Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer hdd arbete än förr

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-20 00:35

Har inte haft min nya ibook särskilt länge, men ändå har jag arbetat en hel del vid den. Har även installerat än del program som t.ex office, och en 4-5 till.
Dock har jag märkt att datorn är en hel del segare nu än den var de första veckorna.
Inte så att processor krävande arbete skulle fungera sämre, men till den grad att hårdisken arbetar mycket mer än vad den gjorde förr.
Märkte en stor skillnad när jag kollade i "acivity monitorn" jämfört med hur det var när jag fick datorn.

Förr så brukade jag kanske använda mellan 250-450 mb ram och sedan ha ungefär 400mb ram inactive och endast x<100 ram ledigt.
Nu för tiden så är inactive runt 100-150mb relativt konstant och jag har massor med ledigt ram istället.

Hur som, det stora är att datorn utnyttjar hdd mycket mer än vad den gjorde förr.
har dessutom kört daily,weekly,monthly scripten men det gjorde ingen skillnad(märkbart iaf)

Något tips, eller idé varför det är så.

ps: självklart räknar jag med att datorn blir en aning slöare efter ett tag p.g.a av större mäng data o.s.v(även slitage på delar). men på mindre än 2,5 månad borde jag inte mäta upp större sekund skillnader på uppstart, och även sekundeskillnade på uppstart av program (d.v.s från kanske 1 sec till 4-5 sec)..

som sagt allt går en aning slöare och jag hör hdd mycket mer än vad jag gjorde för några veckor sedan

Att datorn har blivit slöare beror väl främst på att du installerat fler program som i sin tur lägger in fler preferens och cache/library filer som slöar ned en del. Snabbare hårddisk och mer minne piggar alltid up en iBook hårddisken som sitter i som standard hör inte till de snabbaste direkt.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-20 11:16
Ursprungligen av Simon Templar:

Att datorn har blivit slöare beror väl främst på att du installerat fler program som i sin tur lägger in fler preferens och cache/library filer som slöar ned en del. Snabbare hårddisk och mer minne piggar alltid up en iBook hårddisken som sitter i som standard hör inte till de snabbaste direkt.

Jo jag vet detta, men jag säger att det är en stor skillnad. Det kan omöjligt bara vara programmen som gör skillnaden.

Detta känns som hur windows brukade bli efter ett par månaders användande, alltså laggigt och användandet av hdd ökade från liksom.. 10% till 70%..

jaja får väl hitta problemet annars e det bara till att installera om.. dock känns det riktigt jobbigt för trodde att os x skulle vara rätt stabilt på det sättet att det har server funktioner..
men som sagt någon som vet varför det har ändrats från att ha massa inactive ram till free istället? det är egentligen min stora fråga.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-20 12:31

Testa öka vnodes...

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-20 13:38
Ursprungligen av bogg:

Testa öka vnodes...

vnodes? vad är det? och hur gör man det?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-20 23:43

Sök på forumet, kan det tyvärr inte i huvudet.

1
Bevaka tråden