Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP-adress 169.254…

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har ett problem som verkar ha drabbat andra också. Jag har dock inte fått någon hjälp av dessa inlägg och har talat med såväl mitt bredbandsbolag som med AppleCare i en timma (!). Jag försöker komma ut på Internet med den nya Mac minin via 10 MBit LAN (bolaget heter Kommunicera i Umeå). Det fungerar utan problem att surfa med den gamla Powerbook Pismo. Denna tilldelas också en egen IP-adress som inte börjar på 169.254 (den sistnämnda är skapad av datorn själv). "Kommunicera", alltså bredbandsbolaget som jag ansluter till, använder DHCP vilket innebär att all information ska föras över automatiskt till datorn. Jag har provat alla möjliga varianter för att få det att fungera – föra över all information från den gamla datorn till den nya manuellt (d v s IP-nummer, delnätsmask, Routeradress o s v) men inget har fungerat. När varken Apples team på Irland eller kommunicera kan fixa det, vet jag inte vad jag ska ta mig till. En felsökning av hårdvaran (liksom test av kabeln) visar att det inte handlar om ett hårdvarufel. Så vad är fel!? Jag är ganska övertygad om att det har med IP-numret att göra, men tyvärr är jag ingen datahacker och kan inte trixa i Terminalen så mycket. Någon som har någon aning om vad som kan vara fel eller hur man ska göra för att åtgärda problemet?
Det ska tilläggas att jag inte använder någon router eller modem utan pluggar in ethernetkabeln in i en kontakt i väggen.

Mvh Johan

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 18:38

Det skulle kunna vara så att din internetleverantör har låst din internetuppkoppling på Pismons MAC-adress. Men eftersom du skriver att du varit kontakt med leverantören av ditt bredband borde de ju ha koll på det.

Det är den enda ledtråd jag kan komma på just nu.

/Dahl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-21 18:42

Det är för att BBB kommer ihåg din mac-adress när du kopplar en ett nätverkskort. Om du inte har någon router är det din NIC i datorn som BBB loggar. Den cachen töms då och då, så om du kopplar ur datorn från nätet (fysiskt) och stoppar i den efter en timme, kommer det att funka. Alternativet är att stänga av BB-adaptern och låta den starta om.

Ursprungligen av hicke:

Det är för att BBB kommer ihåg din mac-adress när du kopplar en ett nätverkskort. Om du inte har någon router är det din NIC i datorn som BBB loggar. Den cachen töms då och då, så om du kopplar ur datorn från nätet (fysiskt) och stoppar i den efter en timme, kommer det att funka. Alternativet är att stänga av BB-adaptern och låta den starta om.

Jag ska prova det. Har provat förnya DHCP många gånger. Det kan nog vara så att "kommunistera" har ett dåligt system helt enkelt (vilket i och för sig var välkänt). Ska passa på å klaga på Gigabytekvoten och smyghöjningarna av priserna också.

Tack för svaren.

Ursprungligen av Johan Lahti:

Det kan nog vara så att "kommunistera" har ett dåligt system helt enkelt (vilket i och för sig var välkänt).

Oh yeah, välkänt och ökänt. Glad jag inte bor i Bostadens hus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 15:16

Har du även testat att klona MAC-adressen (se ett tidigare inlägg i denna tråd)? Om inte det hjälpte, då är risken rätt stor att det trots allt är datorn som strular. har du möjlighet att testa den någon annanstans?

Ursprungligen av Adrian B:

Oh yeah, välkänt och ökänt. Glad jag inte bor i Bostadens hus.

En vän till mig hade strul med Kommunicera för ett och ett halvt år sedan. Hursomhelst, han felanmälde x antal gånger att hans uppkoppling blivit så slö men fick aldrig någon hjälp (han kontaktade dem någon gång i veckan i ett par månader, om jag inte minns fel). Till slut fungerade inte nätet alls, och DÅ lyckades ljushuvudena på Kommunicera se att det handlade om att han hade överskridit sin bandbreddskvot. Hastigheten hade strypts därför, och eftersom att han fortsatte att ladda upp/ner saker (lagliga, antar jag) så stängde de till slut av abonnemanget (kunde öppnas mot avgift, vill jag minnas). Att han då påpekade för dem att han varit i kontakt med dem angående hastighetsproblemet utan att någon talat om för honom vad orsaken var hjälpte föga, inte heller hade de på något annat sätt informerat honom om detta. Kundservice!

Nu har Boostaden hittat på en annan sak som i teorin är toppen men som faller rätt platt i praktiken: de har öppnat upp sitt kabeltvnät så att man själv kan välja operatör. Det är verkligen jättebra tänkt, men i praktiken faller det på att de medverkande operatörerna inte kan erbjuda alla sina tjänster till hyresgästerna eftersom de inte får tillräcklig bandbredd för detta. Det resulterar i att man nu kan behöva teckna abonnemang från flera olika leverantörer för att få samma utbud som man förut kunde få via ett enda abonnemang hos en leverantör.

