Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jens of Sweden i konkurs

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu blir väl många här glada. (av nån sjuk anledning, men men)

Jens of Sweden har lämnat in konkursansökan. Jens skyller på dåliga MP3-spelare(!).
Han säger dock att (enligt Aftonbladet) han är redan tillbaka med företaget "jos".

Well well, tänker jag, och kollar jos.se, jos.nu och jos.com. De är alla upptagna av andra företag. Undrars vilken domän han ska köra? Koreas kanske, haha.

Computer Swedens rapportering. Verkar vara en tullavgift som är den akuta orsaken.

Ursprungligen av sjovall:

Nu blir väl många här glada. (av nån sjuk anledning, men men)

Jens of Sweden har lämnat in konkursansökan. Jens skyller på dåliga MP3-spelare(!).
Han säger dock att (enligt Aftonbladet) han är redan tillbaka med företaget "jos".

Well well, tänker jag, och kollar jos.se, jos.nu och jos.com. De är alla upptagna av andra företag. Undrars vilken domän han ska köra? Koreas kanske, haha.

Du kan nog räkna med att det nya bolaget kommer att fortsätta med samma domän som det gamla, dvs http://www.jensofsweden.se

Synd att han gick i konkurs, marknaden behöver konkurrenter.

Men gillar inte han säger i idgs artikel att det spelar ingen roll hur många konkurser det blir för han kommer alltid att sälja digital produkter gör mig irriterad. Gillar inte den inställningen.

Senast redigerat 2005-09-21 09:15
  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 03:10
Ursprungligen av wrongturn:

Synd att han gick i konkurs, marknaden behöver konkurrenter.

Men gillar inte han säger i idgs artikel att det spelar ingen roll hur många konkurser det blir för han kommer alltid att sälja digital produkter gör mig irriterad. Gillar inte den inställningen.

Tycker det låter som ett bra exempel på entreprenörsanda, något som vi behöver mer av i Sverige.

//Jonas

Ursprungligen av Celsius:

Tycker det låter som ett bra exempel på entreprenörsanda, något som vi behöver mer av i Sverige.

//Jonas

Jo men finns det någon som vill göra affärer med honom efter att hans bolag har gått i konkurs några gånger. Efter ett par gånger så kommer väl företag verkligen tänka sig för eftersom dom säkert inte vill förlora pengar.

Det blir svårare för honom nu eftersom firmor som Siba har slutat att sälja JOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 09:16
Ursprungligen av wrongturn:

Det blir svårare för honom nu eftersom firmor som Siba har slutat att sälja JOS.

Han kanske ska lägga ner retail-delen av försäljningen och köra helt nätbaserat, á la DELL..? Då skulle han kunna lägga ut logistiken på Posten, UPS eller DHL (eller någon annan aktör). På detta sätt skulle han kunna hålla ned priserna, strunta i logistiken och fokusera på sin säljplats och affärsutvecklingen för produkterna.

Ursprungligen av Celsius:

Tycker det låter som ett bra exempel på entreprenörsanda, något som vi behöver mer av i Sverige.

//Jonas

Jens of Sweden har ju inte kunnat fullfölja sina åtaganden mot vare sig leverantörer, kunder eller samhället.

Jag har personligen svårt att se något som helst värde i såna "entreprenörer"

  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 07:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jens of Sweden har ju inte kunnat fullfölja sina åtaganden mot vare sig leverantörer, kunder eller samhället.

Jag har personligen svårt att se något som helst värde i såna "entreprenörer"

Håller med sen gör det ju inte saken bättre när man är ganska "kaxig"

//Magnus

Ursprungligen av Magtil:

Håller med sen gör det ju inte saken bättre när man är ganska "kaxig"

//Magnus

Jante lagen i egen hög person på dig... Vi Svenskar ska ALDRIG tro att vi är något!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 12:25
Ursprungligen av strugglebrother:

Jante lagen i egen hög person på dig... Vi Svenskar ska ALDRIG tro att vi är något!

Man får gärna vara "kaxig" om det finns något bakom, Jag tycker mest att han har trackat ner på alla andra. Men men det är bara vad jag tycker.

