Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Uppgradering till 10.3 gick fel!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-25 19:06

Jag har precis köpt en iMac G3 slotdrive och bytt hårddisk. När jag skulle installera 10.3 så fick jag ett meddelande att jag skulle uppdatera firmware.
Jag stängde ner installationsprogrammet och så kom den lilla snurrade progressbaren upp. Jag väntade ett tag och trodde att datorn hade hängt sig så jag resetade datorn och lät den starta upp igen. Skärmen var svart. Jag resetade igen. Nu var det gråa äpplet och den grå bakgrunden blå!

Hjälp! Hur uppgraderar man firmware om man inte har något OS installerat? Eller är datorn paj?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-25 20:22

Nu är skärmen helt svart! Gah!

  • Medlem
  • 2005-09-25 21:00

Har du en OS 9-CD? Starta från den, installera det systemet och uppgradera firmwaret från Apples hemsida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-25 21:12

Problemet är att skärmen är svart. Svårt att installera grejer då

Om det beror på att du börjat att installera Mac OS X utan att ha uppgraderat firmware så ska den externa porten på din iMac fungera med en skärm. Alltså på baksidan så finns en vga-utgång (ej säker om det finns på din modell).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 18:45
Ursprungligen av Nicholas O'Donnell:

Om det beror på att du börjat att installera Mac OS X utan att ha uppgraderat firmware så ska den externa porten på din iMac fungera med en skärm. Alltså på baksidan så finns en vga-utgång (ej säker om det finns på din modell).

Precis, jag har förstått det nu

Problemet är att jag inte har en vga-port. Jag måste alltså göra en "blind-install" av firmware. Kolla här: http://www.capecodgraphics.com/imac_firmware.htm. Jag har försökt att göra som det står men jag får inte igång installationen.
jag har förberett firmware-uppdateringen som ett startobjekt och trycker enter för att komma vidare, men den stängs aldrig av.

Jag hör tydligt att den startar upp OS 9 utan problem. Dock så hör jag ett plongljud när skrivbordet kommer upp (antar jag eftersom jag inte ser vad som händer).

Nu behövs det experthjälp känner jag. Annars blir det till att slänga datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 19:01
Ursprungligen av tobot:

Precis, jag har förstått det nu

Problemet är att jag inte har en vga-port. Jag måste alltså göra en "blind-install" av firmware. Kolla här: http://www.capecodgraphics.com/imac_firmware.htm. Jag har försökt att göra som det står men jag får inte igång installationen.
jag har förberett firmware-uppdateringen som ett startobjekt och trycker enter för att komma vidare, men den stängs aldrig av.

Jag hör tydligt att den startar upp OS 9 utan problem. Dock så hör jag ett plongljud när skrivbordet kommer upp (antar jag eftersom jag inte ser vad som händer).

Nu behövs det experthjälp känner jag. Annars blir det till att slänga datorn.

Det här kommer låta konstigt men det har hänt mig så du kanske ska prova...

Precis detsamma hände mig och jag kunde inte se ett jota tills jag klämde åt datorn med händerna, plötsligt syntes bilden. Då insåg jag att skruvarna som håller ihop datorn hade blivit lite lösa. Jag skruvade åt dem och sen dess har inte prblemet funnits.

Om du vill veta exakt var mina problem låg så var det vid CD spelaren det behövdes skruvas åt för det var där jag klämde.

Hahha, jag vet, det låter sjukt men det var exakt vad som hände.

Lycka till broder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 14:57

Är skärmen svart även om du startar genom att hålla ner C-knappen? Det är iaf ett sätt att se att din dator fortfarande lever.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 19:25

AIR172: Tack, men detta berodde på en helt annan sak

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 20:20
Ursprungligen av tobot:

AIR172: Tack, men detta berodde på en helt annan sak

Hoppas det ordnade sig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 20:22

Haha, helt sjukt. Jag löste det! Problemet låg i att uppstarten på min G4:a och på imacen inte stämde övverrens så meddelandena från systemet blev olika. Detta gjorde att jag tappade bort mig i installationen när jag flyttat över hårddisken till iMacen.

Nu till lösningen:
Jag försökte lägga uppdateringen i startobjektmappen men detta stördes av ett annat meddelande som kom upp och vips var jag bortkollrad när installationsproceduren skulle ske. Men jag visste dock att felmeddelande och dylikt kan tas bort med ESC. Andra knepet var att döpa installationsfilen till "aaa" alltså jag behövde bara trycka A på tangentbordet och äpple+O för att öppna programmet.
Sedan var det bara att trycka enter för att komma vidare enligt tipsen på nätet, men inte då. Jag fastnade vid sista dialogrutan(?) och kom inte vidare. Kanske på grund av att "stäng av"-knappen inte var aktiverad?
Jag höll nästan på att slänga ut datorn och satt och klickade som fan av ren ilska. I OS 9 spelas "dong"-ljudet upp om man klickar brevid en dialogruta. Men inte om man klickar på rutan. Hmm, jag kom då på att man kunde navigera sig runt dialogrutan med hjälp av ljud/ickeljud. På så sätt hittade jag nedre högra hörnet och till slut "stäng ner"-knappen. Jag träffade rätt och datorn stängdes av. Tjohoo! Uppdateringen av firmware gick galant och nu fungerar datorn igen!

Till er som har fått samma problem - ge inte upp, det går att lösa, till och med utan att se vad man gör.

PS. Jag gjorde säkert 20 försök och flyttade hårddisken 10 gånger fram och tillbaka innan jag lyckades lösa problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 21:57

Puh! Vad bra!

  • Medlem
  • 2005-09-26 22:04

Skitbra!! Jag är lite impad över hur du löste det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 22:36

Haha, jag med!
Nu snurrar 10.3.9 på den lilla blå.

1
Bevaka tråden