Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra rättigheter för mappar inkl. undermapparna/filer?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God eftermiddag,

Jag håller på att fixa med PureFTPD och OS X Tiger. Jag har ändrat rättigheter för en grupp för själva huvudmappen - den kommer man åt, liksom en nivå under genom att ändra alla samtidigt - men sen finns det en del undermappar och filer som inte går att komma åt om man inte ändrar rättigheterna - grymt jobbigt. Det jag vill göra är att mappen X och X:s undermappar automatiskt ger gruppen Y rättigheter att "read only". Någon som vet hur man ska göra?

Tack på förhand!

Mvh
Benjamin Larsson

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-26 20:07

Äpple + i, åsså ställ in rättigheterna så pnetrerar dom även underliggande filer och mappar.
Enda kruxet är att rättigheternas inställningar inte står som CHMOD (dvs med siffor) utan "Läs & skriv" osv.

Ursprungligen av Danne V:

Äpple + i, åsså ställ in rättigheterna så pnetrerar dom även underliggande filer och mappar.

Nä, det gör dom väl inte? Man måste ju fälla ut "Details" och klicka "Apply to enclosed items" också.

Det som är konstigt är att "apply to enclos..." är mörkat för mig. Jag kan inte välja det(!) Why?

(Jag har adminrättigheter såklart, enda användaren...)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-26 21:47

Du kan göra så här:

chmod -R g+r mappenssökväg

-R betyder rekursivt. g betyder grupp. +r betyder ge läsrättighet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-26 22:31

Min erfarenhet är att det inte funkar nåt vidare att använda Get info-rutan för att sprida rättigheter i undermappar. Rekommenderar därför chmod-varianten.

Ok! Fråga då, jag skriver i terminalen:
'chmod -R g+r', men sedan sökvägen då - men hur skriver man den? Räcker det inte att man är i den mappen och dess undermappar som det gäller?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-26 22:44

Lättaste sättet är att skriva kommandot och sedan dra mappen i fråga från Finder och släppa i Terminalfönstret. Då poppar sökvägen upp där med korrekt format.

Står du redan i rätt mapp kan du använda en punkt (.) som betyder "nuvarande mapp".

Tack. Men humm, jag vill ju ändra så att gruppen 'admin' får read-access - hur skriver jag då?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-26 22:57

Byte av ägare/grupp görs med 'chown'. Allmänt:

chown nyägare:nygrupp mappenssökväg

I ditt fall vill du inte byta ägare, utan bara grupp. -R för rekursivt.

chown -R :nygrupp mappenssökväg

För mig fungerar inte detta:
chown -R :admin /sökväg/
Ska inte g+r användas här? och isf, på vilket sätt?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-26 23:17

Nej, g+r ska inte användas. Vad händer då?

Rättigheterna förändras inte i undermapparn :-/

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-26 23:47

Well, det gör det för mig. Det enda jag kan tänka mig är isf att du inte har tillräckliga rättigheter. Kontrollera först att du skrivit allt helt rätt, och lägg sedan till kommandot 'sudo ' framför för att göra samma sak med högsta behörighet.

Humm, men jag vill inte ändra ägare egentligen - admin som är ägare ska vara det.

När jag skriver:

sudo su

Skriver in lösenordet...

chmod -R g+r /Volumes/Seagate/Benjamin

Så ändras inte rättigheterna för ägande gruppen 'admin' i undermapparna (två till tre nivåer då).

Vad kan jag ha gjort fel? Jag vill alltså att ALLA undermappar ska få läs och möjlighet att kika i-rättigheter för gruppen 'admin' som är ägare nu.

Tack so far!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-27 10:41

Prova som ett sista försök att sätta på "double verbose mode", då får du se varje fils rättighet före och efter. Så här:

sudo chmod -v -v -R g+r sökväg | less

Sen är mina idéer slut. Jag vet att det kan vara lite struligt ibland, ett tips är faktiskt att köra kommandot många gånger i rad, och hoppas att det biter till slut...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-11 19:03

jag har också ett liknande problem jag vill ha tillgång till en annan användares iphoto bibliotek. Men när jag skall in och ändra behörighet så att jag kan se bilderna blir inte under mapparna eller filerna ändrade, Det blir mao en fasligt massa jobb med att gå in i varje mapp/fil och ändra behörighet.

Det jag gör när jag försöker att ändra behörighet är att jag klickar på objektet och sedan går in i info rutan och sätter mig som ägare och sedan ställer in mig som grupp som får läsa och ändra. Sedan sätter jag tillbaka original ägaren. Klickar därefter på inkludera för att underliggande objekt.

När jag sedan går in i underligade filer kan jag ändå inte läsa dessa och när jag klickar på info rutan så finns ingen förändring där.

Hur skall jag nu göra? jag har ingen lust att gå in i terminalen.

varför funkar det inte är det en bugg? jag använder mig av OSX 10.3.9

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 19:12

Kanske missat något men BatChmod löser alltid alla mina problem. Speciellt eftersom den den verkligen ändrar i undermappar plus att programmet har ett snajdigt GUI.

http://macchampion.com/arbysoft/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-11 19:21
Ursprungligen av acke:

Kanske missat något men BatChmod löser alltid alla mina problem. Speciellt eftersom den den verkligen ändrar i undermappar plus att programmet har ett snajdigt GUI.

http://macchampion.com/arbysoft/

Det intressanta är att man behöver inte Terminalen.
Det finns ofta GUI program, toppen !

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2010-11-09 00:54

Vill berätta att jag hade bra hjälp av den här gamla tråden. Tackar och bockar för ackes tips med BatChmod.

1
Bevaka tråden