Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man sänka ljusstyrkan MER på skärmen i iMac G5?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Efter att ha kört PC sedan 1992 (usch) anlände för tre dagar sedan en sprillans ny iMac G5. Även om inköpet inte var helt kostnadsfritt för mig som student ångrar jag ingenting. Det är så mycket skönare på den ljusa sidan med Mac. (Ursäkta ordvitsen.) Helhetsupplevelsen är mycket trevligare än på en PC-burk.

Sammanfattningsvis är jag alltså mycket nöjd så här långt, men ett spörsmål har uppstått. Ljusstyrkan på skärmen är alldeles för hög, jag får ont i huvudet av allt ljus - till och med i den lägsta inställningen. Finns det något sätt att sänka ljusstyrkan MER än vad som redan går i Systeminställningar? (Jag kan tillägga att det är 20-tums modellen jag köpt).

Livet som switcher hade varit mycket besvärligare utan resurserna på 99mac!
MVH Snabeldrake

Edit: Rättade stavfel..

Senast redigerat 2005-09-24 11:29

Det låter som att du sitter i ett alldeles för mörkt rum!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 10:10

Hur kan det vara för mörkt? Jag sitter ofta i total-mörker med min iMac 20" och ljusstyrkan på max, men det stör inte? Och när du sänker till lägsta så blir ju allt vitt grått, är det inte tillräckligt mörkt då? :S

Tyvärr lider jag stundvis av migrän och har problem med alltför starkt ljus. Att tända ytterligare lampor i rummet verkar inte som någon bra lösning (för mig) men jag förstår att man på detta sätt kan utjämna kontrasterna för att få en behagligare upplevelse. Det har jag sett på IKEA.

Jag upplever inte att skärmen ändrar färgnyans mot vitt till grått när ljusstyrkan sänks.

Finns det möjligtvis något shareware/freeware som kan tänkas manipulera kontrasten ytterligare?

Snabeldrake: Du kan ju justera kontrasten i Systeminställningar -> Hjälpmedel.. Fast vette fan om det är till nån hjälp.

Edit: Du hade visst redan hittat till den panelen, sorry.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 12:58

När du går in på Bildskärmsinställningar finns en flik som heter Färg. Där kan du välja att kaliberera färgåtergivningen vilket även påverkar ljusstyrkan en del. Kom bara ihåg att välja Expert-läget innan du sätter igång. Vet inte om det löser ditt problem, men det kan vara en väg att gå.

Kanske att det finns någon sekreterare någonstans som har en sån där antireflex/antistrålning/antistat-glasskiva som hänger framför skärmen. Den enda "nytta" dessa vedervärdigheter tycktes göra var att sänka ljusstyrka och kontrast...

Att hänga en jordad glasskiva framför skärmen är visserligen ett annorlunda tips men påverkar samtidigt den estetiska utformningen. Kanske att man får göra vissa uppoffringar ibland. Men finns det verkligen folk som använder sådana idag?

Nåväl, nåväl - ska iallafall testa att kalibrera färgåtergivningen, alltid lär man sig något. Tack för alla tips!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Att hänga en jordad glasskiva framför skärmen är visserligen ett annorlunda tips men påverkar samtidigt den estetiska utformningen. Kanske att man får göra vissa uppoffringar ibland. Men finns det verkligen folk som använder sådana idag?

Jag trodde inte heller att de användes idag (försvann väl samtidigt med 15"-skärmarna?) men de finns i 17"-format i Asien och vem vet om inte Claes-Olle & Co också har dem. I Asien finns och säljs också de de där antistatiska "svansarna" att sätta under bilen. Tänk att komma på en sån stolleidé och sen tjäna grova pengar på den...

Annars: Kanske att en rökfärgad glasskiva från ett 70-talsglasbord inköpt på Myrorna går bra?

Konstigt, en LCD borde ju vara klart behagligare än din gamla skärm.
Men testa att ha en lampa placerad ca: 20cm ifrån datorns ena sida på bordet.
jag har också migrän, men det uppkommer mest för att jag har dålig syn på långt avstånd.(dvs över 80-120 cm från mig)
Det kan också vara så att din hjärna inte klarar av upplösningen, testa att dra ner det ett snäpp med.

Trist om det inte går i inställningarna, men jag hade liknande problem med min förra powerbook, mitt ex gillade inte när jag låg och surfade halva natten i sängen, hon stördes av ljuset (jepp, det är slut).

Det borde inte behövas en glasskiva, skaffa en bit färgad film, av den typ man sätter på bilrutor.
Klipp den så att den passar exakt, så syns den ju inte alls.
Det finns en massa olika kvaliteter av sådan film, och vissa sitter uppe utan klibb, happy hunting!

1
Bevaka tråden