Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini uppdateras snart, i tysthet?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacRumors skriver om en kommande uppdatering av Mac mini som först dök upp som ett sidan 2-rykte och nu har bekräftats av Think Secret:

According to the report, Apple will be quietly updating the Mac mini in the next week. The low end Mac mini will be upgraded from 1.25GHz to 1.33GHz and the high end from 1.42GHz to 1.5GHz. Internal components such as AirPort Extreme and Bluetooth will receive upgrades as will the SuperDrive (up to 8x) in the high end Mac mini model.

Prices are expected to remain the same.

Är detta sant är det lite av ett trendbrott från Apple som vanligtvis inte uppdaterar en modell inom minst 6 månader från lansering. Något som MacRumors kommenterar:

The Mac mini just received minor upgrades in July. Such a gradual upgrade process is consistent with a long standing goal of Apple wanting to de-emphasize Expo events for product releases.

Är detta bara en engångshändelse eller början på ett nytt förhållningssätt till uppdaterade produkter från Apple? Framtiden får utvisa...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-22 11:01

Mac mini börjar bli ganska attraktiv nu Kanske snart dags att lägga beställningen ...

En kollega till mig köpte en pc för att köra HTPC och köra Linux. Det var knepigt nu så ska han låna eyetv för att testa och har då planer på att köpa en macmini. Så om de nu uppdaterar macmini så skulle det vara trevligt om den var mer utrustad med möjligheter för detta.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 12:40

Detta låter ju sketa bra! Tycker redan att Minin är rätt ok utrustad, men det bästa som skulle kunna hända är väl att minin fick åtminstonde ibookens grafik kort... Please

Perfekt om detta vore sant. Stod precis i begrepp att byta ut min gamla Shuttle mot en Mac mini att ha i TV-hyllan. Underbart om detta stämmer!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-09-22 16:42
Ursprungligen av Capeman:

Perfekt om detta vore sant. Stod precis i begrepp att byta ut min gamla Shuttle mot en Mac mini att ha i TV-hyllan. Underbart om detta stämmer!

Vad är underbart? Den enorma prestandaförbättringen på några enstaka procent? Vore snarast konstigt om de inte kontinuerligt skruvade upp hastigheten. Mac Mini är idag en långsam maskin, så det känns rätt självklart... Kul på riktigt hade det varit om de gjort något åt grafiken, och slängt in lite fler USB+FW800-portar... Tycker lilla jag...

Ursprungligen av William Naversten:

Vad är underbart? Den enorma prestandaförbättringen på några enstaka procent? Vore snarast konstigt om de inte kontinuerligt skruvade upp hastigheten. Mac Mini är idag en långsam maskin, så det känns rätt självklart... Kul på riktigt hade det varit om de gjort något åt grafiken, och slängt in lite fler USB+FW800-portar... Tycker lilla jag...

Det underbara består i att jag inte hann beställa den dyraste modellen. Nu får jag en anings snabbare CPU, bättre Superdrive och bättre Bluetooth för samma pengar. Är inte det underbart? Det tycker jag det är. Dessutom skriver ThinkSecret att alla hårddiskar numera också skall vara 5400 rpm-modeller. Roligare bump än sist, eller hur? Och dessutom ganska nära inpå förra bumpen.

Bah... då blir man ju arg, beställde 5st förra veckan

Härligt att man inte beställde en mini innan då!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-23 00:01

Men sjutton också! Jag som skulle beställa imorgon :/... Är det någon som kan gissa på hur nära snart är?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 00:59
Ursprungligen av theoo:

Men sjutton också! Jag som skulle beställa imorgon :/... Är det någon som kan gissa på hur nära snart är?

Skulle gissa på när expot är slut. Kanske på tisdag i nästa vecka?

Om Mini kommer med gigabit ethernet så kan man skaffa en billig renderingsfarm.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-23 12:15
Ursprungligen av Stefan Swales:

Om Mini kommer med gigabit ethernet så kan man skaffa en billig renderingsfarm.

yes, yes, yes! äntligen kommer jag kunna sova, istället för att lyssna på min PMG4 när den renderar.
gärna FW 800 också

/m

  • Medlem
  • 2005-09-27 08:51
Ursprungligen av Nocz:

Skulle gissa på när expot är slut. Kanske på tisdag i nästa vecka?

Hej! Skulle inte expot vara i slutet av Oktober? *virrig*

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-09-27 09:12
Ursprungligen av Nifo:

Hej! Skulle inte expot vara i slutet av Oktober? *virrig*

/Fredrik

expot i London jo. expot som tog slut i lördags var i Paris

  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 14:12

Mac Mini med Superdrive står som utgående modell på Inwarehouse nätbutik....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-23 16:18

Det är den första modellen...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 17:08

ah, ajdå.

  • Medlem
  • 2005-09-27 08:50

Har det kommit någon mer info om vad som ska vara nytt i den nya Minin? Förresten, tror ni att den kan komma att släppas innan Londonexpot?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-09-27 09:30

*ahaaaa*

Okej..men när tror ni nya Minin kommer då? Köpsugen!

