Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släktforskarprogram för Mac?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 12:57

Är det någon som har något tips om ett släktforskarprogram som är lättanvänt? Har tittat på Reunion men finns det inget snyggare? Använder OS X 10.3.9.

Tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-09-24 14:15

Sök på Reunion så får du upp ett 10-tal trådar i ämnet. Du kan självklart också söka på släktforsk* så får du lite andra träffar. Jag har tittat på MacFamilyTree som utnyttjar mycket OS X-aktigt i GUI:t. Det enda som jag hittills har hittat (och jag har dessvärre inte tittat så väldans mycket) är att den inte fixar konvertering från klassisk PC-ASCII till UTF-16 i GEDCOM-filer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-24 14:50

Ny okänd program som är svensk för osx !
Men är inte färdigt utvecklat
http://www.wesee.org/se/index.htm
klicka på "Exempel", där finns Bernadotte släkt

Min sambo släktforskar, och använder Heredis Mac X. Funkar fint på hennes PowerBook G3/400 med OS X 10.3.9.

www.myheredis.com

Ursprungligen av Pancho:

Är det någon som har något tips om ett släktforskarprogram som är lättanvänt? Har tittat på Reunion men finns det inget snyggare? Använder OS X 10.3.9.

Tacksam för alla tips!

Jag använder Reunion och det fungerar perfekt till mina drygt 70.000 personer i databasen. Jag har testat andra men upptäckt att de ofta har många nackdelar, åtminstone fler än Reunion.
Just nu ligger min hemsida nere för omarbetning (och jag har sjuttioelva andra saker jag måste göra först) annars hade du fått ett smakprov på vad Reunion kan göra.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-09-25 13:39

MacStamTräd

http://www.onlymac.de/html/stammbaum4sv.html

Detta använder jag till min högst blygsamma släktforskning. Tycker att det lätt att använda och det ser snyggt ut.

/Bernt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 18:15

Jätte skojigt, nu har jag fått en hel drös med tips att prova på.
Jag tackar allihopa!

Pancho.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-09-25 20:26

Stambaumtree (på tyska) = MacFamiltyTree (på engelska) = MacStamträd (på... ja, du har säkert räknat ut det nu... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 21:46

Jag använde för 10 år sedan Hypercard baserade SunriseGEN II. Är det någon som vet om det går att importera / köra den databasen i Mac OS X program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 08:48
Ursprungligen av Oloff:

Jag använde för 10 år sedan Hypercard baserade SunriseGEN II. Är det någon som vet om det går att importera / köra den databasen i Mac OS X program?

Lite uppdatering om det är någon mer som har problem med GEDCOM konverteringar eller SunRiseGEN II.

Det finns olika verisoner av dessa vilket göra att det funkar olika. Jag har inte lyckats med någon lyckad import till något program (provat "alla" utom Reunion). I mitt fall sitter jag på ett nästan 15 år gammalt program som har en väldigt gammal version av GEDCOM. Tyvärr står det inte i GEDCOM filen vilken version det är. Vad jag föstått är verson 5.5 den senaste.

Har nu kontakt med www.studlar.net och programmet Osk som kanske kan fixa till detta med en gammal GEDCOM fil. Återkommer.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-01-04 20:26

http://forum.macworld.se/index.php?act=Print&client=printer&f=91&t=34978

En släkting använder macstamträd. Stammboum.
Har börjat för ett tag sedan verkar funka bra.
Någon borde kanske göra en utvärdering av programmen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 10:52
Ursprungligen av Oloff:

Lite uppdatering om det är någon mer som har problem med GEDCOM konverteringar eller SunRiseGEN II.

Det finns olika verisoner av dessa vilket göra att det funkar olika. Jag har inte lyckats med någon lyckad import till något program (provat "alla" utom Reunion). I mitt fall sitter jag på ett nästan 15 år gammalt program som har en väldigt gammal version av GEDCOM. Tyvärr står det inte i GEDCOM filen vilken version det är. Vad jag föstått är verson 5.5 den senaste.

Har nu kontakt med News | Stuðlar Software | Trausti Thor Johannsson och programmet Osk som kanske kan fixa till detta med en gammal GEDCOM fil. Återkommer.

Jag hade då SunRiseGEN II som jag ville få över mina 600 personer till annan släktforskningprogram. SunRise exporterar felaktig GEDCOM. Men det går att rätta inne i GEDCOM så att annan program tar in utan problem. Jag fick hjälp av en kille nere i skåne (programmerare).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 13:37
Ursprungligen av REP:

Jag hade då SunRiseGEN II som jag ville få över mina 600 personer till annan släktforskningprogram. SunRise exporterar felaktig GEDCOM. Men det går att rätta inne i GEDCOM så att annan program tar in utan problem. Jag fick hjälp av en kille nere i skåne (programmerare).