Det finns ett ordspråk som säger "simmar du på djupt vatten, stäng mun"

//Magnus

  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 11:13
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jens of Sweden har ju inte kunnat fullfölja sina åtaganden mot vare sig leverantörer, kunder eller samhället.

Jag har personligen svårt att se något som helst värde i såna "entreprenörer"

Jag får börja med att säga att jag inte är speciellt insatt i ämnet, har bara läst det som länkas till i den här tråden. Men jag måste fråga vad det är för åtaganden han inte har fullföljt? Hanns nya företag tar på sig garanti reparationer av gammal spelare. Leverantörer? De enda om leverantörer är ju att dom inte verkar ha agerat schyst (Kanske han skulle ha skrivit kontrakt annorlunda för att få de defekta spelarna utbytta men det har ingen betydelse). Vad har han för åtaganden mot samhället? Har han flyttat lite pengar till moderbolaget i Schweiz, inget kostigt i sig och anställda får jobb i nya företaget.

Rent generellt så ser inte jag en konkurs som att man är en dålig affärsman, den första affärsidén kanske inte fungerade men vad är det som säger att den andra (eller femte för den delen) inte är en kanonidé som ger hög vinst? Det är entreprenörsanda att inte ge upp utan att tro på sina idéer och jag tycker Jens Nylander verkar visa utmärkt sådan. Med lite tur (t.ex. om han råkat välja andra affärspartner) hade han inte gått i konkurs och fortsatt vara ett bra exempel på entreprenörskap i flera människors ögon. Jag tycker att en konkurs kan vara ett steg på vägen för en affärsman, då man kan få erfarenheter att ta med sig till nästa projekt. Om inte hur ska någon våga ta steget att starta eget?

Måste dessutom hålla med ovanstående om att kaxighet inte är en dålig egenskap som jantelagen säger uten vi behöver mer sånt i likhet med risktagande som entreprenörskap.

//Jonas

Håller med. Låter som att han är dum i huvet eller möjligtvis felciterad. Vad han menar är FÖRHOPPNINGSVIS att han inte slutar bara för han får en motgång - han kommer alltid att resa sig och gå starkare ur bla bla bla.

  • Medlem
  • 2005-09-21 10:26

Jag spår att de som läst denna artikel inte kommer köpa hans spelare. En glad nyhet för honom är dock att många nog inte gjort det med tanke på tidningarnas penetration.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 11:16

Citat från IDG.se:

".... Jens Nylander nyligen ansökt om att byta namn på ett av sina aktiebolag. Men det blev avslag hos PRV för förslagen Superhjälten Jens AB och Superhero Jens AB."

Hur ser han på sig själv?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 11:18

anar jag en svag doft av bränd helylletönt?

  • Medlem
  • 2005-09-21 11:53

Jag antar att de kommer att fortsätta som om ingenting har hänt men nu utan gamla belastande skulder med tanke på vad som stod i CS-artikeln. Moderbolaget verkar ju inte var försatt i konkurs så det nya dotterbolaget fortsätter i gamla spår?

"Helt normalt enligt Skatteverket
Att försätta sitt företag i konkurs bara för att kort därefter dyka upp med samma personal, varumärke, kanske till och med samma leverantörer är inget nytt under solen.
- Det är ingen som höjer på ögonbrynen över sånt här. Men jag är mycket förvånad över hur det kan fortsätta år efter år och att näringslivet fungerar på det här sättet, säger Fredrik Benndorf, enhetschef på Kronofogdemyndighetens enhet för konkurser.

Han säger att det är kutym att leverantörer som inte ser till att få betalt får skylla sig själva.
- Att starta om i nytt bolag är ett av de vanligaste sätten att rekonstruera företag, säger Fredrik Benndorf."

