Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dell 2005FPW eller Apple Cinema 20" ? För- och nackdelar?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dell Ultrasharp 2005FPW 20" wide
Upplösning 1680x1050
16,7 miljoner färger
177 grader hori, 177 grader vert
Ljusstyrka 300cd/m2
Kontrast 600:1
Svarstid 16ms
TCO99
0,258 mm bildpunktstorlek
VGA och DVI-D
4 st USB2
Högsta effekt vid användning: 74 W, Strömspararläge: ?
Höjd: 39 cm, Bredd: 47 cm, Djup: 23 cm, Vikt: 7,9 kg
PRIS: 5.658 kr

eller

20 tums Apple Cinema Display
1680 x 1050 bildpunkter
16,7 miljoner färger
170 grader hori, 170 grader vert
Ljusstyrka 250 cd/m2
Kontrast 400:1
Svarstid 16 ms
TCO 03
0,258 mm bildpunktstorlek
DVI (Digital Visual Interface)
2 FireWire, 2 USB
Inspänning: 100-240 V 50-60 Hz
Högsta effekt vid användning: 65 W, Strömspararläge: 3 W eller mindre
Höjd: 41 cm, Bredd: 47,1 cm, Djup: 17,4 cm, Vikt: 6,6 kg
PRIS: 7 795 kronor

Vil ha lite råd och åsikter. Det har ju skrivits mycket om att DELL har samma LG-innanmäte som Apples 23tummare, men hur är det med 20tummarna? Det verkar ju som att en del specifikationer skiljer lite väl mycket för att vara samma panel, eller? Ni som vet mer: skriv och hjälp mig välja! (Ni behöver inte skriva vilken som är snyggast, för det är liksom underförstått. Annars hade inte Appleskärmen varit med i mina tankar öht. Med den prisskillnaden menar jag)

[i]EDIT: uppdaterade data om Dellskärmen, samt dagens lite billigare pris.[/i]

Senast redigerat 2005-09-26 09:55
  • Medlem
  • 2005-09-24 13:34

I mina ögon ser dessa båda skärmar i princip identiska ut (vad avser bilden då). Enda skillnaden jag kunnat se är att Dell-skärmen har ojämn backlight, som syns när skärmen visar svart. Jag tror inte att Dells siffror om kontrast stämmer, då den helt enkelt inte kan visa helt svart.

I normalt arbete känns de dock precis lika bra.

Oj, nu blir jag lite förvirrad. Har du använt DELLskärmen eller har du sett den på bild? (det var väl inte det du menade va)

Sen det där med ojämn backlight, det har ju Appleskärmarna också. Min 23tummare på jobbet (Apple) är utvald i butik, där jag testade 5 olika, och tog den som var "jämnast" i färger och ljus. Men den är inte perfekt.

Så du tror inte (nån som VET får gärna sticka in här) att det är samma panel i dem?
Kanske rentav nån som vet om jag borde ta in fler skärmar i min jämförelse? Har nån en plattskärm som påminner om dessa, som du är nöjd med, eller har hört talas om?

  • Medlem
  • 2005-09-24 14:30

Jag har en Dell 20", och har använt Apples 20". I de flesta avseenden är de lika bra. Ingen av dem jag har sett har färgskiftningar, bortsett från Dells som när skärmen är helt svart blöder ganska saftigt från kanterna.

Jag har ingen aning om vilket fabrikat det är på någon av skärmarna, men att det är samma panel behöver inte betyda att de är lika bra. Att Dells skärm blöder från backlight har säkerligen inte med panelen att göra. Om man trycker lite på den, så ploppar den mellan olika lägen och ljusinsläppet förändras. Den är ganska dåligt hopsatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 15:41

Jag och en kompis köpte en Dell 20" vardera här i sommras när de var nere på 4900 kr. De håller väldigt bra kvalité men min kompis skärm blöder mer än min i det svarta. Jag stör mig inte alls på det.

Men jag trro som stfm säger så håller Dell-skärmarna lite väl låg kvalité på just bygget. Men min var klart värd sina slantar!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 15:45
Ursprungligen av Erik.dv:

De håller väldigt bra kvalité men min kompis skärm blöder mer än min i det svarta. Jag stör mig inte alls på det.

borde väl vara din kompis, om någon, som stör sig av att hans skärm blöder mer än din
äsch, det var en dum och onödig kommentar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 16:01

Svampmoln (kanske har att göra med ditt tillstånd vad vet jag ) om du läst min nästa mening så... Men jag förtydligar då

Min skärm är okej, inte bättre eller sämre än de 20" Apple jag sett i mina dar.

Min kompis skärm låter det som den blöder en del (jag har dock ej sett denna själv) vilket får mig tro på de rapporter som finns på nätet om att vissa Dell 20" är bättre ihopsatta än andra.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 16:10

jag förstod hela resonemanget... jag spelar (jag lovar, jag spelar ) bara lite dum. tyckte det var lustigt. medvetet tolkningsfel, eller vad man ska kalla det
hade varit lustigt att säga att svampmoln var en metafor för min frisyr, men det hade varit en lögn.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-09-24 19:52

Sen är det ju en fråga om en ganska stor möbel i rummet också, du kan ju inte påstå att DELLs skärm är speciellt snygg? ett par tusen extra för att få en snygg sak som står på skrivbordet är inget att ens prata om när det gäller 2 nästan likvärdiga skärmar (själv sitter jag med en cinema display 23").

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 20:10

Apple har ju bara DVI-ingång medans Dell har både DVI och VGA (om jag nu inte är ute och cyklar). Det är ju en fördel att KUNNA koppla in en VGA-burk ibland. Om man t.ex. har en iBook så fungerar ju inte Apples skärm, då får man ju ta Dell-skärmen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 22:36

I mitt fall var det 4950 kr vs 7795 kr och valet var självklart. Design i all ära, men den är inte så mycket värd.

Apples skärm har andra nackdelar desginmässigt - endast DVI, alla sladdar (DVI, USB m.m) är inbyggda i skärmen. Går en sladd sönder är du rökt. Vill du ha en längre sladd? Du är rökt.

Vad gäller Dell 24" och Apples 23" tror jag prestandamässigt Dell:en ÄR bättre. Den gick loss på c:a 9500 kr förut (tror den ligger på 10500 kr nu) och jämfört med de 15000 kr Apples 23" kostar... Tja, för mig är inte designen värd 50% högre kostnad.

Just designbiten var något jag var VÄLDIGT orolig över vad gällde DELL, men den ser bättre i IRL än på bild, faktiskt. På Dells linje får du nästan 1st 20" + 1st 24" för priset av 1st 23" Apple…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 00:28

Inte att glömma:

Apple ger 1 års garanti
Dell ger 3 års garanti

Visst har du i sverige ett visst skydd upp till 2 år och kan reklamera varan, men det är inte lika lätt som att köra garanti-ärenden om något går snedt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-09-28 08:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Inte att glömma:

Apple ger 1 års garanti
Dell ger 3 års garanti

Visst har du i sverige ett visst skydd upp till 2 år och kan reklamera varan, men det är inte lika lätt som att köra garanti-ärenden om något går snedt.

3 år i sverige enligt konsumentköplagen fast 3e året ligger bevisbördan på köparen att bevisa att felet fanns där från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 08:39

Köp DELL. Jag har en sådan och efter ha sett Apples skärm hos en kollega, blir jag mer och mer övertygad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 09:49

Så konsumentköplagen har förlängts alltså?

Där ser man! Känns ändå tryggare att ha både garantin och lagen bakom sig!

1
Bevaka tråden