Kul att det fanns någon mer med SunRise Gen II. Om det är någon mer som försöker konvertera så slutade det såhär för mig: Ovanstående blev inget. Istället importerade GEDCOM exporten från SunRise till Reunion. Det blev mycket handpåläggning. Ex fick alla relationer kopplas ihop manuellt. Övrig info kom inte heller med. Där fick jag göra copy-paste från GEDCOM-filen, alltså öppnade den i Textredigerare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 16:49

Jag tror det var enkel att rätta till inne i GEDCOM.

Jag tror skånekillen tog bort någon tecken, sedan gick få 600 personer med trådarna rätt i annan släktprogrammet !

100 % går aldrig. Fick rätta till å, ä, ö och vissa saker, men det var inte mycket jobb heller.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-06-02 14:34

Släktforskningsprogram (sunrisegen II)

Hej
Är det någon som kan förmedla ett släcktforskningsprogram troligtvis sunrisegen II. Har ärvt en släktforskning som är inlagd i programmet SunriseGen II för mac från början av 90-talet.
Mvh boh:confused:

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-02 22:18

Du kan också prova om MacFamilyTree fungerar. Dom bedriver mycket aktiv utveckling av programmet.

Som sagts i tråden finns det egentligen bara två väsentliga släktforskarprogram, Reunion och Macstamträd. Macsläktträd är ett litet och lätthanterligt men kompetent program, men lider av översättningsmissar och blir svårt att hantera när databasen växer. Det fungerar därför bra för hemmaforskaren med ett avgränsat material. Hembygsforskare och sådana som jobbar med hela släkter bör välja Reunion, som är ett mycket kompetent program som kan hantera mycket folk och mycket kringmateriel. Det går dessutom att tweaka så att det passar ens arbetsflöde. Reunion är ju utvecklat för och kring mormonernas tämligen idoga släktforskande, vilket märks, då det mycket stabilt. Och tar lite CPU-kraft, till skillnad från Macsläktträd som inte är lika bra optimerat.

Nu är Reunion svindyrt i Sverige, men ett tips är att köpa det från USA. Du får då ingen svensk översättning, men att betala 1600 mot 400, alltså 1200 för en svensk översättning är ju rent horribelt.

Men allt efter behov, ska du bara forska på mormors bondesläkt från Ångermanland så räcker Macsläktträd, ska du forska på alla som bott i Björklinge socken i Uppland så får det bli Reunion.

Låt mig dock säga av erfarenhet att det blir fler personer än man räknat med och i min mening växer man snabbt ur Macsläktträd.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-03 21:56

Gäller det även den nyare MacFamilyTree som kör med Apples nya Core Data-teknologi?

Nyare vet jag inte, jag körde 4.5.0 med svensk översättning och den är som jag beskrev ovan. Så 5:an kan vara väsentligt bättre.

Jag får ta och testa det.

Edit: Har nu testat 5.1.7 och visst är det bättre än 4.5.0, framförallt snyggare och mer överskådligt. Men tyvärr är det fortfarande rätt segt när det börjar bli ett par hundra i databasen. Och översättningen är bättre, men fortfarande allt annat än komplett och bra. Nu är det engelska istället för tyska generellt, vilket nästan är sämre då tyska genealogiska begrepp stämmer bättre med svenska ord förhållanden än anglosaxiska.

Men det är ett bra program, no question, framförallt för släktforskare med avgränsade mål (en släkt), har man dock lite ambitioner så slår man lätt i taket.

Senast redigerat 2008-06-04 11:47

Jag har funderat på att börja släktforska . Jag inbillar mig att jag kunde komma rätt långt tillbaks eftersom farfar ärvde gården efter sin far utanför Laholm som man gjorde ute på vichan och alla ligger i samma familjegrav.

Samma är det på mors sida där släkten bott i Uppsala så länge man minns. Jag fick mitt första barn när jag var 30. Om jag hade fått barnet fyra år tidigare då hade vi varit fem generationer i livet.

Sagt o gjort mailade jag till Hallands släktforskning och berättade det jag visste om far hans nio bröder och farfar som blev 98 år innan han dog 1974. Tur hade jag direkt. Han som svarade på mailet hade gått i samma skola som en av mina kusiner.
Utan att det kostade någonting gav han mig upplysningar ända till 1745. Sedan behövde man köpa cd skivor för 125:-styck.
Jag började räkna och kom fram till att det behövdes säkert ett 10-20:tal cd skivor kanske fler om man skulle ta med olika grenar både på mors och fars sida.
Dessutom behöver man betala någon tusenlapp varje år för själva programmet.

