Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verktyg och metoder för projektledning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Godkväll vänner!

Jag sitter alltmer och styr olika projekt och undrar om ni har några bra tips på hur man håller reda på allt i ett utvecklingsprojekt? Bygger ni egna små databaser/webbsiter, använder ni kommersiella program för ändamålet, exakt vad håller ni reda på osv.

Min egen situation är att vi arbetar med webdesign, webbutveckling, databasbyggade och lite annat småplock. Vi har massor med samtidiga projekt, vi är flera som jobbar med dem, jag har fått en central roll som projektledare undrar om det inte finns ett bättre sätt.

Om jag tex skall styra ett projekt som handlar om att bygga en webshop i Lasso/MySQL så sätter jag upp både en teknisk specifikation som beskriver den färdiga siten och vad man kan göra där komplett med avdelningar och meny-alternativ, några ord om det grafiska och ibland har jag haft med preliminär lista på Lasso-filer (med namngivningssystem) som skall produceras och vad de skall göras. Ofta finns ett storyboard också.

Men så fort projektet sätter igång känns det som att jag tappar kollen på vad som skall byggas, av vem och när. Jag undrar också hur pass mycket det är värt att hålla koll, varenda liten gifbild man pillar ihop kan man väl inte logga tid på eller gör man det?

Vi brukar sätta upp en mailinglista för de som ingår i ett projekt, när man gör något värt att berätta för övriga så mailar man till listan. Då finns dokumentationen utspridd hos alla i projektet.

Vi har också en FM-databas för att hålla reda på buggar och i den kan jag tilldela en viss bugg en viss person. Man kan sedan klicka på en knapp för att få fram buggar som är tilldelade mig tex.

Vi loggar i dagsläget inte tid (vi skulle bli så deppiga då) och har gått på några smällar då vi räknat rejält fel. Då är det tråkigt att man är så snäll att man kör med fasta priser.

Hur gör ni under ett projekts gång, sätter ni upp en teknisk specifikation och namnger de flesta filer som skall produceras i det på förhand? Gör ni långa listor över vad som skall byggas med deadlines, uppskattad tidsåtgång och tilldelar uppgiften till en person och stoppar in det i en databas? Kör ni med gula lappar på en vägg? Har ni en liten tant som vet allt? Hur dokumenterar ni vad saker (filer, kolumner i databaser) osv är till för i ett projekt? Bygger ni storyboard, hur kalkylerar ni osv. Hur håller ni reda på buggar, features att implementera, versioner, personer, filer, timmar, möten, tidsplan, osv...

Är "The mythical man-month" fortfarande bästa boken om programutveckling? Andra boktips?

Vet att min fråga är ganska generell men det är för att jag är nyfiken på allt möjligt.

Funderar på att knåpa ihop en bra databas för detta men vet inte om jag orkar.

/Ola

[ 06. februari 2003, 20:04: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Förutom några egenutvecklade program så brukar jag använda www.projektplatsen.se. En bok jag gillar är Debugging the development process av Steve Maguire, Microsoft Press (av alla förlag...)

Aaaahhh, projektplatsen.se. Den idén hade jag för ett antal år sedan, men gjorde inget av den. Där ser man. Tack för tipset, jag har kollat noga på vilka funktioner de har och det verkar lovande.

Någon som har några fler tips eller vill dela med sig lite om hur man jobbar med programvarutveckling?

/Ola

[ 07. februari 2003, 15:02: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Hmmm, gör du aldrig några aktivitetslistor?? Då har man ju koll på vad som ska göras, av vem, klardatum och tidsåtgång.

Jag kör med veckorapportering, dvs alla meddelar aktivitet de jobbat på, tid och vad som hänt i projektet. Jag gör alltid mina aktivitetslistor i Excel av den enkla anledningen att det är lätt följa upp utfallet både under projektet och efteråt.

[ 07. februari 2003, 18:27: Meddelandet ändrat av: streko ]

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-02-07 19:49

jag har testat projektplatsen i några projekt och den funkar fint. det handlar ju om vilken nivå man vill ligga på.

det finns ju mängder av projekthanteringslösningar annars. allt från smarta filemakerfunktioner till avancerade extranet. inom reklambranschen förekommer ofta ett system som heter maraton (som jag inte har någon adress till just nu). har sett lite liknande, bland annat har exempelvis litium någon form av applikation. sen finns ju alltid ms project...

Citat:

Skrevs ursprungligen av kevlar
inom reklambranschen förekommer ofta ett system som heter maraton (som jag inte har någon adress till just nu).

Någon som vet vad man hittar Maraton eller andra bra projektledarprogram?

Fick denna URL skickad till mig häromdagen, till en artikel som handlar om planering av programmeringsprojekt. Många goda råd i den:

http://www.joelonsoftware.com/articles/fog0000000245.html

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 00:25

Det finns flera opensourcelösningar för projektstyrning.
www.opensourcecms.com kan man provköra några olika (under rubriken groupware). Jag har ingen erfarenhet av någon av dom i praktiken men flera av dom tycker jag ser lovande ut.

1
Bevaka tråden