Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen mer ipod.se?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har tidigare stämt flera ryktessajter som innan produktlanseringar hade publicerat information om kommande Appleprodukter. Nu har turen kommit till alla iPod-sajter, eller närmare bestämt sajter på något sätt använder sig av ordet “iPod” i namnet eller adressen.

Bland annat har sajterna EverythingiPod och iPodLife fått brev från Apples jurister där de ombeds att snarast upphöra med användningen av ordet “iPod”. iPod nämligen ett registrerat varumärke, som endast Apple har rätt att använda sig av.

Tidigare i år fick sajten iPod Essentials ta emot hot om juridiska åtgärder, och bytte sedan namn till mp3Essentials. Det mest kända namnbytet är troligen iPodlounge, nätets utan tvekan största iPodsajt, som numera går under namnet iLounge. Det är dock oklart namnbytet föregåtts av korrespondens med Apple.
Källa: macworld.se och Wired

Skulle tro att Apple är livrädda för att "iPod" ska få alltför stor spridning och användas allför brett (dvs användas generellt för mp3-spelare/bärbara musikspelare). Gäller att skydda sitt varumärke...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-22 09:54
Ursprungligen av Hagelin:

Skulle tro att Apple är livrädda för att "iPod" ska få alltför stor spridning och användas allför brett (dvs användas generellt för mp3-spelare/bärbara musikspelare).

Min erfarenhet är att det redan är så. Man kan se annonser o dyl "Rea på nya Ipod", och så säljes det vanliga icke-Apple-mp3spelare.

Ursprungligen av memark:

Min erfarenhet är att det redan är så. Man kan se annonser o dyl "Rea på nya Ipod", och så säljes det vanliga icke-Apple-mp3spelare.

Därav Apples smackdown. De kan inte gå runt och slå privatpersoner och elektronikbutiksinnehavare i huvudet varje gång de säger/skriver fel, men de måste vid en eventuell framtida tvist kunna visa att de gjort tillräckligt för att skydda sitt varumärke.

Det jag inte förstår är att de ger sig på sajter som är positiva till iPod, varför?
De sajterna bygger iPod som varumärke inte smutsar ner det. Gratis reklam kallas det också.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-17 11:22
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det jag inte förstår är att de ger sig på sajter som är positiva till iPod, varför?
De sajterna bygger iPod som varumärke inte smutsar ner det. Gratis reklam kallas det också.

Skyddar man inte varumärket så förlorar man rätten till det. Apple vill behålla sitt varumärke.

Som en halvt relaterad nyhet så får inte mac-utvecklare och andra längre använda ordet "Mac" när de annonserar genom Googles AdWords. Apple verkar verkligen vara på krigsstigen när det gäller sånt här, frågan är om det verkligen är så smart...

Ursprungligen av Adrian B:

Som en halvt relaterad nyhet så får inte mac-utvecklare och andra längre använda ordet "Mac" när de annonserar genom Googles AdWords. Apple verkar verkligen vara på krigsstigen när det gäller sånt här, frågan är om det verkligen är så smart...

Sony har gjort samma sak. Jag känner till en som sålde enbart högkvalitativa Sony-prylar via nätet, men blev stoppad pga att "sony" ingick som en del av sajtens namn.

Ursprungligen av Alphonze:

Sony har gjort samma sak. Jag känner till en som sålde enbart högkvalitativa Sony-prylar via nätet, men blev stoppad pga att "sony" ingick som en del av sajtens namn.

Detta låter inte kul

Ursprungligen av Ekengren:

Detta låter inte kul

Det låter väl snarare logiskt att Sony inte vill att deras namn ska utnyttjas av andra speciellt inte i webadresser då folk kan få för sig att det är Sony själv som står bakom siten.

99mac och andra sajter som visar Apple-banners via TradeDoubler får inte heller använda Apple-registrerade varumärken som sökord i tjänster som Google Adwords. Nytt sedan igår.

Edit: Adrian hann först.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-22 10:26

Till viss del är det säkert bra att varumärket blir känt, men när det går så långt som med t ex Jeep står man plötsligt utan varumärke istället.

Jag tror Apple får fixa så att företag kan ansöka om att få använda orden i sina annonser, så fungerar det säkerligen redan idag men detta måste de visa. För deras varumärken måste spridas på ett positivt sätt. De kan Apple bara vinna på.

hmmm, hur går det med min adress ipodnano.se nu då?

Ursprungligen av statemachine:

hmmm, hur går det med min adress ipodnano.se nu då?

testa så får du se

Ursprungligen av Ekengren:

testa så får du se

testa och testa, den har legat uppe sen nanon kom ut..

Sälj den till mig för 500 kr.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Sälj den till mig för 500 kr.

Vill ni verkligen ha den adressen? Jag har ju redan graverat min nano med adressen!

  • Medlem
  • 2005-10-17 10:30

Hmm, när man skriver in www.ipodnano.se så hamnar man minsann direkt hos applestore!
Blev du uppköpt eller?

Ursprungligen av stiko:

Hmm, när man skriver in www.ipodnano.se så hamnar man minsann direkt hos applestore!
Blev du uppköpt eller?

Nja, den funkar på samma sätt som björnströms sidor ipodmini.se mfl. dvs. den vidarebefordrar via en affiliate-länk. har inget vettigt att lägga på sidan i dagsläget ändå.

  • Medlem
  • 2005-10-17 19:11

Jag tycker det är ganska självklart att man som seriös företagare inte vill att andra ska använda ens varumärke hur som helst. Det finns ju inga garantier för att folk inte misstar ipod.se för en Applesubventionerad site. Det händer att folk skriver till 99mac och klagar på produkterna som om 99mac hade nåt ansvar för dem. Apple vill lika lite som nån annan att nån mer eller mindre klåfingrig entusiast smolkar varumärket med text ett forum alldeles oavsett hur goda intentionerna är.

1
Bevaka tråden