Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamiska sidor, php, asp, cgi...

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag e lite av en amatör webdesigner. Gör lite på min fritid så där. Undrar bara vad ni tycker man ska använda på sina sidor för att göra dem mer dynamiska... Jag har kollat lite på Javascript eftersom det hänger ihop med css:en. Men jag undrar om vad som är bäst. PHP eller ASP
/Robret

  • Oregistrerad
  • 2001-05-20 21:20

Jag har precis kollat in xml, det gör visserligen inte sidan dynamisk men där emot så påminner det om object orienterad programmering. Rekommenderar vekligen xml.

Jag tycker PHP i kombination med en databas är helt ok för dynamiska sidor. MySQL fungerar om du inte behöver använda några avancerade databasfunktioner och eftersom både MySQL och PHP är gratis och fungerar tillsammans med Apache så kostar det ju inget att prova.

Jag skulle lugnt välja PHP framför ASP. Kanske inte så mycket för att det är kraftfullare utan för att det är gratis, inte Microsoft samt mer likt riktiga programmeringsspråk.

Jag antar att när du säger dynamiska sidor så menar du sådana som byggs upp dynamiskt med information från tex. en databas och inte att det är mycket rörelse på dem som på flash-hemsidor, eller?

/Gabbe

  • Oregistrerad
  • 2001-05-20 21:37

Hmm ännu ett tips, när jag använde php i BeOS så istället för att köra databas använde jag php´s system(); funktion och använde mina egna program gjorde i c++. Sen sparade jag all information i extra attributer i BeOS filsystem, men vet inte om någon liknande attribut system finns i MacOS X.

Det verkar vara lite väl overkill Göra ett eget program för att lagra information, något som en databas är skapad för att göra...

/Gabbe

  • Oregistrerad
  • 2001-05-21 10:25

Ligger sidan på en NT-server kan man väl använda asp. Tänk efter först om sidan måste vara databaskopplad, det blir lätt fyrkantigt om man använder mallar och hämtar innehåll ur databaser.
Mitt tips är att använda databaskoppling om det är ett måste. Måste man inte är HTML fortfarande det enklaste sättet att producera en websida... :rolleyes:

[ 21 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: : : : k a j j a n : : : ]

Jag vet inte riktigt på vilken nivå du är på, hur många besökare du räknar med och vilka ekonomiska ramar som är aktuella.

Jag skulle faktiskt vilja föreslå FileMaker PRO 5 med CDML taggar, då har du webbserver, databas och dynamiska sidor klara samma dag som du börjar programmera...!

Om du ska ha mycket hits så är väl kombinationerna IIS5.0 & SQL 7.0 & ASP (Microsoft = dyrt) eller Apache & MySQL & PHP (gratis).

  • Oregistrerad
  • 2001-05-21 13:12

Inte allt för jobbigt med att göra ett program för det, då kan jag juh använda BFS som filsystem, vilket ger mycket bra resultat när man kollar i mappen med BeOS Tracker. Synd inte mac os x har stöd för BFS.

Tack för tipsen! För tillfället letar jag efter lättare databas funktioner och formulär hantering. PHP verkar som en bra ide...men jag tycker att det verkar lite komplicerat. Får väl boka en helg framöver

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-23 22:45

Enklare databashantering och formulär prylar går bra i perl/cgi. Men det beror väl på vad man ska göra, som så mycket annat. En traktor är bra att dra höbalar med men inte särskilt hemmastadd på Imola.

Jag "advokerar" FileMaker Pro 5 och CDML. Inte gratis, inte särskilt snabbt, inte så flådigt, men väldigt enkelt att komma igång med eftersom det inte kräver någon programmering. Kort sagt, den mest "maciga" lösningen som jag stött på. Busenkelt om du bara ska ha lite formulärfunktionalitet, fungerar dock även för mer ambitiösa projekt. Ett litet problem kan vara att hitta webbhotell som stödjer CDML. Här finns en lista över sådana i Sverige.

Jag kan också rekommendera boken Database Publishing with FileMaker Pro on the Web som är skriven av Maria Langer (Peachpit Press, 1998).

Lycka till!

[ 25 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Pegges ]

Denna diskussion fortsätter i vårt utvecklarforum! Välkomna!

Jag kan bara säga en enda sak.

PHP.

Efter några år i internet branchen så är jag grymt imponerad av PHP.
Det är grymt snabbt. Utvecklas hela tiden. Har en mycket levande community. Det är enkelt att lära sig eftersom det följer gängse programmeringskonventioner. Syntaxen är som PERL/C/C++. Mycket lättare att lära sig än t.ex. ASP. Det går att skriva PHP objekt orienterat (underbart!).
Det har stöd för alla kända databaser.
Behöver man någor mer avancerat än mySQL så är det bara att ta hem PostgreSQL (även den gratis).
Vill man ta i så man kräks kan man alltid köra PHP mot Oracle.

Vill man snabba upp PHP än mer så kan man använda sig av de produkter Zend erbjuder. Kompilering av PHP script och/eller PHP Cache. (Dessa är inte gratis...)