Innan jag börjar betala frågar jag er här på forumet vad ni gör och vad ni betalar.
Jag har sett massor av alternativ. Ett jag hört talas om men inte provat är detta Anbytarforum.
Om man skall söka på huslängder, namn giftemål eller vad och om man fastnar finns det då support som hjälper en igenom så man inte köpt cd skivor i onödan.
Jag kan ju nämna att jag har gångavstånd både till riksarkivet på Fyrverkarbacken och till statsarkivet på Kungsklippan. Jag inbillar mig att dessa alternativ blir tråkigare att plöja igenom tusentals sidor än att använda internet.

Tacksam för svar.

:):)

Ursprungligen av Red-Snapper:

Jag har funderat på att börja släktforska . Jag inbillar mig att jag kunde komma rätt långt tillbaks eftersom farfar ärvde gården efter sin far utanför Laholm som man gjorde ute på vichan och alla ligger i samma familjegrav.

Samma är det på mors sida där släkten bott i Uppsala så länge man minns. Jag fick mitt första barn när jag var 30. Om jag hade fått barnet fyra år tidigare då hade vi varit fem generationer i livet.

Sagt o gjort mailade jag till Hallands släktforskning och berättade det jag visste om far hans nio bröder och farfar som blev 98 år innan han dog 1974. Tur hade jag direkt. Han som svarade på mailet hade gått i samma skola som en av mina kusiner.
Utan att det kostade någonting gav han mig upplysningar ända till 1745. Sedan behövde man köpa cd skivor för 125:-styck.
Jag började räkna och kom fram till att det behövdes säkert ett 10-20:tal cd skivor kanske fler om man skulle ta med olika grenar både på mors och fars sida.
Dessutom behöver man betala någon tusenlapp varje år för själva programmet.

Innan jag börjar betala frågar jag er här på forumet vad ni gör och vad ni betalar.
Jag har sett massor av alternativ. Ett jag hört talas om men inte provat är detta Anbytarforum.
Om man skall söka på huslängder, namn giftemål eller vad och om man fastnar finns det då support som hjälper en igenom så man inte köpt cd skivor i onödan.
Jag kan ju nämna att jag har gångavstånd både till riksarkivet på Fyrverkarbacken och till statsarkivet på Kungsklippan. Jag inbillar mig att dessa alternativ blir tråkigare att plöja igenom tusentals sidor än att använda internet.

Tacksam för svar.

:):)

Här har du många kyrkböcker för Halland, Skåne och Blekinge.

DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige

Kostar inget!

  • Medlem
  • 2010-01-30 22:58

Svenska släktforskarforum har ingen avgift.

Dom cd-skivor som finns är i dom flesta fall andrahandskällor. Dom flesta fungerar bara i Windows så jag köper inga sådana. Ett undantag är Polisunderrättelser på cd som är skannade i jpeg från orginal.

Skivorna med folkräkningarna, Sveriges Dödbok och Begravda i Sverige är annars värdefulla om man söker uppgifter för dom senaste 100 åren ca. Dessa brukar finnas på bibliotek, hos släktforskarföreningar och Landsarkiv t.ex.

Kyrkböcker och många andra viktiga arkiv finns fotograferade/skannade hos tre konkurrenter på marknaden. Det är SVAR, Arkiv Digital och Genline. Jag har årsabonnemang hos dom två förstnämnda. SVAR har ett brett utbud. Arkiv fotar i färg och har den bästa bildkvalitén. Folkräkningarna 1880, 1890, 1900 finns hos SVAR och 1910 är på gång.

Släktdata har avskrifter från ganska många kyrkböcker fritt på nätet. Sådana avskrifter finns ibland också på andra ställen. Främst då hos lokala släktforskarföreningar (ibland på deras hemsidor). En samlingssida är Svenska avskrifter och en databas för södra Sverige är DDSS

DISBYT är en databas med uppgifter inskickade av medlemmar i DIS. Här får man dock vara _än_ mer kritisk än till tidigare andrahandskällor då det vimlar av fel här. Inte sällan kan man se att folk kopierar varandra rakt av utan att kolla orginalkällan och felaktiga uppgifter sprider sig frisk tyvärr.

