Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfabulator: Vad är det på TV ? ontv.widget

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här kommer den "Vad är det på tv" konfabulatorwidget som jag knåpat ihop. Den är inte på något sätt komplett, utan behöver en hel del jobb innan den kan anses redo för att läggas ut på konfabulator.com. Alla som känner för att hjälpa till är välkommna.

Vad saknas/behöver fixas ?

# Fixa å,ä,ö.
# Fixa så att CANAL+ mm kommer med i listan. Måste vara nåt javascriptet.
# Fixa en snyggare ikon.
# Ta kontakt med Adam Pearson ([email protected]) som gjort den ursprungliga widgeten och kolla att det är OK att använda den.
# Kanske ge lite credits till Malte Obbel Forsberg som gjorde TVProg.py som var grunden till Javascriptet.
# Fixa snyggare grafik. Är personligen inget ess i Elements så det var ingen ide att lägga ner tid på detta.

För den som är intresserad av att hjälpa till eller bara kolla på koden finns den här: http://www.hegge.nu/docs/ontv.dmg.gz

Jag har testat widgeten och den funkar utan större problem, men jag kan inte garantera att den kommer att fungera för någon annan. Eftersom den inte är färdigutvecklad är det ingenting som kan anses vara för publik användning.

/henrik

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-17 03:01

Håller på att pilla med grafiken nu, kunde ändå inte sova så jag satte mej vid datorn och såg detta!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-17 03:12

onTv gjorde bara denna lite snabbt, e lite seg i huvet just nu så de kanske inte blev så lyckat

Fixa åäö är ganska enkelt. Tips här:

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=6;t=000397

Eller kolla på min åäö-kod i DN Ticker:

http://konfabulator.deskmod.com/?show=showskin&skin_id=25924

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-18 20:10

Gjortom din "about widget" about onTv

Jag håller på att fixa åäö och göra så att man kan ändra themes via preferences. Tänkte bara säga det så det inte blir en massa dubbelarbete.

>william wm

Ok, tackar för att du fixar åäö. Har iofs fixat det i min lokala version, det var ju bara några rader som behövde läggas till.

Satt igår och försökte fixa så att CANAL+, GUL och BLÅ kommer med i listan, men jag lyckades inte. Måste vara något med mina regular expressions.

Bästa vore ju om man kan kryssa i preferences vilka kanaler man har.

/hegge

Ok, då skippar jag åäö om du redan har fixat det. Är det den senaste onTV som finns på den där länken där uppe?

Har lagt upp den nya versionen av "widgeten" på adressen ovan.

Det som fortfarande måste fixas är:

# Få med CANAL+ kanalerna i listan. Vet inte varför det inte vill funka.

# Se till att texten inte blir för lång. I.s.f. får man väl klippa bort överskottet och lägga till ... efter.

# Lägga in den nya grafiken som Gadd gjort.

# Lägga till ändringar som William WM gjort. (Ändra themes i prefs)

/henrik

Det har tagit lite tid, men themes börjar falla på plats nu. Skall vara klart den här veckan.

Låter bra att lite themes är på G.

Har du kollat nåt på det där med att CANAL+BLÅ inte kommer med ? Annars ska jag ta tag och fixa det då jag hinner (studier). Har en ide om hur man skulle kunna lösa det där med att välja vilka kanaler man vill kunna visa.

/henrik

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-04 03:57

bibban du ska få lite nya nu också, och byta ut en del gammla.

Har du provat: "CANAL+BL÷" ?

Nu funkar themes perfekt

Ska snygga till koden och fixa kommentarer, sen väntar jag bara på themesen från Gadd och sen får du en uppdatering av mig Henrik.

Dessa saker kan man ändra via preferences:

Logo (bakgrunden där det står "Vad är på tv just nu?")
Tablåbakgrunden (bakgrunden bakom tablålistningen)
Färg på tablåtexten
Färg på logotexten
Färg på datumtexten

Total valfrihet mao

Nu kan man också stänga av "vad är det på tv nu?"

Klart, fine, fin, done. Var ska jag skicka filen Henrik?

Hur går det Henrik?

Ok, måste erkänna att jag varit riktigt slö på sistone. Vet inte om det beror på att tentorna börjar närma sig, eller vad det är. Nån form av tenta_nästa_vecka_ångest är det.

Har tyvärr inte gjort något nytt på widgeten sedan sist. Jag vill inte lova för mycket så uppdateringarna får komma då de kommer.

Har iaf äntligen lagt upp den nya versionen (ändringar av William WM, themes av Gadd) på min sida: http://www.hegge.nu/docs/ontv.dmg.gz

/henrik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-17 16:33

gjorde ett eget theme som va helt blankt bara för jag störde mig på dom andra, det kan va nått att ha me
Klockan bör också vara valbar i preffs

kan man inte göra nå " show top" preff? så man slipper (-) och att man inte kan ha den ända upp på skärmen

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
gjorde ett eget theme som va helt blankt bara för jag störde mig på dom andra, det kan va nått att ha me
Klockan bör också vara valbar i preffs

kan man inte göra nå " show top" preff? så man slipper (-) och att man inte kan ha den ända upp på skärmen

Klart man kan

Skicka in ändringar till Henrik så lägger han säkert till den. Vad menar du med blank dock? Det ska finnas en genomskinlig.