Ursprungligen av tei:

Det resulterar i att man nu kan behöva teckna abonnemang från flera olika leverantörer för att få samma utbud som man förut kunde få via ett enda abonnemang hos en leverantör.

Ha ha, lysande!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 18:45

Eller så tar du förnya DHCP tilldelning i nätverksinställningarna.

Jag har varit med om samma problem för en helg sen när jag var och hälsade på en kompis. Det funkade hur bra som helst med hennes bärbara fast när vi skulle koppla in routern så funkade det inte alls. Enda lösningen var att klona datorns MAC till routerns. Annars får du väl ringa till kommunicera och klaga på deras kassa nät med GB-kvot.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-09-21 19:33

Kommunicera? trodde de hette Kommunistera? hehe

Hoppas du får ordning på grejerna.

/Mange (oxå Kommunisterakund)

Njet. Fungerar inte att koppla ur Ethernetkabeln, har väntat i endryg timme. Kanske måste vänta längre eller säga åt dom på kommunicera att nollställa cachet. Har som sagt provat förnya DHCP-tilldelning. Ska be dom undersöka dosan som jag kopplar in kabeln i. Det kanske är ett hårdvarufel trots allt för den verkar inte helt stabil. Men samtidigt har jag svårt att förstå kopplingen (i dubbel bemärkelse) mellan det och att den inte kan ta emot DHCP. Det funkar ju att surfa på den andra datorn med samma uttag och sladd.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-21 21:39

Koppla ur den över natten och prova igen imorgon!

Vissa ISPer kräver också att man pingar deras router intensivt om man bytt dator/nätverkskort hemma.

Jag får vänta över natten helt enkelt…

Pinga, kan man göra det i Nätverksverktyg? Hur går man tillväga mer exakt?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-21 22:10
Ursprungligen av Johan Lahti:

Pinga, kan man göra det i Nätverksverktyg? Hur går man tillväga mer exakt?

Ping är ett kommando som du använder i Terminalen. Men det finns som widget har jag för mig, om du inte orkar skriva.
http://www.apple.com/downloads/dashboard/networking_security/png.html

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-09-21 22:03

Vi hade ADSL via Bostream för 4-5 år sen (numera är dom väl BBB), då var man tvungen att vänta 24 tim innan deras server släppte macadressen (utan att ha någon maskin inkopplad) eller så fick man pinga deras router med den nya macen (då räckte det att skriva in routeradressen i netscape). Att förnya DHCP tilldelningen funkar inte i detta fall.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-21 22:53

Pröva att klona mac-adressen. Det har funkat för mig på kommuniceras nät.

1. På datorn som kan ansluta, starta terminalen och skriv "ifconfig en0". Notera det som står efter ether (exempelvis 00:aa:bb:cc:dd:ee)

2. Starta terminalen på datorn du vill ansluta. Skriv "sudo ifconfig en0 ether <nummret från punkt 1>" (sudo ifconfig en0 ether 00:aa:bb:cc:dd:ee). Du kommer att efterfrågas root-lösenordet.

3. Plugga in nätverkskabel ev. förnya dhcp tilldelningen.

Hoppas att det löser sig.

Om du gör så här måste du göra om det varje gång du startar om datorn. Vid omstart återställs nämligen mac-adressen.

Har aldrig haft några som helst problem när jag bytt dator på min kommunicera anslutning. Har räckt med och förnya tilldelningen av DHCP de gånger jag bytt mellan datorer på uppkopplingen. Men nu är det inte ett problem längre då jag har två uttag i min lägenhet.

Har provat allt nu, utom att vänta 24 timmar. Ska prova det, sen återstår bara att prata med nätverksoperatören och be han/hon undersöka alltihop. Det kanske fungerar om man skaffar en router eller hubb och kopplar in? Tack för alla tips i alla fall. Vet ni nåt mer man kan prova så skriv gärna…

Okej. Nu funkar det… Jag bad Kommunicera undersöka dosan i väggen och efter att dom bytt den så funkar det utan problem. Men jag trycker fortfarande det är konstigt att det funkade att surfa med den gamla datorn trots att dosan inte var intakt. Förmodligen var den tillräckligt bra för att kunna surfa med men inte för att skicka DHCP till den nya datorn…?
Tack för all hjälp! Jag har konstaterat att det verkar vara smartare att vända sig hit direkt än att prata med Apple Care såvida man inte är helt borta på datorer

1
Bevaka tråden