Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook gjorde brännmärken på kudden

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur jäkla het får en PB bli? En kompis som nyss switchat till en 15"-are lät den ligga på en kudde i sängen i ett par-tre timmar, hon tyckte efter ett tag att det luktade bränt och när hon lyfte på burken så var det tre brun-svarta märken i kudden! Hade hon inte varit hemma så skulle det helt klart kunnat starta en brand...

Inte så smart att lämna burken där kanske, men kan det här verkligen vara normalt? Borde hon be om ett byte?

Jag har själv ingen powerBook 15", så jag vet inte hur det brukar vara, men det låter nästan som om hon kan ha fått ett felaktigt batteri, ibland så måste ju Apple återkalla PowerBöcker p.g.a att dom har råkat sälja defekta batterier som "KAN" börja brinna om jag har förstått det rätt.

Hon borde nog snacka med stället som hon köpte den på.

Ja det finns ett batteribyte på vissa powerbooks just nu. Men det står utryckligen i manualen på PB:n att man inte får placera den så att man blockerar undersidan (t.ex. med hjälp av en kudde) då PB:n släpper ut värme den vägen, och egentligen via hela skalet. Din kompis hade tur att datorn inte packade ihop. Så. ja det är normalt med brännmärken på kuddar om man placerar den på en kudde.

Troligen blev datorn bra mycket hetare då värmeutsläppen var blockerade. Det finns flera widgets för dashboarden som visar temp. T.ex. http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/minicpuheat.html

Finns inte så mycket att göra åt saken tyvärr, en laptop blir duktigt varm om den inte får den kylning som behövs. Spelar ingen större roll om hon får en ny powerbook heller för den delen, den kommer också att bli lika varm om man sätter igen ventilationshålen med kuddar.

En PowerBook måste alltid vara på en plan, hård yta så att den står på fötterna, så att det blir ett par millimeters mellanrum mellan den och underlaget. Och ventilationshålen fram på sidorna får inte blockeras.

Hm, ok. Kollar om hennes PB påverkas av batteribytet, bra tanke.

Men, kan det verkligen vara normalt att laptopen blir så varm som ni andra säger... Själv har jag en bl.a. en 12"-are som jag kan ha liggandes på magen i princip hur länge som helst utan att den blir _så_ jäkla het. Kollade med henne nu, och hon _tyckte_ sig inte ha hört att någon fläkt vara igång heller... vilket skulle kunna förklara saken iofs. Om så är fallet, finns det ingen säkring som löses ut om burken blir för het?

Var sitter lufthålen på en 15"-are? Om de sitter bak precis som på min 12:a så tror jag att det är i princip omöjligt att täppa till dem om man har skärmen uppvikt.

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Var sitter lufthålen på en 15"-are? Om de sitter bak precis som på min 12:a så tror jag att det är i princip omöjligt att täppa till dem om man har skärmen uppvikt.

Utblåset sitter mycket riktigt nära skärmens gångjärn, men insugen sitter fram på båda sidorna precis som på alla PowerBooks.

Kanske hade hon processor på Highest? Det kan j u vara så att controllern för fläktarna hängt sig.

Brännmärken låter lite bortom rim och reson, men jag håller med om att man inte ska ha en PB på mjukt underlag speciellt länge. De blir heta. Nog kan jag lägga den på en kudde ibland, men inte för långa stunder i taget.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Brännmärken låter lite bortom rim och reson

Precis, det som gör mig fundersam över om något är fel. Hon beskrev det som om man glömt strykjärnet på, med rejält svarta märken.

Ska nog försöka reproducera det hela, drar inte fläkten igång så blir det byte direkt...

Datorn stängde av sig själv hoppas jag, annars är nog processorn mer eller mindre skadad.
Jag har för mig att när temperaturen i processorn överstiger ca 70-75°c så ska den stänga av sig själv som en säkerhetsåtgärd.

En PowerPC klarar faktiskt av mer värme än vad vissa av x86-prollarna gör.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

En PowerPC klarar faktiskt av mer värme än vad vissa av x86-prollarna gör.

Vilka PPC klarar hur mycket mer än vilka x86?

Det kan nog ha viss betydelse vilket material kudden var tillverkad av. Ren bomull ska det nog mycket till för att brännmärka, men syntet kan vara aningen känsligare.

Plastkomponenterna borde ju ha smält av värmen på insidan när det vart så hett att datorns utsida brännmärkte textiler.

Be din återförsäljare eller apple kolla maskinen bums.

1
Bevaka tråden