Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag få ett nätverk att funka så här...?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 21:50

Har tänkt att skaffa en AirPort Express med huvudsyfte att strömma musik till stereon, dels från min PC (med trådlös anslutning via USB) och dels från min iBook. Nu kommer dock frågan: Mitt ADSL-modem står i samma rum som PC:n (och är kopplat till den med vanlig nätverkskabel), medan stereon (och därmed Expressen) står i ett annat rum. Kommer jag att kunna surfa trådlöst från min iBook på något sätt, genom att så att säga gå via PC:n? Eller måste det till en Express till (som jag kopplar till modemet, och sedan surfar trådlöst med både PC och iBook)?

Nån som fattar vad jag menar? Jag gör det knappt själv

Om du får din PC att funka som router (internetdelning elller vad det kan heta i windows) så är det bara att peka default gw mot PC så ska det fungera.

Då måste du ha två nätverkskort på PCn. Om du skall köra trådlöst på iBooken måste du ha ett trådlöst nätverkskort på pcn som är kompatibelt med AirPorten. Sen kör du en delad eller bryggad anslutniung i XP mellan det fasta och trådlösa nätverkskortet. Har du trådlöst mellan PCn och iBooken nu?

Ursprungligen av Knutsson:

Då måste du ha två nätverkskort på PCn. Om du skall köra trådlöst på iBooken måste du ha ett trådlöst nätverkskort på pcn som är kompatibelt med AirPorten. Sen kör du en delad eller bryggad anslutniung i XP mellan det fasta och trådlösa nätverkskortet. Har du trådlöst mellan PCn och iBooken nu?

Absolut två nätverkskort i PC:n, men brygga är nog inte så lyckat, om det nu verkligen är ett modem och inte en router som står "framför" PC:n? Om nu vill säga inte ISP:en delar ut mer än ett IP för då behövs ingen NAT-router. På PC:n kan man ju ha en sladd från andra nätverkskortet till AE:n eller ha trådlöst.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 22:45

Nu är jag inte så haj på det här med nätverkslingo (bryggor och routrar etc), bara som en varning

Jag har ingen koppling mellan PC:n och iBooken nu. PC:n har ett inbyggt nätverkskort (10/100 eller vad det nu heter) som i nuläget är kopplat till mitt ADSL-modem (inte en router). Den trådlösa kopplingen på PC:n tänkte jag lösa genom t ex en "Belkin Wireless USB Access Point" (finns på Apple Store).

PC:n kommer inte att gå att koppla med sladd till AE:n, de befinner sig på olika våningsplan.

Jag inser att ett alternativ är att koppla in en trådlös router mellan ADSL-modemet och PC:n, men jag tänkte undvika den kostnaden. (Fast nu när jag tänker på det så kanske det inte handlar om så många kronor om man satsar på nån budgetgrej?)

Ursprungligen av kaospassageraren:

Jag har ingen koppling mellan PC:n och iBooken nu. PC:n har ett inbyggt nätverkskort (10/100 eller vad det nu heter) som i nuläget är kopplat till mitt ADSL-modem (inte en router). Den trådlösa kopplingen på PC:n tänkte jag lösa genom t ex en "Belkin Wireless USB Access Point" (finns på Apple Store).

Hmm, lite missvisande att den heter "Access Point" men det verkar vara ett vanligt trådlöst kort, som du ska ha. Lite dyrt tycker jag kanske.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 00:01

Nu kan jag i alla fall svara på mitt eget inlägg... delvis i alla fall...

Jag har installerat min AirPort och det tog ju ingen tid att få igång den ihop med min iBook. Lite knepigare var det att få USB-sticken från Belkin att funka till PC:n, det strulade med krypteringen. (Det gick inte att köra WEP, men WPA gick bra. AirPort-administratören för PC krävde att det trådlösa USB-kortet använder Windows egna drivrutiner, men det gör inte Belkins variant, vilket förvirrade mig lite.) Strömningen av musik till stereon funkar från båda burkar. Men däremot verkar jag inte kunna köra internet via ADSL-modem -> PC -> Trådlöst USB-kort -> Airport Express -> iBook. Dvs, jag kommer inte ut på nätet via min iBook. (Inte den vägen i alla fall.) Är det nån inställning jag missat i AirPorten? Finns det nån workaround? Eller är det kört?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-22 09:36

Undvik att blanda in PC med windows för mycke utan satsa 400:- eller vad nu en linksys kostar, mitt råd är samtidigt att undvika D-Link och netgear pga många buggar och usel kvalitet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-22 10:38
Ursprungligen av Erik_J:

Undvik att blanda in PC med windows för mycke utan satsa 400:- eller vad nu en linksys kostar, mitt råd är samtidigt att undvika D-Link och netgear pga många buggar och usel kvalitet.

Håller helt med skaffa ett ADSL modem som fungrar som router med Jag har Zyxel Prestige 660H och tycker att den är ok. Det finns en modell 660HW vilket har då trådlöst nätverk. Jag har dock inte testat detta mot Airport men jag tror det ska fungera utan problem. Skaffa en sådan koppla din PC till den med den tråd du redan har och Airport express till stereon och ibooken. Skulle vilja påstå att detta kunde vara en bra lösning. Det kommer antagligen att kräva en del pillanden för att få allt att fungera. Så du får atagligen lära dig om nat och så vidare. Lugn jag kunde inget om sådant innan jag skffade modemet men nu hänger jag rätt bra med.

1
Bevaka tråden