Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-internet i Thailand

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 11:52

Hej

Anlände till Chiang Mai i Thailand i förrgår, och idag har jag skrivit kontrakt för hotell/lgh 1 månad, med 0,256 Mbit ADSL på rummet! trodde jag...

De kör nån LAN-USB ADSL grej http://www.nvk.co.th/product/citynetek/cn211.php
Och jag försöker få den att fungera, den hittar inte den automatiskt.

Finns en Mac OS 10.2 driver men det står att den inte kan användas efter att jag installerar paketet och omstart.

Den har en 10/100 Base TX port, men jag är inte säker på att jag kan använda den, vad den har för funktion. Testade med en ethernetkabel utan resultat.

Nån som vet något jag kan göra? Jag kommer nog vara här i 8 månader, så internet på rummet vore riktigt värdefullt.

Hjälp vore riktigt uppskattat.

Om jag inte har fel så är ovanstående grej baserad på "ADMtek AN986" även kallat ADMtek Pegasus
Jag hittade open source-drivrutiner för Panther,
http://sourceforge.net/projects/pegasususbmacx/

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 06:20
Ursprungligen av ptolemy:

Om jag inte har fel så är ovanstående grej baserad på "ADMtek AN986" även kallat ADMtek Pegasus
Jag hittade open source-drivrutiner för Panther,
http://sourceforge.net/projects/pegasususbmacx/

Tack. jag ska testa den. Nu sitter jag pa ett internetcafe dar jag inte far koppla in min dator utan maste anvanda deras. Ingen CDbrannare heller. Far nog vanta tills mandag innan jag kan fa over drivrutinen till min PB.

Har testat med TP sladd men borde jag testa en korsad?

Killen pa hotellet sa pa knackig engelska att en utvag vore att dra en lang TPsladd fran en annan vaning ner genom fonstret upp till mitt rum. hehe

  • Oregistrerad
  • 2005-09-26 11:14

Testade den nya drivrutinen och den klagade inte iaf efter omstart, men ingen kontakt med nätet

Om jag kollar i Systeminformation så får jag denna info under USB-BUSS:

USB To LAN Converter:

Version: 1.01
Busström (mA): 500
Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek
Tillverkare: ADMtek
Produkt-ID: 0x8511
Serienummer: 0001
Tillverkar-ID: 0x07a6

Detta fick jag innan också utan några paket/drivrutiner installerade.

Jag börjar misströsta... kanske måste köpa något ADSL-modem själv, men jag har ingen aning vad som fungerar med Mac.

34 grader här och Tyfonen Damfrey snart påväg in imorgon, då blir det troligen översvämning igen...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-03 12:13

Slutet gott.

De bytte ut usb-adsl-modemet mot ett Ethernet-modem och vips så har jag fungerande bredband på rummet.

Jag tycker krånglande Internetuppkopplingar via USB får tillhöra historien.

Senast redigerat 2005-10-03 15:54
  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-23 18:19

Skaffa en TP-kabel och testa

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-03 12:21

Skulle jag få bestämma skulle alla former av ADSL-modem som INTE använder ethernet förbjudas. Buggig krånglig skit med kass programvara är min erfarenhet av samtliga märken och modeller.

1
Bevaka tråden