Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Photoshop kan ej karboniseras

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, jag kan inte mycket om programmering så jag vänder mig till experterna.

Varför skulle inte Photoshop gå att karbonisera? Låter väldigt underligt tycker jag, men det cirkulerar ett rykte som säger så.

Lite ljus på detta vore bra, vad säger ni?

Tja.. kan ju vara så att det är skrivet med ett språk som inte går att carbonisera, eller ett sätt som gör att det inte är kostnadseffektivt.

Skulle väl tro att PS är skrivet i C/C++. Båda dom ska väl gå att Carbonisera.
Den stora frågan är om det är kostnadseffektivt.

Men jag har då för mig att Adobes förra VD sa (för länge sedan typ beta 1 av X) att de hade testat att karbonisera stora delar PS och det hade gått förvånansvärt fort.

Nog tror jag att Adobe kommer att karbonisera. Men det dröjer kanske.

Sedan ska ni veta att Adobe är världens hemligaste företag. Inget slipper ut därifrån förren det är typ Golden Master. Inte ens info om att det håller på med det...

Hoppas att de skiter i att carbonisera och fixar fram en cocoa version snabbt

[ 08 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]

Det är nog mindre troligt med en Coca version... Då måste de (väl) skriva om hela programmet från start då och det tror jag inte de kommer att göra.

En karbonisering tror jag är på gång.

PS Cocoa finns inte pa kartan tror jag. Kommer ta ett halvt sekel.

Daremot vore det bra om Adobe skrev nya program direkt i Cocoa parallellt med Windows versionen. Det kan vi nog se framemot.

[ 08 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: m@cen ]

Hmmm det vore bra men det är inte speciellt kostandseffektivt. Det mesta borde skrivas som gemensam kod och inte vara systemberoende. Jag tror vi får skicka alla programmerere på kurs till John Carmack...
QIII har en gemensam kodbas för alla olika plattformar. Den är mer är 90% av koden sedan är resten plattformspecifik kod.
Sen att det är 2 personer som gjort koden till QIII gör ju inte saken mindre imponerande...

Så skulle nog alla programföretag jobba om det är mäjligt vill säga... det vet inte jag.

Kan man jämföra programmering av spel och affärsapplikationer rakt av sådär? Känns som två helt olika områden.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-10 01:12

Borde vara enklare med plattformsoberoende kod på program än på spel.

Det hela beror nog bara på hur pass hårdvaru beroende "programmet" är.
Desta mer ju svårare är det att flytta till en annan plattform.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-10 15:46

Ligger nog något i det, fast många program är väl inte beroende av hårdvara med tanke på att de bygger på vanliga API. Det vill säga om det inte är drivrutiner för pennor eller något.

Eller optimerade for Altivec/MMX osv osv...men det har inte tagit fart som folk trodde, samtidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-11 09:28

Jag tror att väldigt få företag skriver om programmen i Obj-C förens apple visar att dom verkligen inte har tänkt säga om ett år eller så att, Obj-C stöds inte längre.

Annars så tror jag att spel är enklare än program att skriva plattformsoberoende om dom inte är skrivna i Java. I ett spel gör du GUIet själv utan andras inverkan och kod, i ett program måste du göra det på ett speciellt sätt för att det inte ska bryta mot hur OSet ser ut.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias H:
Skulle väl tro att PS är skrivet i C/C++. Båda dom ska väl gå att Carbonisera.
Den stora frågan är om det är kostnadseffektivt.

Men jag har då för mig att Adobes förra VD sa (för länge sedan typ beta 1 av X) att de hade testat att karbonisera stora delar PS och det hade gått förvånansvärt fort.

Nog tror jag att Adobe kommer att karbonisera. Men det dröjer kanske.

Sedan ska ni veta att Adobe är världens hemligaste företag. Inget slipper ut därifrån förren det är typ Golden Master. Inte ens info om att det håller på med det...

Adobe har faktist demat en carboniserad Photoshop som utvecklingschefen hade ägnat 3 helger åt att få körningsbar. Buggigt och läskigt, men det fungerade.

Angående att det inte skulle gå att Carbonisera Photoshop: Carbon är en delmängd av API:erna i Mac OS 9.1. Carbon innehåller alltså ingenting som inte ingår i Mac OS 9.1, däremot saknas det en del saker som fanns i Mac OS 9.1.

Det är möjligt att Adobe har stött på problem, kanske till och med stora sådana, men att det skulle vara omöjligt att carbonisera Photoshop? Det vore intressant att höra vart ryktet startade...

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Från ett stort företag som jobbar med Mac, mer intressant än så blir det inte

Håller med dig dock Nils, skulle förvåna mig mycket om Adobe inte skulle lyckas med att få till en stabil Photoshop X.

Jag får bara hoppas att Nils H har rätt.
Även han vet ju hur hemliga Adobe är om vad de håller på med.

Det är bara att vänta och se.

Vi kan ju alla hoppas på Adobes VD på scenen på MWNY!
Då kommer jag hoppa i stolen av glädje i alla fall!

Da rusar jag upp pa scenen och kramar killen.
Vill verkligen ha Photoshop X. Hatar Classic och mar daligt varje gang jag maste starta upp det...

Ännu en anledning att sitta klistrad framför datorn vid sändning från MWNY...

  • Oregistrerad
  • 2001-06-13 18:42

Matias: kommer de sända live eller?

Ja Apple brukar alltid sända MWs live.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-13 23:20

coolt, jag har lixom aldrig hört talas om det innan, kanske för att jag bara haft en mac några veckor för 3år sedan. Men ska miskäll skaffa en ny.
Är det konferance eller mässa eller vad innehåller det?
Och vilken sida finner jag live sändningen?

1
Bevaka tråden