som körs som en java-applet, på min maskin men just nu verkar det inte fungera konstigt nog.

Javaprogram har jag inte så stor erfarenhet av men de labbar jag gjort i skolan har fungerat utan problem.

Däremot har jag inte hittat någon texteditor jag är nöjd med. På PCn använder jag UltraEdit, en texteditor jag tycker är helskön men det är vissa saker jag inte hittat i några Mac-editorer. Tex. vill jag kunna indentera flera rader i taget genom att markera flera rader och trycka tab eller shift-tab för att flytta tillbaka dem. Vet någon en sådan editor på Mac?

ICQ Lite finns på http://lite.icq.com

  • Oregistrerad
  • 2002-01-23 23:26

www.pundare.nu längst upp är en applet jag laddat ner den fungerar fint i IE i macosx
Hmm påtal om kompilering Markus Johansson du behöver bara skriva javac *.java så får du alla java filer på en gång när du gjort större program, bra att veta, men antar du vet det

1
Bevaka tråden