Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många programmerar Obj-C?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-25 22:14

Det vore intressant att se hur många det är som finns på 99mac som programmerar Obj-C under MacOS X, MacOS X Server 1.2 eller gnuStep.

Det är också intressant att veta vilken nivå folk ligger på så att man vet vilka diskussioner som är intressanta att ha och vilken nivå av frågor som funkar.

Personligen programmerar jag Obj-C på MacOS X under fritiden och ligger på medel till advancerad nivå.

  • Oregistrerad
  • 2001-05-25 22:38

Hmm om jag hade haft en mac nu hade jag hållt på med obj-c nu och c++, men får nöja mei med c++ så länge.
Hmm efterlyser någon som kan skriva en svensk bok om obj-c så man har något man kan lära sig från...

  • Medlem
  • 2001-05-26 23:02

jag tänkte ta och lära mig obj-c (sommarlov snart ;), kör linux så det blir i gnustep.
Jag tycker syntaxen verkar lite skum, men det fixar sig nog...

  • Oregistrerad
  • 2001-05-27 14:55

Jo skumm är vad den är, c++ har mer logik, men skadar inte att kunna mer än ett eller två språk.

  • Medlem
  • 2001-05-27 22:40

grejen är ju att de flesta språken liknar varandra så otroligt mycket; c c++ php perl osv... grejen brukar vara att lära sig använda dem...

Jag kan nog inte påstå att jag programmerar obj c men jag skulle vilja, måste bara få tillfälle att installera MacOS X och/eller linux på någon burk. Har programmerat lite på skoj förra terminen men inget seriöst.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-28 11:24
Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Jo skumm är vad den är, c++ har mer logik

Du menar att C++ syntaxet känns mer bekant?

  • Oregistrerad
  • 2001-05-28 13:14

Kent: Exakt, C/C++/JAVA bland mina favoriter som jag själv använder, favoriter jag inte använder OBJECTIVE-C och Brain F*ck, bland script gillar jag bäst .sh (bash) och php.

Mitt första språket (om man inte räknar html som språk) var AmigaE(ev. kan det ha varit AMOS vet ej). AMOS förstod jag inte helt men där emot var AmigaE rätt coolt.

Om någon vill lära sig obj-c eller något annat så finns denna helloworld sida som är väldigt bra

http://www.latech.edu/~acm/HelloWorld.shtml.

  • Medlem
  • 2001-05-28 17:14
Citat:

...bland script gillar jag bäst .sh (bash) och php.

php spöar allt... hur bra som helst.

funkar den "gui-grejen" till php på MacOS X?

  • Oregistrerad
  • 2001-05-29 12:57

vet ej

Jag installerade Mac OS X när det släpptes i mars och har programmerat obj-C sedan dess. Kunde lite C++ och Java innan så det gick ganska lätt.

Nivån är nog på medel-nivå. Har lyckats fått ihop ett inte så avancerat program men siktar lite högre nu...

  • Oregistrerad
  • 2001-05-29 15:34

Fredrik och ni andra: Ni råkar inte ha icq eller något liknande så man kan diskutera detta där över med?

Vad är egentligen skillnaden mellan objective-c och C++? Ska inte C++ vara objektorienterat eller har jag missat nåt?
(troligen)

C++ och Obj-C är olika derivat av C, som båda har stöd för objekt. När man ser C++ och Obj-C kod är den stora skillnaden direkt syntaxen.

C++:

myCppObject.printString("Hello");

Obj-C:

[myObjcObject printString: @Hello];

Lite andra skillnader jag kommer på just nu:

* Obj-C använder sig till skillnad från C++ av Dynamisk bindning.

nja, kommer inte på så mycket mer, antar att Kent kan fylla på...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-19 00:51

Svårt att fylla på utan att få lite specifika frågor, men som sagt, Obj-C har en runtime för klasser ungefär som Java (som hade Obj-C som förebild (dock inte syntaxmässigt) när det skapades)

Fördelar i syntaxet är följande:

C++:
notificationCenter.addObserver(this, this->dataAvailable, kdataAvailable, otherObject);

Obj-C:
[notificationCenter addObserver:self selector:@selector(dataAvailable name:NSFileHandleDataAvailableNotification object :otherObject];

Det är säkert fel i c++ koden, jag har inte programmerat det på mycket länge nu. Men poängen är att Obj-C koden är till stor del självdokumenterande pga att varje argument är döpt plus att en strikt kodningsstandard använts under skapandet av alla Frameworks (dvs libraries).

1
Bevaka tråden