Att fixa bort menyraden är inte så svårt, det ska nog gå att göra finfint. Vem?

Buckner:

Bara att skicka in ändringarna/förbättringarna som du gjort. Se bara till att du baserar ändringarna mot senaste versionen som du finner på adressen ovan.

Ska försöka fixa lite med widgeten efter tentan på onsdag.

/henrik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-17 18:34
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
gjorde ett eget theme som va helt blankt bara för jag störde mig på dom andra, det kan va nått att ha me
Klockan bör också vara valbar i preffs

kan man inte göra nå " show top" preff? så man slipper (-) och att man inte kan ha den ända upp på skärmen

Klart man kan

Skicka in ändringar till Henrik så lägger han säkert till den. Vad menar du med blank dock? Det ska finnas en genomskinlig.

Att fixa bort menyraden är inte så svårt, det ska nog gå att göra finfint. Vem?

som meny tema fanns det inget helt genomskinligt.. tog det som bara hette "onTV" och tog bort texten

Försökte lägga till TV4+ men det funkade ju inte, dock funkade det bra med Eurosport - förklaring ?

Verkar vara nåt skumt med kanaler som innehåller + (Canal+, GUL, BLÅ). Har inte lyckats lokalisera vad som är fel. Finns på min "att felsökalista".

Prova att sätta <debug>on</debug> och kör en print(variabelnamn); i koden för att debugga, så skriver konfabulator ut lite åt dig i debugfönstret ...
/henrik

[ 17. mars 2003, 20:31: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Fråga: Hur tar man bort vissa kanaler som man inte vill ha med i fönstret? Går det?

/G

Ok, tentorna är gjorda för denna läsperiod, och förhoppningsvis godkända också (men det är ett senare problem).

Så nu är det äntligen dags för en liten uppdatering av OnTV widgeten. Vad är ändrat sen förra gången då ?

# Canal+, GUL, BLÅ, TV4+ funkar nu ! Liten fullösning om man kollar i koden, men det går ju !

# Liten test i preferences som visar hur man skulle kunna selektera vilka kanaler som man vill visa. Funkar tyvärr inte just nu dock. Det kan bli lite plottrigt om man vill lägga in alla möjliga kanaler som en checkbox (kryssruta). Är det någon som vet ett bättre sätt att lösa det på ?

Adressen till nya versionen: http://www.hegge.nu/docs/ontv.dmg.gz

Gambit:

Om du vill ta bort/lägga till en kanal måste du ändra manuellt i ontv.kon filen som ligger inne i widgeten (show package contents).

Ser ut så här:

var kanaler = new Array("SVT1", "SVT2", "TV3 SVERIGE", "TV4", "TV4plusss", "KANAL5", "ZTV", "BBC Prime", "BBC World", "CANALplusss", "CANALplusssGUL", "CANALplusssBLÅ","TV1000", "TV1000 CINEMA", "TNT", "Animal Planet", "Eurosport", "Cartoon Network");

OBS! Om kanaler innehåller + tecken, byt då ut mot plusss.

/henrik

[ 19. mars 2003, 18:17: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Gambit:

Om du vill ta bort/lägga till en kanal måste du ändra manuellt i ontv.kon filen som ligger inne i widgeten (show package contents).

Ser ut så här:

var kanaler = new Array("SVT1", "SVT2", "TV3 SVERIGE", "TV4", "TV4plusss", "KANAL5", "ZTV", "BBC Prime", "BBC World", "CANALplusss", "CANALplusssGUL", "CANALplusssBLÅ","TV1000", "TV1000 CINEMA", "TNT", "Animal Planet", "Eurosport", "Cartoon Network");

OBS! Om kanaler innehåller + tecken, byt då ut mot plusss.

/henrik

Tack, Henrik!

/G

King Henrik

Fulhack makes the world go round.

Kan inte tänka mig något annat sätt än en massa kryssrutor, skulle vara popup då - men det skapar en massa andra problem.

När kanalval är klart så ska den upp på konfabulator.com

Din version har så många förbättringar att den inte längre är speciellt lik originalet. Skriv "based on:", men släng upp den annars.

Ok, det får bli en massa kryssrutor. Enklast så.

Håller med om att widgeten är mogen för konfabulator.com när vi fått in kanalval. Jag kör på ditt förslag med "based on:" då koden är ändrad så pass mycket ändå.

Om ni hittar buggar osv i widgeten, posta i denna tråd så löser vi detta.

/henrik

Nu var det dags igen. När jag nu kommit igång med att jobba med widgeten är det lika bra att fortsätta. Lite sköna toner från chemical brothers på P3 gör inte saken sämre ...

Nåja, det här är nyheterna i widgeten denna gång:

# Radbryter långa programnamn så att de slutar med " ... "

# Kanalval i preferences. Synd bara att fönstret blir så hög så att den inte ryms på skärmen på min powerbook (>768 px).

Jag vet att det finns några buggar. Bl.a. byter den bakgrund då man ändrat kanaler i prefs. Men jag tänkte att ni skulle få ge synpunkter på kanalvalet först ...

(kanalvalet blev f.ö. ett riktigt fulhack med massor av kod, men jag tror inte att det gick att göra bättre)

http://www.hegge.nu/docs/ontv.dmg.gz

/henrik

Bevaka tråden