Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det någon java där ute?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är lite nyfiken på hur java fungerar på macen. Efter läst lite översikter från Apple får jag intrycket att det är hur coolt som helst. Integrerat i operativsystem och fönsterhanterare och så där. Samtidigt ser jag oerhört lite om java och misstänker att det finns någon anledning.

Min fråga är därför om det finns någon som har lust att dela med sig av sina erfarenheter. Både bra och dåliga. Är det segt? Vilka utvecklingsmiljöer använder ni? Vilka applikationer har ni jobbat med? Fungerar det? etc

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-17 11:03

Kan ingenting om java just, men måste ha det installerat för att kunna använda applikationer för olika projekt. 1.3.1:an var segare i OSX för mig än i OS9. Med senaste betan av java till OSX (1.4.1) så är det snabbare än i OS9!!! Och dessutom finns funktioner som inte fungerade med den äldre versionen. Så det ser ut som det blir bättre och bättre!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-17 11:37

Jag är total nybörjare på Java och gick en kurs (5p) i höstas.
Mina upptäckter:
- Med standardinstallation av Mac OS X kan man kompilera java i terminalen. ("javac koden.java")
- Med BBEdit kan man skriva kod och ha hjälp av BBEdits färgkodning av syntaxen (eller hur man ska uttrycka det...)
- Om man installerar "Developer Tools" kan man använda Project Builder som programmeringsmiljö för mer avancerade Java-projekt.
- De eventuella extensions man vill installera kan man lägga i ~/Library/Java/Extensions/
- Java 1.3 räckte gott för de behov jag hade och de uppgifter som ingick i kursen.
- Att testa sina applets var enklare i Safari eller /Applications/Utilities/Java/Applet Launcher.app än i Explorer (problem med "reload" när man gjort ändringar)
- Att OS X är en jäk*a bra plattform! Även för nybörjare i Java!

  • Medlem
  • 2003-02-17 15:39

Jag änvänder emacs för att skriva koden och terminalen för att kompilera.
Funkar hur bra som helst.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-17 21:15

Java är ett trevligt och modernt programmeringsspråk. Det är logiskt och ganska så lätt att lära sig. Det är objektorienterat och ganska rakt på sak. Det är väldigt enkelt att flytta program mellan plattformar. Det är mycket saker som stödjer java. Det är lätt att dokumentera och det funns en utmärkt API på nätet(det är en mycket stor fördel!) Det finns ocskå mängder med guider och liknande på nätet.

Det var fördelarna. Det som är det negativa med java är att det är segt vilket speciellt märks med lite större mer komplexa program. En annan nackdel är att det helt enkelt inte är möjligt att göra program som behöver närmare tillgång till hårdvara, eftersom det faktiskt är en programvara som körs i ett program. Om programmet behöver ha tillgång till någon specifik hårdvarudel så måste det gå via den mellanliggande mjukvaran

Så, det är ett ypperligt språk att börja i och det passar väl för små och medelstora program, men ska man göra lite mer komplexa program och framförallt program som ska komma åt specifik hårdvara är det nog en bättre idé att satsa på c++ eller objective-c (eller kanske c# om man tycker om M$

)

/arvid

Segheten i Java är i det grafiska gränssnittet. Särskilt när programmet startas. Jag har gjort program med rätt många grafiska komponenner (knappar, tabeller etc) och det funkar i stort som ´vanliga´ skrivbordsapplikationer. Dagens snabbare datorer har hjälpt till ( de första åren var det väldigt segt). Java är numera vanligast på serversidan (servlets, JSP etc hey t.o.m. WebObjects!)

Hårdvarutillgången är ju indirekt, det håller jag med om. Så drivrutiner är ju meningslöst i Java. 3-D spel i Java är ju rätt meningslöst också.

ett par avlänkarna var nya för mig.

får väl bidra med en också: www.javaranch.com

1
Bevaka tråden