Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDD kraschar (4 i rad!!)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 21:28

Vet någon något om detta problem. Läs tråd (och mitt inlägg) under lagringsmedia

Hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 21:43

Om jag förstår det rätt har de bara bytt hdd, inget annat? Kan ju vara någon annan komponent som orsaker det, tex nätagget som det skrevs om i tråden. Fattar inte varför apple inte bara ger dej en ny dator, det borde ju vara betydlig dyrare för dem att behöva reparera den så många gånger.

Hoppas iaf att det löser sig, men somsakt fråga om de kan kolla/byta ut de andra komponentera om de inte redan provat det.

MvH
HerrOber

Kan vara värmerelaterat eller eventuellt beroende på att byglingen på hårddisken är "felinställd".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 21:58

Saken var att jag i måndags faktiskt fick en splitter ny ersättningsmaskin från Apple, som kraschade på samma sätt efter bara 4tim. ur boxen!!

Hur är klimatet i det rum du använder datorn mest? Har du en extern hårddisk kopplad till datorn när disken kraschar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 22:17

Ja som mitt inlägg i andra tråden säger så har jag en 250Gb LaCie "porsche" USB2 Extern HDD inkopplad när den kraschar iom. att jag försöker ominstallera och lägga tillbaks mina backup'er. Men första gången den kraschade hade jag ingen extern HDD inkopplad och hade inte haft på 1,5veckor pga semestern.

Kan det spela någon roll kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 22:18

klimatet är normalt inomhusklimat, inget konstigt med det.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 22:20

Du verkar ha en väldans otur. Är det nåt speciellt som du gör med datorn/använder till datorn före den kraschar?

Kanske ska överväga att skaffa en ny extern hdd/ eller låna en för att se om det kan vara den som orsakar krascherna?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-22 22:23

Sluta använda datorn när du bastar?

Nä.

Ett långskott: Kan det vara något elektriskt i närheten av datorn, något som avger kraftiga magnetfält? Stora högtalare, etc? Vad finns i rummet bredvid (bakom väggen)?

Ursprungligen av matern:

Magnetism?!
Detta har jag sedan burit på vänster handled (hand närmast HDD på PB) sedan dess.
Magneten är halvstark för om jag sitter vi ett plåtbord så fastnar den gärna i bordsskivan.

Om du har en 12" PowerBook så sitter hårddisken nere i vänster hörn, precis där man lutar handleden . . . På 15" så sitter hårddisken i mitten under trackpaden, men det är ju också ganska nära. En magnet är väl det värsta man kan tänka sig för en hårddisk. När man tänker på det så är det lite konstigt att Apple inte varnar mer för klockor med magneter när man köper bärbar.

Ursprungligen av matern:

Jag har 17"'aren och det verkar som om HDD'n sitter längst åt vänster "fram" mot skärmen till. Det är iaf därifrån pingisboll-ljuden har kommit. Isf kan det ju ändå ev. bero på magneten eftersom den har jag på vänster handled och på 17"'aren ligger ju händerna/handlederna uppe på PB'n eftersom t-bordet är "fram"skjutet mot skärmen.

Vet någon om HDD-placeringen stämmer för 17"'aren?

Nej, den ligger faktiskt som på 12"aren nere till vänster, bredvid trackpaden, inte upp mot skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 16:27

Har precis pratat med en elektriker som tittade på det lilla magnetlåset och sa att det inte kan bero på det. Alldeles för liten magnet tydligen.

Så tillbaks till en eventuell teori att den första kraschen har skadat någon fil som jag sen lyckats back up'a och sen lägger in på dom nya diskarna som då kraschar.

Någon som vet?

Ursprungligen av matern:

Har precis pratat med en elektriker som tittade på det lilla magnetlåset och sa att det inte kan bero på det. Alldeles för liten magnet tydligen.

Så tillbaks till en eventuell teori att den första kraschen har skadat någon fil som jag sen lyckats back up'a och sen lägger in på dom nya diskarna som då kraschar.

Någon som vet?

Om magneten är så stark att klockan kan fastna på en stålyta så är den säkert tillräcklig stark för att rubba den pyttelilla nålen i hårddisken. Hårddisken ligger bara någon millimeter under häljet på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 19:56

Hmmm, det kanske kan vara det ändå då (vågar ju inte riktigt prova med magnet när jag får PB'n med nya HDD'n nästa vecka). Däremot hoppas jag det går bättre utan armband som fom. nu är kasserat...

Men för att utesluta andra tänkbara skurkar, är det någon som kan tipsa om något bra program som kan kontrollera filer och eventuellt hitta korrupta eller felaktiga sådana?

Magnetfält skulle jag kunna gissa på också, eller för hög luftfuktighet i rummet.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 22:33

haha, jag tror du har hittat ditt problem, ( skrattar inte åt dej utan mickes långskott ). Om den är så stark att den fastnar i bordsskivan kan den nog mycket väl lyfta läshuvudet i hddn och få den att krascha. Prova ta av den under en period och se om krascherna försvinner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 22:47

Jag ska få tillbaks den nya PB'n med ny HDD nästa vecka och tills dess kommer läderremmen vara historia, så får vi se.
Jag håller tummarna för att detta kan ha varit orsaken, även om jag då inte kommer kunna berätta det för någon pga den enorma pinsamhetsfaktorn!

1
Bevaka tråden