Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompilera php-filer?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade det inte varit skittufft att kunna kompilera phpfiler?

Är det någon som känner till om möjlighet finns, eller om det är en inneboende motsättning i middlewarens natur att kunna göra något dylikt..?

Men, hmmm, har jag inte läst något om det där. Undrar om det inte funkar på vissa plattformar, eller om det ska funka i PHP5. Kolla www.zend.com.

Finns en fri accelerator här:

http://www.php-accelerator.co.uk/

Med Lasso 5-6 kan du bygga så kallade LassoApps, vilken du kan pula in en lasso-sida eller en hel site och på så sätt sätta lite fart och dessutom skydda din kod, även om du distribuerar din lösning.

Det är väl mer att skydda min kod jag var ute efter än att få fart - att skriva optimal kod är alltid det jag utgår från men om ökad hastighet kommer som en bieffekt är det ju en trevlig sådan

Utan att starta en Lasso vs PHP debatt kan jag ju bara säga att Lasso är ointressant - om det däremot går att kompilera PHP-kod är intressant

Har inte haft tid att gå igenom accesleratorsidan ännu men om någon testat denna - hur fungerar den?

Acceleratorn använder sig av det php-folk kallar för cachning, och såvitt jag vet kan man inte använda den för att "skydda" sin kod - servern behöver fortfarande ha php-koden till hands. Ska du generera för människor oläsliga binärfiler behöver du köpa in Zend Safeguard Suite, som gör just det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samuel K.:
Ska du generera för människor oläsliga binärfiler behöver du köpa in Zend Safeguard Suite, som gör just det.

Coolt! Kanske lite overkill dock... Vill bara inte att mina lösningar, om jag låter folk använda dem gratis, skall kunna säljas vidare. Min tanke var att det kanske gick att åstadkomma ändå, som genom ett trolleri eller genom någon inställning... Naiv - vem? Moi?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Hade det inte varit skittufft att kunna kompilera phpfiler?

Är det någon som känner till om möjlighet finns, eller om det är en inneboende motsättning i middlewarens natur att kunna göra något dylikt..?

Ja, utan att veta exakt hur PHP funkar kan jag svara på om det finns någon inneboende motsättning. Svaret är Ja. En kompilering bygger på att man maskinmässigt kan bestämma ett antal saker vid compiletime istället för vid runtime. Med dynamiska språk som Lisp kan man göra mycket kraftfulla saker som att under tiden ett program kör (runtime) låta programmet exekvera helt ny kod som t ex användare matar in. Då förstår man att det är omöjligt att kompilera ett sådant program i vanlig mening.

Man kan lite förenklat säga att ju mera dynamiskt ett språk är dess kraftfullare är det med den negativa sidoeffekten att det är mera resurskrävande och mindre effektivt än ett traditionellet kompilerat program.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samuel K.:
Ska du generera för människor oläsliga binärfiler behöver du köpa in Zend Safeguard Suite, som gör just det.

Coolt! Kanske lite overkill dock... Vill bara inte att mina lösningar, om jag låter folk använda dem gratis, skall kunna säljas vidare. Min tanke var att det kanske gick att åstadkomma ändå, som genom ett trolleri eller genom någon inställning... Naiv - vem? Moi?

Själv brukar jag distribuera det jag gör med GNU-licens, tycker att det räcker för min del. Men det är ju å andra sidan inget skydd mot att folk tar betalt för att distribuera programmen, utan bara ett (juridiskt) skydd mot att källkoden används i proprietära applikationer.

Edit: förtydligade lite

[ 05. februari 2003, 11:43: Meddelandet ändrat av: Samuel K. ]

Läste inte första svaret så noga men de som utvecklar PHP Zend har en kompilator för PHP har funnits sedan version 4.
Jag har själv inte testat den eftersom den inte är gratis... men nu kom det ett gratis tips. Så bra!
Måste testa.

Zend har flera produkter för att snabba upp PHP. Men då är det inte gratis längre...

1
Bevaka tråden