/Fredrik

Enligt Daring Fireball kan man se den här översikten hos Apple som en hint om ny modell av Mac mini. Där står nämligen:

Mac mini (late 2005) * Sept 2005 10.4.2 - 8D40

Där står det alltså september 2005 som månad och 8D40 som version av 10.4.2. Den aktuella senaste officiella releasen av 10.4.2 är bara 8C46.

  • Medlem
  • 2005-09-27 15:55

Ahaaa!

Då är bara frågan...

/Fredrik

Apple Insider: Apple readying significant Mac mini update

According to documents shown to AppleInsider, the revision, which will bump the low-end Mac mini from 1.25GHz to 1.33GHz and the two higher-end models from 1.42GHz to 1.5GHz, was originally slated for release last Tuesday.

Sources say Apple will continue to market the three new Mac mini configurations at the current price points of $499, $599, and $699. All three models will ship standard with Mac OS X 10.4.2 and include faster hard drives operating at 5400-rpm. The current Mac minis include 4200-rpm drives.

In the graphics department, both the mid-range and high-end 1.5GHz Mac mini configurations will see their video memory doubled via ATI's Radeon 9200 64MB graphics card with AGP 4X support. The low-end 1.33GHz Mac mini will continue to ship with 32MB version of the card, sources said.

Updates to the Mac mini's wireless technologies are also expected in the revision. Sources say Apple has redesigned the Mac mini's mezzanine board to accommodate a revised AirPort Extreme and Bluetooth combo card, which will ship on the 1.5GHz models and include Bluetooth 2.0+EDR technology. While remaining backwards-compatible with Bluetooth 1.x, Bluetooth 2.0+EDR is up to three times faster, offering a maximum data rate of 3Mbps.

Finally, sources say the high-end 1.5GHz Mac mini configuration will also gain an 8x double-layer SuperDrive capable of double-layer DVD burning.

All models will continue to ship with MPC7447A PowerPC G4 processors from Motorola's Freescale division and 512MB of PC2700 (333MHz) DDR SDRAM.

Ursprungligen av Adrian B:

Apple Insider: Apple readying significant Mac mini update

According to documents shown to AppleInsider, the revision, which will bump the low-end Mac mini from 1.25GHz to 1.33GHz and the two higher-end models from 1.42GHz to 1.5GHz, was originally slated for release last Tuesday.

Sources say Apple will continue to market the three new Mac mini configurations at the current price points of $499, $599, and $699. All three models will ship standard with Mac OS X 10.4.2 and include faster hard drives operating at 5400-rpm. The current Mac minis include 4200-rpm drives.

In the graphics department, both the mid-range and high-end 1.5GHz Mac mini configurations will see their video memory doubled via ATI's Radeon 9200 64MB graphics card with AGP 4X support. The low-end 1.33GHz Mac mini will continue to ship with 32MB version of the card, sources said.

Updates to the Mac mini's wireless technologies are also expected in the revision. Sources say Apple has redesigned the Mac mini's mezzanine board to accommodate a revised AirPort Extreme and Bluetooth combo card, which will ship on the 1.5GHz models and include Bluetooth 2.0+EDR technology. While remaining backwards-compatible with Bluetooth 1.x, Bluetooth 2.0+EDR is up to three times faster, offering a maximum data rate of 3Mbps.

Finally, sources say the high-end 1.5GHz Mac mini configuration will also gain an 8x double-layer SuperDrive capable of double-layer DVD burning.

All models will continue to ship with MPC7447A PowerPC G4 processors from Motorola's Freescale division and 512MB of PC2700 (333MHz) DDR SDRAM.

Låter ju helt underbart om det är sant! Frågan är ju bara när uppgraderingen kommer komma ut. Hur länge tror ni det är frågan om? 1 vecka? 2-3?

Ursprungligen av Håkan Palm:

Låter ju helt underbart om det är sant! Frågan är ju bara när uppgraderingen kommer komma ut. Hur länge tror ni det är frågan om? 1 vecka? 2-3?

Den verkar redan ha börjat komma ut: Updated Mac minis arriving, details revealed. Folk har alltså rapporterat att de fått den nya snabbare varianten. Men än så länge har den inte officiellt lanserats eller presenterats på Apples sidor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-27 20:43

Om allt det där stämmer så måste jag nog köpa en mac mini till. Jag som är student och allt. Hade faktiskt tänkt försöka vänta till intel minin kommer.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-28 08:44

De nya Mac Mini'arna är ute nu!

Citat:

Macnn:
Apple has apparently begun shipping Mac minis with 1.5GHz G4 processors. Customers who recently ordered the top-of-the-line 1.42GHz model instead received the updated machine. Users claiming to have received 1.5GHz machines indicate that it ships with a 64MB Radeon 9200 video card and an 8x SuperDrive. If Apple has indeed transitioned to 1.5GHz chips for its high-end Mac mini, it would end weeks of speculation about a quiet rollout. Apple has not updated its Mac mini literature, nor has it updated the Apple Store to reflect any changes to the Mac mini lineup.

Ursprungligen av miska:

Ja, precis som artikeln jag länkade och skrev om så har folk börjat få den, men Apples sidor har inte uppdateras ännu.

  • Medlem
  • 2005-09-27 20:56

www.iköpartagen.nu

jodå.

/Fredrik

Vore trevligt om den hade digitalt ljud ut.

Bevaka tråden