Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket USB-minne rekommenderas?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-20 16:38

Jag har kommit på att det inte vore fel med ett USB-minne. Vad rekommenderas?
En skillnad jag har märkt är att en del av de usb-minnen som folk kommer in med hit på jobbet går inte att koppla in på tangentbordets usb-port. Jag får meddelandet att dom kräver mer ström... Det fungerar dock bra när jag kopplar in den där bak på datorn. Vad är det för "annorlunda" med dessa?

För övrigt vill jag bara ha ett, inte allt för dyrt, men ändå lite "stryktåligt" usb-minne..

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 16:45

kan det vara varianter med inbyggd mp3-spelare eller dylikt? om så behöver de nog mer ström än tangentbordet kan bidra med för att ladda upp sitt batteri.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-20 16:48
Ursprungligen av svampmoln:

kan det vara varianter med inbyggd mp3-spelare eller dylikt? om så behöver de nog mer ström än tangentbordet kan bidra med för att ladda upp sitt batteri.

Jag vet inte, men jag har svårt att tänka mig det. Jag har haft två sådan inne idag och deras usb-minnen var lika små och kompakta som "vanliga". Inga hörlursuttag såg jag till heller

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 18:12

Tjenare!!

Jag kan rekommendera Kingston DataTraveler II+ , ett riktigt snabbt och bra USB-minne. Upp till 19MB/s i läshasighet och 13MB/s i skrivhastighet. Minnet verkar dock dra en del ström då det hängde min polares dator när han satt in det på framsidan. Kanske har det med att det är ett lite snabbare minne..

/Joakim

SanDisk Titanium. Överlever allt, inklusive en tvätt i 40 grader..

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-09-20 19:01

Jag valde iPod Shuffle....

Har ett SanDisk cruzer micro 512 MB. Fungerar utmärkt i alla datorer hitintills. Mac som PC, tangentbord eller bakpå. Senast nu på en digitalbox för att visa bilder på TV:n

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-20 22:06
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Har ett SanDisk cruzer micro 512 MB. Fungerar utmärkt i alla datorer hitintills. Mac som PC, tangentbord eller bakpå. Senast nu på en digitalbox för att visa bilder på TV:n

samma här, funkar klockrent..

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-22 15:06
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Har ett SanDisk cruzer micro 512 MB. Fungerar utmärkt i alla datorer hitintills. Mac som PC, tangentbord eller bakpå. Senast nu på en digitalbox för att visa bilder på TV:n

Har samma erfarenhet av cruzer mini/micro funkar bara fint.

Om du vill vara på säkra sidan kan du kolla efter datablad och kolla vilken strömförbrukning dom har i arbete. Detta för att en USB-port levererar 500mA normalt men om du sen kopplar en hub/tangentbord så förbrukar det en del ström så då kommer den bara leverera 100mA per port ut. För den nyfikna så finns USB-specar att hitta på nätet.

  • Medlem
  • 2005-09-20 21:41

Försök gärna att skriva någorlunda beskrivande rubriker. Ändrar från "USB-minne".

Mod

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 22:46

Har ett SanDisk Cruzer 256 mb fungerar jättebra och har aldrig haft några problem med det. Men jag kan inte köra det via tangentbordet som det verkar som trissen och Örjan B kan. Är det p.g.a. att jag inte har USB 2 på min dator?

Nej det funkar vare sig det är USB2 eller inte. Ända gången det var problem var i Win 98, där var man tvungen att ladda ner drivisar för att det skulle fungera. Men sen funkar det också.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-21 09:41

Jag har en kunds USB-minne här nu. Det är en "Sandisk cruzer mini 128 MB". Den fungerar inte i tangentbordet.

Ingen som vet varför vissa minnen inte fungera där? Eller är det tangentbordet/datorn/någon drivrutin det beror på? Jag har ett vanligt apple pro tangentbord (det transparenta med svrta tangenter).

Ursprungligen av Hallon:

Jag har en kunds USB-minne här nu. Det är en "Sandisk cruzer mini 128 MB". Den fungerar inte i tangentbordet.

Ingen som vet varför vissa minnen inte fungera där? Eller är det tangentbordet/datorn/någon drivrutin det beror på? Jag har ett vanligt apple pro tangentbord (det transparenta med svrta tangenter).

Jag var tvungen att gå runt och prova lite. Min SanDisk cruzer micro 512 MB fungerar i tangentbordet på alla våra datorer, alltifrån eniMac G3, g4/400 till G5. En förutsättning är OS X (det går inte utan drivisar i OS 9).

Det sitter inte något strömkrävande i det andra USB-uttaget på tangentbordet, de två uttagen delar ju på en USB-port.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-09-21 13:17
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag var tvungen att gå runt och prova lite. Min SanDisk cruzer micro 512 MB fungerar i tangentbordet på alla våra datorer, alltifrån eniMac G3, g4/400 till G5. En förutsättning är OS X (det går inte utan drivisar i OS 9).

Det sitter inte något strömkrävande i det andra USB-uttaget på tangentbordet, de två uttagen delar ju på en USB-port.

Jag sitter viserligen i OS9 (blä) men jag hittade en bild på SanDisk cruzer micro och känner igen att just en sådan har fungerat i tangentbordet här. Är det skillnad på mini och micro månne?

Jag har ju musen i den andra usb-porten på tangentbordet. En vanliig apple pro mus.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-21 09:37

Vi säljer "PQI Cooldrive" på jobbet, dom är väldirgt små och smidiga. Usb 2 och finns upp till 2gb minst.

Annars SanDisk cruzer micro

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 11:10

Rekommenderar PQI i-Stick (Intelligent stick), troligtvis världens minsta usb-minne. Tjockt som 2 kreditkort, passar trots det i USB-porten. Får plats i plånboken utan att man märker av det, jag är jättenöjd!

1
Bevaka tråden