Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doom 3-demo ute nu

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-22 23:02

Någon som provat demot?
Jag får runt 8 Kb/sek när jag laddar ner det, så jag gav upp. :/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-25 20:44
Ursprungligen av tobiwan:

Någon som provat demot?
Jag får runt 8 Kb/sek när jag laddar ner det, så jag gav upp. :/

Här går det snabbare.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-09-25 23:14

Doom 3 Demo, Bittorrent

Prova att ladda ner med Bittorrent istället, jag fick ner demot på omkring 30 minuter.

Kan meddela at det hackar lite på en MAC mini 1.4 GHz med 512 i RAM*s*
Men kunde gå omkring o kolla i alla fall, fast ingen idé att börja försöka
skjuta på ngt.. svårt att sikta:)

Ursprungligen av sparrow:

Prova att ladda ner med Bittorrent istället, jag fick ner demot på omkring 30 minuter.

Kan meddela at det hackar lite på en MAC mini 1.4 GHz med 512 i RAM*s*
Men kunde gå omkring o kolla i alla fall, fast ingen idé att börja försöka
skjuta på ngt.. svårt att sikta:)

Bittorrent funkade inte, varken hemma eller på jobb. Stod bara stilla och hände inget.
Jag laddade ner det vanligt istället och det tog typ 24 timmar hehe. Testade det på jobbdatorn i morse och det flöt ganska ok ändå, men hackade till när det ska ladda in nya delar av banan. Hade defaultinställningarna nä jag spelade. Har bara en G5 single 1,8GHz och standard (skräp) GeForce 5200 FX 64MB.

Ska testa det hemma sen på min G5 dual 1,8GHz med Radeon 9800 256 MB gfx-kort. Det lär flyta i alla fall en aning bättre där med det vassare grafikkortet.

Men Doom 3 flöt ganska dåligt på min Windowsburk (2,4 GHz P4, GeForce4 Deluxevariant) också, man kunde inte köra med max-grafiken direkt. Verkar som det spelet laggar var man än kör det, man vill ju ha över 50 fps och maxad detalj på grafiken.

Spelbart i G4 AGP uppgraderad med ATI 8500 och 1.2 GHz G4. Fast själva spelet är bra trist, jag antar att det är en imponerande spelmotor fast med min dator märks det inte.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-09-26 21:43

DOOM 3 på mac

Ursprungligen av tobiwan:

Bittorrent funkade inte, varken hemma eller på jobb. Stod bara stilla och hände inget.
Jag laddade ner det vanligt istället och det tog typ 24 timmar hehe. Testade det på jobbdatorn i morse och det flöt ganska ok ändå, men hackade till när det ska ladda in nya delar av banan. Hade defaultinställningarna nä jag spelade. Har bara en G5 single 1,8GHz och standard (skräp) GeForce 5200 FX 64MB.

Ska testa det hemma sen på min G5 dual 1,8GHz med Radeon 9800 256 MB gfx-kort. Det lär flyta i alla fall en aning bättre där med det vassare grafikkortet.

Men Doom 3 flöt ganska dåligt på min Windowsburk (2,4 GHz P4, GeForce4 Deluxevariant) också, man kunde inte köra med max-grafiken direkt. Verkar som det spelet laggar var man än kör det, man vill ju ha över 50 fps och maxad detalj på grafiken.

Kört hela spelet på hyffsad windowsburk och det är ett av dom bästa spel jag spelatt i hela mitt liv:)
Låter som din dator borde räcka för att åtminstonde ha det mesta påslaget och hyffsat fpt, berätta gärna hur det flyter:)

Jag provade Doom3 demon på min hemmaburk igår, men det var faktiskt inte så stor skillnad i flyt jämfört med den sämre jobbdatorn, till min besvikelse. Men det har lite att göra med att jag har TFT på bara 16 ms hemma också och på jobb har jag CRT-skärm. TFT-skärmen gör att det känns lite laggigare eftersom den inte hänger med riktigt i de högsta frameratesen.
Det jag tycker är mest störigt med Mac-versionen av Doom3 är att det typ stannar till helt och laggar rejält så fort man kommer till en ny del av banan som man inte varit på innan. Verkar som inladdningen av mapsen inte är optimerad alls på Mac. Jag körde igång fullversionen på min Windowsburk bredvid och där flöt det väldigt mycket bättre och där var knappt några sådana "laddnings-lagg" alls, trots att grafikkortet i Macen är ganska mycket bättre.

