Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus & trojaner ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 18:24

Undrar hur stort problem det är med virus och trojaner och annat skit man hela tiden måste passa sig för när man surfar med i mitt fall PC burken

är det lika mycke problem på en mac ? och jag är kanske ute och yrar nu men om det inte är lika mycke problem kommer det att bli nu när intel ska börja lägga sig i Mac.

Hur skyddar ni er (brandvägg och antivirus) ????

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 18:44

Sök lite så får du snabbt se.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-21 18:57

Jag kör utan både brandvägg och antivirusprogram på min mac.
Brandväggen skippar jag eftersom det ändå finns en inbyggd i min Netgear-router, skulle jag ha haft ADSL-modemet direktanslutet till mac:en skulle jag använt OS X's inbyggda brandvägg.

  • Medlem
  • 2005-09-21 18:59

Strunta i virusskydd, använd på sin höjd macens egna brandvägg och kör på!

Intelskiftet lär inte förändra sakernas tillstånd.

  • Medlem
  • 2005-09-21 19:04

I dagsläget kan problemen på mac beskrivas med ordet "noll". Jag tror inte heller att vi kommer se en stor våg av problem när macen får Intel-processor. På sikt, om Macen får en penetration på över tjugo procent, kan det kanske bli värre förutsatt att någon börjar producera trojaner och skit för Mac. I början av nittiotalet fanns det virus till System 6 och 7, och det var vanligare med virus på Mac än PC.

Apple har redan nu, trots att det i princip inte finns några risker, infört en hel del saker som försvårar att man ska angripas av virus och man brukar vara ganska snabba med att täppa till de luckor som upptäcks.

Alltså; Jag tror att macen kommer fortsätta vara en ganska säker plattform länge.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 14:49

Låter ju bra har precis köpt ny dator men nästa köp blir nog en mac och då sitter det nog en intel inside heheh

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-23 14:51
Ursprungligen av peppe4:

Låter ju bra har precis köpt ny dator men nästa köp blir nog en mac och då sitter det nog en intel inside heheh

Varför bry sig om det är Intel Inside eller IBM Inside. PPC über alles.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-23 15:21

Min PC hemma är ett stall för trojanska hästar!
Macen på jobbet är hästallergiker.

Det finns medicin mot sådana allergier, kommer från ett företag som heter Microsoft, sök på Google om det.

1
Bevaka tråden