Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Barnspel för X?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då jag bytte upp mig till en G4 nyligen har dottern fått min gamla iMac, provade att installera några av hennes spel (Pettson och Findus bla) men det gillade inte riktigt Jaguar, och framförallt inte de begränsade rättigheter som hon har.

Visst hon skulle kunna köra dem i OS9 men det känns fel att hon skall köra 9:an nu och sen byta till X inom något år.

Har ni tips på bra barnspel (för en 5-åring) som funkar direkt i OSX? Köpspel eller shareware/freeware spelar ingen större roll, bara det är roligt/pedagogiskt och på svenska.

/F

Jag är också väldigt intresserad av att hitta bra barnspel/program för X.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-04 13:15

Inte på svenska dock...
- Androkids
- LuaLua
- Cro-Mag Rally
- Otto Mattic (medföljer iMac)
- WormsBlast

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-04 16:11

Findus & Pettson funkar ju iofs bra i classic liksom höjdarspelen Anki & Pytte och Alfons.
Kan meddela att snart finns även ett Björne-spel ute i handeln som funkar utmärkt direkt i OS X. Min dotter är betatestare. Vi har även en "beta" av Alfons för OS X som jag tror finns att köpa, lite osäker dock. Om jag inte har helt fel så är OS X versionen med i de nytryckta spelen och eventuellt kommer en uppdatering att finnas för nedladdning hos Gammafon. Ni får kolla själva...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-09-15 11:28

Någon som hittat spel för barn i 3-5 år för OS X? Antingen finns det inte eller så är jag dålig på att leta

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-15 12:47
Ursprungligen av MatsOlov:

Någon som hittat spel för barn i 3-5 år för OS X? Antingen finns det inte eller så är jag dålig på att leta

Toy Sight är roligt för alla åldrar, dock behövs en Videokamera som kopplas till Firewireporten.

Måste man ha OS9 installerat för att kunna köra "gamla" spel alltså? Valde att inte köra in det när jag installerade systemet och har stött på detta "problem" vad gäller spel som jag ärvt av släktingar. Känns lite surt att behöva uppta hårddiskutrymme för 9:an när detta är det enda användningsområdet. Går det att komma runt på nåt sätt?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-09-15 13:24

En äldre dator med bara 9:an i kanske?

Pettson och Findus i snickarboden funkar ypperligt i OS X och uppskattas av den drygt fyraåriga dottern. Bör också funka finfint för äldre barn då mycket fortfarande är lite för svårt för henne.

Kid Pix Deluxe 3 är kul och gjort för OSX.

Bamse i Egypten.

BugDom (följde med gamla macar?) Samma utvecklare som Cro-Mac Rally (Pangea)

Boinx iStopMotion flör enbildstagningar (animationer).

Kör med åtminstone Panther för att få fart i den gamla iMacen - själv har jag aldrig gillat Jaguar i min gamla PM G4 350 MHz.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-09-18 14:10
Ursprungligen av johan_tanying:

Kid Pix Deluxe 3 är kul och gjort för OSX.

Ja, det där spelet ser ju mycket bra ut. Det tråkiga är att trots 35 utvecklare och 2 års utvecklingsarbete (jag citerar siten) så stödjer inte programmet widescreen-skärmar. Dom slår sig för bröstet om att dom nu stödjer större skärmar jämfört med OS9-tiden...

  • Medlem
  • 2005-09-23 15:44

Viktigt att sätta rättigheterna om man använder flera konton

Om man kör OS 9 spel och flera användarkonton så kan det iland vara ett gissel att sätta rättigheterna så att det funkar. Tex Mulle Meck spelen vill lägga programmet i en mapp direkt under roten och att det måste vara skrivrättigheter i den mappen "Levande". När man väl fått till det så funkar spelen bra under Panther iaf. Lite UNIX kunskap skadar aldrig...

Ursprungligen av johan_tanying:

Kör med åtminstone Panther för att få fart i den gamla iMacen - själv har jag aldrig gillat Jaguar i min gamla PM G4 350 MHz.

Det fanns inte när han skrev originalinlägget 2003.

Självklart ska man ha Classic installerat. Du behöver ju inte ha autostart på det om du använder det sällan. De flesta barnspel fungerar bra (speciellt Director-produktionerna, och det är de flesta).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 04:42

Fattar inte varför barnspel ska vara så extremt tråkiga...alvarligt talat.
Känns som om den tiden är lite uttjötad faktiskt...
Släng in några emulatorer med SNES spel eller nått som inte inehåller våld...det finns det gott om. =D
Så får hon spela RIKTIGA spel. Super Mario World och Super Mario Kart skadar inte...trust me.
Eller NES med Super Mario 1-3 och Chip N Dale...och Duck Tales...
Ungar ska växa upp med 2d spel som inehåller spelglädje...växte tyvär upp med spel som Egypten och BackPacker hemma...inte speciellt roligt. Så man fick spela Super Mario och Chip N Dale när man inte va hemma istället..:D

Eller hrm, läste nyss att det skulle vara pedagogiskt och på svenska...men tycker gott du kan låta henne värva med några av ovannämnda spel.

Ursprungligen av ez0r4y:

Släng in några emulatorer med SNES spel eller nått som inte inehåller våld...det finns det gott om. =D
Så får hon spela RIKTIGA spel. Super Mario World och Super Mario Kart skadar inte...trust me.

Ursäkta min okunskap, men vad menas med SNES? Är det TV-spel? Hur får man tag på detta?

Ursprungligen av Asterraster:

Ursäkta min okunskap, men vad menas med SNES? Är det TV-spel? Hur får man tag på detta?

Super Nintendo, en gammal TV-spelskonsoll från Nintendo. Klassiker.

Själv tycker jag att Nintendos "nya" konsoll GameCube är klockren. Massa bra barnspel som Super Mario, Mario Cart och Zelda i uppdaterade versioner, men också nya grejer som Super Monkey Ball och så vidare. Dessutom väldigt roligt för vuxna också

  • Medlem
  • 2005-09-18 11:29

Allrams julspel är en höjdare (!) och funkar i OSX. Kostade 200 spänn 23 dec och 29 kr den 25. Det håller än.

Har vi en brist på barnspel på Macen just nu? Är den stor nog att det borde nyproduceras fler? Arbetskraft finns, idéer också. Tyvärr inte stora projektbudgetar.

Var köper man då? Åhléns eller?
Macoteket och InWarehouse var ju inte direkt feta på barnspel.
Dottern är 4 år, snart 5 och hon börjar tröttna på Mamma Mu

1
Bevaka tråden