SV O. Jovisst. De flesta vet nog allt om släkten hundra år tillbaks. Det är ju bara två generationer tillbaks.
Jag blev mycket imponerad av Mac Family Tree 5 när jag körde deras trial för tio minuter sedan. Innan jag köper vill jag veta om det funkar här i Sverige eller bara i USA.
Tack

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 10:46
Ursprungligen av Red-Snapper:

SV O. Jovisst. De flesta vet nog allt om släkten hundra år tillbaks. Det är ju bara två generationer tillbaks.
Jag blev mycket imponerad av Mac Family Tree 5 när jag körde deras trial för tio minuter sedan. Innan jag köper vill jag veta om det funkar här i Sverige eller bara i USA.
Tack

Jag använder också Mac Family Tree. Den har svenska menyer, men vissa delar står det tyska. Men den är bästa programmet för Mac. Den finns även för iPhone !
Ta med iPhone till landsarkivet och skriv in viktiga uppgifter. Synka sedan hemma !

  • Medlem
  • 2010-01-31 00:11

I min släkt har 8 generationer varit i livet under 1900-talet så det kan skilja ganska mycket. Men framförallt kan det vara intressant för oss som t.ex upptäcker okända bryllingar, sysslingar och femlingar att få fram uppgifterna på dom.

MacFamilyTree är gjort av ett tyskt företag och är delvis översatt till svenska. Det har vissa begränsingar för svenska förhållande när det gäller benämningar av släktförhällanden, datumformat, svenska tecken bland annat. Rapporter är si så där också.

Jag anser att Reunion är det bästa programmet. Men det kostar lite mer. 99 dollar.

Ja du ser vad olika det kan vara. Jag köpte Mac Family Tree 5 för en halvtimme sedan. Är verkligen intressant. Jag har plockat in farfar som föddes 1872. I morgon lägger jag in hans föräldrar som jag redan vet var födda i slutet av 1700 talet.
Sedan tror jag det blir bökigt att gå vidare.
Jag var nere på Statsarkivet förra veckan där man visade mig mantalsslängder och dödsböcker. Allt låg på microfilm. Det tar nog flera år innan man lärt sig hur och var man skall leta där bland alla miljoner filmer. Då kanske det vore enklare att köpa några av dessa CD skivor från Laholms släktforskningsförening som har med årtionden man gissar att folk föddes och dog.
Man kanske är släkt med Napoleon. Jag har i alla fall sett hans fängelse i Venedig.

Ursprungligen av Red-Snapper:

...Jag har plockat in farfar som föddes 1872. I morgon lägger jag in hans föräldrar som jag redan vet var födda i slutet av 1700 talet...

Det där måste vara något slags rekord. Om han föddes 1872, och hans föräldrar föddes i slutet av 1700-talet, så betyder det att föräldrarna var runt 80 år gamla när de fick honom.

Och för att leda det hela tillbaka till ämnet:
I den här tråden diskuteras släktforskarprogram för Mac. Om ni vill diskutera själva släktforskningen, så kan ni göra det via PM. Eller så kan du ju bli supporter på forumet, och sedan starta en tråd i Loungen.

/Mod

Att hinna med 8 generationer på ett sekel måste vara ett rekord. Alla har fått barn vid 12.5 års ålder.
Om jag hade fått min dotter 5 år tidigare då jag var 26 då hade vi varit 5 generationer i livet.
CD skivorna är gjorda för Windows. OK. Då återstår bara microfilmerna. Får man reda på fängelsevistelser, morddommar och annan trevlig historia där, eller måste man söka i annat.

Ursäkta. Det är ju fler som inte kunde räkna rätt i tråden med ålder och generationer men den hoppade du inte på.
Jag vet att farfar var 98 år när han dog och att hans föräldrar var ungefär lika gamla. Jag är helt säker på att det är fler som blandar ihop och räknar fel på släktforskningarna. Framför allt om man är nybörjare som jag.

Att komma in på släktforskning när man pratar om dess program är nog inte så farligt.( det hade ju inderekt med ämnet att göra.) Men du tycks vara petig mot( vissa) Vika andra trådar jäser inte över utan att du måste visa dina tillrättavisningar.
Jag ber om ursäkt.

Senast redigerat 2010-01-31 13:11
Ursprungligen av Red-Snapper:

Vika andra trådar jäser inte över utan att du måste visa dina tillrättavisningar.

"Jamen, det finns ju så många andra såna trådar..." Väldigt vanlig kommentar när någon råkar bli modererad - men det är en dålig ursäkt. Man ska inte se andra offtopic-trådar som en anledning att själv bli offtopic. Vad man ska göra om man ser en tråd som blir offtopic - är att man ska klicka på "Rapportera" så att vi får reda på det.

Vi läser inte allt som skrivs här (även om vissa verkar tro det). En del får vi syn på själva, och en del får vi reda på genom rapporteringar.

/Mod

Bevaka tråden