Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gruppering av NSForm

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur grupperar man två NSForm i Interface Builder 2.2 s.a. man kan koppla en outlet till båda dessa NSform´s (dvs en outlet till alla fyra fälten)?

/Jont Olof

Är det ingen som jobbat med Forms i nya interface builder? Skulle verkligen behöva hjälp här...

/JO

Vad menar du egentligen?

Är inte meningen med NSForm att man bara ska behöva använda en?

Det hela kommer sig av ett exempel jag försökt lösa i "Learning Cocoa" (rese guiden kap 10) där de i det gamla Interface Builder använder sig av två Forms (dvs totalt fyra textfält med totalt fyra "ettiketter") som de sedan grupperade för att kunna koppla bägge fälten till samma outlet på en kontrollklass.
Man kan komma runt problemet genom att skapa två outlets på kontrollklassen där vardera outleten kopplas till varsin Form. Jag undrar dock om någon vet hur man grupperar Form:arna så att man kan ansluta bägge två till samma outlet.
Detta förklaras i boken men för en äldre version av Interface Builder och sedan dess har grupperingarna ändrats.

/Jont Olof

Okej. Jag hade faktiskt ingen aning om att man kunde grupera NSForms, men eftersom det står i din bok så borde det gå på något sätt (Allting ska ju vara bakåt kompatibelt, eller hur?). Jag har tyvärr inte Learning Cocoa boken, utan har blivit tvungen att strugglas med tråkiga Obj-C manualer och gransking av andras såskod, så jag kan tyvärr inte kolla upp det

Okej, synd!

Jag har i och för sig hört att "Learning Cocoa" skulle vara rätt full med buggar och jag börjar mer och mer tro på ryktena. Har dock fått hem "Cocoa programming on Mac OS X"! Har inte hunnit så långt, men den boken verkar skitbra! Kanske svaret på frågan kommer upp!!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden