Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Mac Mini hänger sig vid inkoppling av externa enheter

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett underligt problem med min Mac mini (1,42 ghz, 512 mb RAM, SD). Eller rättare sagt flera underliga problem:

Först så började datorn bli otroligt seg, så jag startade om den. Då visades symbolen som betyder att Operativsystemet inte kan hittas på någon disk. Jag startade om några gånger och samma symbol visades. Efter det drog jag ut alla sladdar och lät den stå strömlös i ett par timmar. Efter detta startade jag upp datorn utan mina externa hårddiskar (Lacie Porsche och iPod nano) inkopplade. Då funkade det smärtfritt. Jag reparerade skivbehörigheterna på den interna disken och körde på.

Till slut behövde jag min Lacie Porsche och kopplade in den = datorn tokhängde igen! Startade om, och samma problem.
Jag har provat Porschen i min Powerbook G4 12" och det är inga problem. Felet verkar ligga i att Mac minin inte kan ta emot externa enheter? Det verkar som om det är något moderkortsfel, alternativt fel på hårddisken?

Jag har startat upp Mac Minin med OS X installationsskivorna och kört skivverktyg och reparerat min interna hårddisk. Det står att det var något fel på den som inte kunde repareras. När jag provar en gång till så är det inget fel alls. (?)

Kopplar jag in min iPod nano så tokhänger sig bara iTunes och den dyker inte upp i Finder, och man kan inte skriva något till min interna HD. (Felkod 51), men enligt iPodden så ÄR den inkopplad.

Nu senast på morgonen så startade jag upp den igen, utan externa enheter inkopplade. Efter ett tag kommer jag in i ett terminalfönster i fullskärm (Welcome to Darwin) som ber mig logga in, men vägrar acceptera mitt användarnamn och lösenord. Något är ju fel, helt klart. Ibland funkar det helt smärtfritt att starta upp datorn, ibland inte. Om jag har externa enhter inkopplade är det helt kört.

Självklart har jag garanti kvar, men det kanske är något enklare fel som någon här känner till? Kan man kanske installera om systemet t.ex?

Nu har den bangat ur fullständigt. Den vägrar att starta. Den står bara och maler på äpplet hela tiden.
Jag kom åt den från Firewire läge (Target mode) och kunde göra backup. Jag ringer nog tekniska supporten och ber om att få den utbytt. Igen. Sist var superdriven dead on arrival.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-21 16:58

Oj, låter tråkigt hoppas de fixar det snart så du slipper få ett apple-hat...

1
Bevaka tråden