Som vi säger här på kontoret.
PHP Rules.

[ 29 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Mattias H ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-29 22:23

Hur är PHP jämfört med perl, är php enklare?
Har man lite gratis om man vill lära sig php om man kan lite perl?

Vad kan Oracle som inte MySQL kan?
När är det dags att gå över? Bestäms det av funktioner man vill använda eller belastning?

  • Oregistrerad
  • 2001-05-30 01:52

Jag rekommenderar Lasso och FileMaker, en kombination som är kostnadseffektiv till det mesta.

Lasso fungerar bl a med IIS, WebSTAR och snart med Apache under Linux och Mac OS X. Förutom FileMaker kan man även köra mot allt som är ODBC-kompatibelt och 4D. Och saknar man någon funktion går det bra att skriva egna java-moduler.

FileMaker Pro fungerar på Mac OS X, Mac OS, Windows 95-2000 + NT och FM Pro Server kommer dessutom snart till Linux. Går även att köra FileMaker tillsammans med Citrix MetaFrame och Windows 2000 Terminal Services. Och om man av någon anledning måste köra ASP kan man konfigurera FileMaker som en ODBC-källa.

Och prestandan är oftast helt ok om man inte klantat sig vid programmeringen. Behöver man så kan man skala upp lösning med ett RAIC-system t e x med Web Server Connector som följer med FileMaker Unlimited. Finns väl även en WebSTAR plugin till Quick DNS som hanterar lastfördelning.

Vi har även testat PHP och MySQL under Mac OS X litegrann internt, tydligen inte så komplicerat och känns supersnabbt. Dock verkar det inte finnas något pålitligt grafiskt gränssnitt mot databasen, eller? Kommandoradsinmatning är lagom spännande...

Du kan ju alltid löra phpMyAdmin som är ett grafiskt gränssnitt till MySQL skrivet i PHP. Det går att ladda ner från
http://www.phpwizard.net/

Inte perfekt men det går snabbare än kommandoraden. Det finns ett program också gjort i REALbasic som är en frontend till MySQL har bara glömt vad det heter. Kolla även på http://www.versiontracker.com/ och sök på MySQL. Det verkar finnas tre stycken grafiska frontends skrivna i Cocoa, åtminstone 2 är gratis. Har inte prövat dom själv men någon av dem borde ju vara bra kan man tycka.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2001-05-30 09:55

ASP är ju segt som sirap, själva kör vi Webstar med Filemaker och lasso, det fungerar bra och är riktigt snabbt, våra användare hämtar mellan en och två gig material i månaden och vår 9650 bara går och går. Vad gäller Flash så är det ju så mycket mer än bara rörelse, det går ju bra att koppla det mot databas också.

ASP segt? Njaee... tycker de sidor som använder sig av asp rullar på ganska bra faktiskt. Märker ingen skillnad på prestanda vad gäller php och asp t ex. Däremot sägs php vara snabbare när det kommer till själva utvecklingen...och billigare.

Smith >> Ja du kommer vinna mycket tid om du kan PERL när du ska lära dig PHP.

Hampus >> Jag vet inte vad Oracle kan men med tanke på att mySQL är gratis och Oracle kostar många tusen kronor, så borde den kunna mer... transaktioner, avancerad SQL yadda yadda. Oracle är "The Mother of all databases".

Tony Bengtsson >> Lasso och FileMaker kan vara lätta att lära sig men klarar inte några större belastningar om vi pratar om större krävande siter. Med phpMyAdmin så har du ett grafisk gränssnitt. Jag har installerat hela paketet på X och det fungerar rikigt bra.

Gabriel Falkenberg >> phpMyAdmin är ruggit bra. Klarar kanske inte allt, innehåller några små SQL buggar. Den finns även för PostgreSQL. Rekommenderars varmt!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Vad kan Oracle som inte MySQL kan?
När är det dags att gå över? Bestäms det av funktioner man vill använda eller belastning?

Tills för ett tag sedan så trodde jag att MySQL var en riktigt bra databas men nu har jag sett mörkret. Jag förstår inte hur de kan kalla det för en RDBMS överhuvudtaget, fast det kanske de inte gör heller. Hur som helst så stödjer MySQL inga sorts relation-funktioner alls. Man kan inte lägga till så banala saker som FOREIGN KEY eller CHECK begränsningar, man kan inte göra vyer och man kan definitivt inte göra triggers.

När jag började leka med databaser så prövade jag MySQL eftersom det fanns mest dokumentation om det och PHP. Alla hyllningsartiklar om PHP-MySQL fick en att tro att det verkligen var databaskungen men det enda som MySQL gör bra är att hålla reda på tabeller utan någon som helst anknytning till varandra, och snabbt går det också.

Fast det är klart för hemsidor (enklare) behöver man inte så mycket mer och då är MySQL perfekt.

Nej, det kommer nog dröja ett tag innan MySQL kan mäta sig med de andra grabbarna.

1
Bevaka tråden