Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook och extern skärm problem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-26 20:01

ja det är så att jag har kopplat in en 19" crt till min ibook g4 12", jag vill köra med den stora skärmen som vanlig skärm, sen ska jag koppla in ett externt tangentbord , det jag vill göra är att bara använda den stora skärmen, nu är båda skärmarna igångm, hur gör jag för att bara den stora ska va på ?

  • Medlem
  • 2005-09-26 20:27

Du kan (men det rekomenderas dock inte) köra in screen spanning doctor och aktivera clamshell mode. Detta innebär att du kan klona skrivbordet till 19":aren och stänga "locket" på ibooken. Men det finns vissa risker att din ibook kommer bli ganska varm i clamshell mode.

Det finns flera trådar om det här i forumet. Sök på "screen spanning doctor" och du finner svar på dina frågor

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-26 20:42

jo jag vet vad ssd är men jag vill inte göra det, så det finns inget annat sätt att stänga ner skärmen utan att beehöva installera det ? låter lite dåligt av apple tycker jag ??

  • Medlem
  • 2005-09-26 20:53

Inte vad jag känner till iaf. Det går ju förståss å sänka brightness till lägsta eller täcka över skärmen, men dessa alternativ har du säkert redan uteslutit.

Ursprungligen av Lauren:

jo jag vet vad ssd är men jag vill inte göra det, så det finns inget annat sätt att stänga ner skärmen utan att beehöva installera det ? låter lite dåligt av apple tycker jag ??

Att man överhuvudtaget behöver använda SSD är ju dåligt, men Apple har valt att låta iBooken vara begränsad så de "tvingar" folk att köpa PowerBook istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-27 23:09
Ursprungligen av Adrian B:

Att man överhuvudtaget behöver använda SSD är ju dåligt, men Apple har valt att låta iBooken vara begränsad så de "tvingar" folk att köpa PowerBook istället.

japp men det är det med designen på ibooken som tilltalar mig, hade kunna lagt till några tusen till o köpt en powerbook, men det är designen hos ibook jag föll för, så jag tycker dom borde göra en ibook med lite mer funktioner till ett dyrare pris, fast då kanske dom konkurrerar ut sig själva.

Ursprungligen av Lauren:

japp men det är det med designen på ibooken som tilltalar mig, hade kunna lagt till några tusen till o köpt en powerbook, men det är designen hos ibook jag föll för, så jag tycker dom borde göra en ibook med lite mer funktioner till ett dyrare pris, fast då kanske dom konkurrerar ut sig själva.

Ah, well, ja om du vill ha PowerBook kraft i en iBook-design, då är det nog kört, eftersom Apple skiljer modellerna åt ganska rejält med just designen. Finns säkert folk som gillar iMacen mer än PowerMacen också, men måste köpa PowerMacen för prestandans skull.

Men det är ju kul att de gör en billig konsumentdator (dvs iBooken) med en så tilltalande design, så även vi som bara har råd med iBook får en läcker dator

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-26 21:39

haha det döär med brightness hade jag faktist inte testat tackar det får duga tills jag kirrat en stationär mac e så trött på min pc., virus hit o dit.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-28 23:35

ok men nu kör jag ibooken på minsta kontrast så den är svart men det lyser ju ingnom äpplet lite, undrar om skärmen tar skada av att vara på kontast noll för länge ? om jag köper ett tangentbord så kan jag ha den nerfälld nästan till mac och ha 0 i kontrast men det lyser ju alltid ingeom lite från äpplet, undrar om det kan etsa sig fast i skärmen mes tanke på att just den delen av skärmen får mer ljus än den andra ?

Ursprungligen av Lauren:

ok men nu kör jag ibooken på minsta kontrast så den är svart men det lyser ju ingnom äpplet lite, undrar om skärmen tar skada av att vara på kontast noll för länge ? om jag köper ett tangentbord så kan jag ha den nerfälld nästan till mac och ha 0 i kontrast men det lyser ju alltid ingeom lite från äpplet, undrar om det kan etsa sig fast i skärmen mes tanke på att just den delen av skärmen får mer ljus än den andra ?

Om du ställer ner ljusstyrkan (istället för kontrasten) till 0, då borde skärmen bli svart och därmed också Apple-loggan, eftersom det är samma ljuskälla så vitt jag vet (dvs det är skärmens belysning som också lyser upp loggan, det finns inga extra ljuskällor för den). Så fungerar det iaf på min iBook.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-29 11:59

jo det stämmer men om det är lite ljust i rummet så lyser ju ju ingeom där iaf lite, men det är ingen som har haft problem med skärmen efter att ha haft den på 0 kontrast en längre tid ?

Senast redigerat 2005-09-29 15:42

Jag har aldrig hört talas om att det skulle ge några problem (jag antar att du fortfarande talar om ljusstyrka och inte kontrast).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-29 18:40
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har aldrig hört talas om att det skulle ge några problem (jag antar att du fortfarande talar om ljusstyrka och inte kontrast).

ja jag menar det, ja ljusstyrka, det man ställer in på tangentbordet.

1
Bevaka tråden