Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dreamweaver fråga!!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!!

Hur fixar man såna där små gula textrutor som dyker upp, när man för muspekaren över en länk?

Finns det en funktion i dreamweaver för det, eller måste man skriva koden själv?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MauserMan:
Hur fixar man såna där små gula textrutor som dyker upp, när man för muspekaren över en länk?

Skriver du din länk på följande sätt:

Klicka här!

Kommer "En liten gul ruta" att dyka upp i en liten gul ruta när du för pekaren över länken OM du råkar sitta med Internet Explorer i Windowsmiljö. IE och OmniWeb på MacOS struntar fullständigt i TITLE-attributet och Safari använder det för att lägga till en förklarande text tillsammans med URL:en i statusraden längst ned på skärmen.

Hur det fungerar på andra webbläsare har jag inte testat.

Du bör kunna åstadkomma samma effekt genom lite JavaScript som triggar på onMouseOver och sedan med hjälp av layers tänder lämplig box någonstans. Lite bökigare dock...

/Göran

  • Medlem
  • 2003-03-21 12:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Göran Bolinder:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MauserMan:
Hur fixar man såna där små gula textrutor som dyker upp, när man för muspekaren över en länk?

Skriver du din länk på följande sätt:

Klicka här!

Kommer "En liten gul ruta" att dyka upp i en liten gul ruta när du för pekaren över länken OM du råkar sitta med Internet Explorer i Windowsmiljö. IE och OmniWeb på MacOS struntar fullständigt i TITLE-attributet och Safari använder det för att lägga till en förklarande text tillsammans med URL:en i statusraden längst ned på skärmen.

Hur det fungerar på andra webbläsare har jag inte testat.

Du bör kunna åstadkomma samma effekt genom lite JavaScript som triggar på onMouseOver och sedan med hjälp av layers tänder lämplig box någonstans. Lite bökigare dock...

/Göran

Den gula rutan funkar utmärkt på Explorer för Mac OS, den kommer dock inte upp lika snabbt som på Windows.

[ 21. mars 2003, 12:15: Meddelandet ändrat av: eQ ]

Jo, nog fungerar det bra även i macwebbläsare. Jag testade denna kod i några webbläsare för Mac OS X:

Klicka här!

Camino
Gul ruta kommer upp.

Internet Explorer
Gul ruta kommer upp.

Safari
Text i statusfältet.

Kommentar om Safari: Dave Hyatt skriver att detta bara var ett tillfälligt hack innan de har fixat den riktiga varianten med gul ruta.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: eQ:
Den gula rutan funkar utmärkt på Explorer för Mac OS, den kommer dock inte upp lika snabbt som på Windows.

Strange... Jag provade med flera olika sidor innan jag postade mitt inlägg och då fungerade det inte. Efter att ha läst kommentarerna om att det gör det visst provade jag igen utan resultat. En stund senare (efter att ha tankat ned Camino) provade jag igen och nu fungerar det plötsligt överallt. Datorer! Tacka vet jag kvinnor, de är i alla fall lätta att förstå...

/Göran

Ok, tack för informationen!!

Jag är intresserad av Mausers första fråga som inte blev besvarad.

I GoLive finns 3 fält i paletten där jag editerar länkar.

Länk
Target
Title

Kan inte bli enklare.

Finns motsvarande enkla sätt att få in title på länkarna i Dreamveawer eller är det handknackande som gäller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Finns motsvarande enkla sätt att få in title på länkarna i Dreamveawer eller är det handknackande som gäller?

Nja...

Det finns inget "tredje fält" för att ange title på samma sätt som i GoLive, däremot kan man antingen via "Edit Tag..." på menyn eller via paletten "Tag Inspector" komma åt title-parametern, samt en hel massa annat.

Personligen tycker jag dock att det är betydligt knöligare än att knacka in koden manuellt, men jag är å andra sidan uppvuxen med den eminenta HTML-editorn SkrivText

/Göran

1
Bevaka tråden