Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis, bra shopping cart förutom OsCommerce?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-23 16:26

Finns det nån bra konkurrent till oscommerce?
Har kikat på den några dagar, men trots att den har en massa fiffiga tekniska lösningar, så verkar den vara ruggigt svår att få att se ut som man vill - mer än till viss grad.
Finns det nån annan som rekommenderas?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-24 13:43

Tack, alla! Den veritabla flodvågen av svar är överväldigande!

Om nån överhuvud taget läser den här tråden, så har jag hittat en avknoppare till oscommerce som är gjord av ett gäng som hoppade av och startade eget: http://www.zencart.com. Den verkar lite stadigare, snabbare och mer genomtänkt. Inte minst har den bättre/smidigare konfigureringsmöjligheter än oscommerce. Går på php och MySQL.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-24 15:45

Vet inte om det här är vad du söker men en e-handelsmodul finns.Drupal

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-24 17:55
Ursprungligen av MacJake:

Vet inte om det här är vad du söker men en e-handelsmodul finns.Drupal

Tack f tips. men Drupal är väl ett helt CMS system som Xoops och Mambo vad jag minns. jag letar efter en renodlad cart. Men det verkar som om zencart funkar bra....

<Störande och jobbigt svar> Vad är det för fel på OSCommerce? </Störande och jobbigt svar>

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-25 13:56
Ursprungligen av Kristofer:

<Störande och jobbigt svar> Vad är det för fel på OSCommerce? </Störande och jobbigt svar>

Hehe...Snygg självkritik där....
Jo, oscommerce är nog bra rent tekniskt, med bra funktioner och så. Men jag började göra om själva utseendet och märkte snart att man var tvungen att göra om en oherrans massa filer.
Med zencart funkade det avsevärt bättre, och det har också fler inställningsmöjligheter för en administratör som inte orkar gå in och bråka med filerna direkt som jag.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-24 20:32

ok. Kolla här istället:
sourceforge

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-25 14:00
Ursprungligen av MacJake:

ok. Kolla här istället:
sourceforge

Tack.
Jag kollar ofta in SourceForge. Men jag törs inte använda en shoppingcart som inte är ordentligt testad av en massa människor, har nån slags supportforum, osv. De flesta projekten (alla?) hos SF verkade vara nån slags halvt komatosa hobbyprojekt - utom just zencart som fanns med på listan.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 15:45

Beror ju på vad du vill göra, men IMHO så kanske du borde fundera på att faktiskt KÖPA en shopp om du vill ändra en massa.

OS Commerce var väldigt lätt att installera, och få igång. Vi använder den på vårt webbhotell och uppskattar deras enkelhet.

Jag tror att det är viktigare att butiken är enkel att använda, snarare än att den innehåller en massa customize grafik som ingen bryr sig om. Om du vill komma igång skulle jag kanske rekommendera att du inte spenderade 1000 timmar på att göra en shop om du ändå inte har varor som kunderna vill köpa..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-25 16:09
Ursprungligen av studiox:

Beror ju på vad du vill göra, men IMHO så kanske du borde fundera på att faktiskt KÖPA en shopp om du vill ändra en massa.

OS Commerce var väldigt lätt att installera, och få igång. Vi använder den på vårt webbhotell och uppskattar deras enkelhet.

Jag tror att det är viktigare att butiken är enkel att använda, snarare än att den innehåller en massa customize grafik som ingen bryr sig om. Om du vill komma igång skulle jag kanske rekommendera att du inte spenderade 1000 timmar på att göra en shop om du ändå inte har varor som kunderna vill köpa..

Visst ska ni använda oscommerce om ni är nöjda.

Men det var ett ganska konstigt sätt att kritisera mitt val och vad jag gör med programmet eftersom du inte har en susning om vad jag gör med det, hur länge jag jobbat/jobbar med det, om kunderna uppskattar det, eller om jag har varor som dom vill ha. Du vet inte ens om jobbet är åt mig eller en uppdragsgivare.

Och du verkar inte ha nån erfarenhet av zencart heller, vare sig installation eller användande.

Jag tror du just satt nåt slags inofficiellt forumrekord i antal förutfattade meningar per inlägg.

Förresten: Vad är det som garanterar att en KÖPT shoppingcart skulle ge medge större möjligheter att ändra gränssnittet?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-27 14:10
Ursprungligen av Danne V:

Visst ska ni använda oscommerce om ni är nöjda.

Men det var ett ganska konstigt sätt att kritisera mitt val och vad jag gör med programmet eftersom du inte har en susning om vad jag gör med det, hur länge jag jobbat/jobbar med det, om kunderna uppskattar det, eller om jag har varor som dom vill ha. Du vet inte ens om jobbet är åt mig eller en uppdragsgivare.

Och du verkar inte ha nån erfarenhet av zencart heller, vare sig installation eller användande.

Jag tror du just satt nåt slags inofficiellt forumrekord i antal förutfattade meningar per inlägg.

Förresten: Vad är det som garanterar att en KÖPT shoppingcart skulle ge medge större möjligheter att ändra gränssnittet?

Må så vara. Anledningen till att jag är frågvis beror på att vi som sagt va driver ett webbhotell och använder OSCommerce. Om det finns kunder som efterfrågar något annat, så vore det ju intressant och veta vad det är kunderna efterfrågar. Det du egentligen var ute efter var alternativ till OSCommerce pga. att det inte riktigt gav den flexibiliteten du önskade avseende templates/design. Om det är enda anledningen så kanske vi ska titta på andra alternativ till vårt webbhotell också.

Nej, jag vet ingenting om ditt användande då du inte skrev vad du skulle använda det till.

/Mr Förutfattade meningar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-27 15:11
Ursprungligen av studiox:

Må så vara. Anledningen till att jag är frågvis beror på att vi som sagt va driver ett webbhotell och använder OSCommerce. Om det finns kunder som efterfrågar något annat, så vore det ju intressant och veta vad det är kunderna efterfrågar. Det du egentligen var ute efter var alternativ till OSCommerce pga. att det inte riktigt gav den flexibiliteten du önskade avseende templates/design. Om det är enda anledningen så kanske vi ska titta på andra alternativ till vårt webbhotell också.

Nej, jag vet ingenting om ditt användande då du inte skrev vad du skulle använda det till.

/Mr Förutfattade meningar.

Det verkar som om oscommerce har byggts på bit på bit, ungefär som om man bygger på en kåk lite då och då utan att ha planerat alla tillbyggnader på en och samma gång från början. Resultatet blir ofta en del konstiga nödlösningar för att få nya enheter at passa med äldre, och det blir svårt att få bygget överskådligt.

zencart, som alltså gjorts av folk som tidigare jobbade med oscommerce, förefaller vara smartare uppbyggt även om det i grunden liknar oscommerce en del. Dels är den ordinarie konfigureringen enklare och ger fler möjligheter. Men om man vill gå in i filerna (php) och dona, så är det också lättare.

Förresten, tack för den här meningen:

Citat:

Om det finns kunder som efterfrågar något annat, så vore det ju intressant och veta vad det är kunderna efterfrågar.

Briljant!

1
Bevaka tråden