Hade varit spännande att se om det gick att göra ett lika snyggt spel som flöt lika bra, helt utvecklat från grunden på och för Mac OS X. Men det lär väl aldrig hända med tanke på hur liten spelmarknaden är för Mac.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-27 21:23
Ursprungligen av tobiwan:

/.../ Det jag tycker är mest störigt med Mac-versionen av Doom3 är att det typ stannar till helt och laggar rejält så fort man kommer till en ny del av banan som man inte varit på innan. Verkar som inladdningen av mapsen inte är optimerad alls på Mac. /.../

Ja det är fruktansvärt irriterande... Kör på högsta grafiken på min powermac utan något lagg alls men so fort man kommer till en dörr, Zapoff! Fryser i ca 1 sekund innan det blir bra igen. I längden tänker man inte så mycket på det men det är som en liten fluga som surrar runt ens skalle när man pluggar matte... Det verkar som det har något med normal mappingen att göra med. Så fort jag stänger av det så försvinner frysningarna.

Senast redigerat 2005-10-03 20:35
  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 20:35

Testade på G4 867 Mdd 1G ram, fick igång det men hackar rätt bra...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 21:53

Jag tror att RAM minnet har en hel del med spelupplevelsen att göra. Jag har en G5/1.8 single med uppgraderat RAM minne från 512 MB till 1.5 GB och köpte Call of Duty är det kom ut.

Då, när jag hade 512 MB, kunde det hända att CoD liksom "stod still" ett litet tag ibland. När jag uppgraderat till 1.5 GB däremot blev det betydligt bättre på den punkten.

Jag blev lite förvånad eftersom jag hela tiden trott att det hade med GeForce 5200 att göra men nu tror jag att man kan komma långt bara genom att stoppa i fett med RAM. Det är ju ett klassiskt recept men gäller kanske i synnerhet OS X.

En annan grej är att jag aldrig har andra program igång samtidigt med spel. Läste att detta, att programmen måste dela på processorn, är en anledning till att spel går bättre på PC.

Doom3 funkar hyfsat på min burk, men jag har ställt om upplösningen till 1024x768 dvs mindre än min skärms normalupplösning + avaktiverat skuggor. Då går det ganska bra, faktiskt.

Spelbart i alla fall...

Kul demo! Går väl okej på min Powerbook.

Måste säga att jag ändrar mig i fråga om lagget på min hemmaburk. När jag testade Doom3 på den innan hade jag andra program igång samtidigt och hade nog inte mycket minne ledigt.
Igår bootade jag om datorn och körde igång spelet för att kolla om det blev mindre lagg med allt RAM ledigt. Och det var rätt stor skillnad faktiskt, så det var bara att jag hade för lite minne ledigt som gjorde att det laggade till sådär när nya miljöer laddas in.
Testade lite olika configar också och när man stängde av skuggor och nåt annat så flöt det också på lite bättre och med mer minne ledigt så var det knappt några lagg alls så det var fullt spelbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 12:00

Drog hem demot från torrenten, gick i ca 600kb/sec

Vad gäller spelet så är jag lite besviken.
Har dual 2,0GHz G5 med 3GB ram och 256 MB grafikkort och körde med det mesta på medium och det hackade apa.
Visst folk kan säga att spelet går att lira men man har verkligen olika krav ...

1
Bevaka tråden