Jens framgång beror enbart på att han var först. Han har sålt undermåliga produkter till rövarpriser och det stora mysteriet är hur han har lyckats vara en så skrämmande dålig affärsman. Att han sedan började ljuga och slå sig för bröstet i media så blev det hela bara tragikomiskt. Att det skulle sluta med konkurs har branchen väntat sig sedan nästan ett år. Frågan var bara när det skulle komma. Dessutom kan man undra vart alla pengar tagit vägen. En del har han ju flyttat utomlands med det måste finnas mer (och med mer så menar jag åttasiffriga belopp) som han skyfflat undan någonstans.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-09-22 08:59

Oj vad det svider.

Det kanske är hans kaxighet som folk (på ett typsiskt svenskt sätt) stör sig på? Jag är inte insatt i detaljerna men Jens hävdar att dålig kvalité på en modell (dålig av den sydkoreanska tillverkaren alltså) kombinerat med en ÅF i USA som konkat har lett till detta. Om det är hela sanning är ju svårt att veta, som alltid.

Jag träffade honom som hastigast för nåt år sedan och han är ju väldigt framåt, men rätt kaxig som sagt. Jag frågade lite om vad han tyckte om iPod men han så då att den inte var så mycket att ha eller liknande...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-22 10:52

Nej, särskilt inte de som faktiskt lyckats med något de flesta bara drömmer om. De ska vara extra blyga.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-22 13:19
Ursprungligen av memark:

Nej, särskilt inte de som faktiskt lyckats med något de flesta bara drömmer om. De ska vara extra blyga.

Antar att du skojar, men måste ändå ge en generell kommentar vad gäller "folk som lyckas" i största allmänhet. Inte riktat mot ditt inlägg alltså:

Faran med "att lyckas" är att man får hybris, som den där Jens. Man glömmer lättvindigt bort (om man ens fatta det från början) att man är ett resultat av ett gigantiskt lotteri där olika omständigheter som faktiskt står helt utanför ens egen kontroll har spelat in. T.ex. att man föds nånstans där det över huvud taget går "att lyckas", plus några miljarder olika faktorer till.

Sen ska man givetvis ha talang, driv och näsa för vad man försöker sig på, och man ska självklart inte behöva be om ursäkt för framgång. Men man ska nog vara en smula ödmjuk och tacksam över att en nästan oändlig serie av otroliga tillfälligheter har spelat en i händerna eftersom den absoluta majoriteten människor i vår värld har ett helvete p.g.a. det omvända.

Sen kan man ju fundera över om begreppet "att lyckas" inte skapar en konstig inställning hos oss. Kan man inte lyckas utan att bli rik? Om man t.ex. gillar djur och får jobb på Skansen, har man inte lyckst då?

Sådär. Lite filosofi på eftermiddan skadar inte....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-09-22 15:12

Det beror väl på om man är vd för hela klabbet eller går och mockar efter elefanterna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-22 16:02
Ursprungligen av Macus:

Det beror väl på om man är vd för hela klabbet eller går och mockar efter elefanterna.

Mmmm... tror inte du riktigt förstod, eller om jag inte var tillräckligt tydlig: Att "lyckas" är ju egentligen något subjektivt. Ordet innebär ju "att uppnå lycka", och vad detta är är ju alldeles väldigt individuellt. Om Tödde blir lycklig av att vara VD, bestämma och tjäna pengar så är det ju "att lyckas" för honom. Om Mödde inte bryr sig om sånt utan blir lika lycklig av att skyffla skit hos elefanterna, så har han ju också lyckats, eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 23:10

Jag råkade slå på femman en gång och se på ett teveprogram som hette "dolce vita" eller något liknande, med den där Robinson-Emma som programledare. Innehållet den korta stund som jag såg var att Robinson-Emma och Jens gick på krogen och drack champagne, för att sedan zooma in krognotan (10 000) och närbild på Jens när han betalar den.

Jag varken det är skamligt att ha mycket pengar eller att misslyckas med att starta upp en verksamhet. Men att ställa upp i ett teveprogram och signa krognotor med Robinson-Emma skulle inte den göra som inte var fullständigt ffrån vettet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-26 23:17

Om Jens hade varit en riktig superhero eller Marcus Schenkenberg så hade nog Emma stått för notan.

1
Bevaka tråden