Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flashback lanserar gratis anonym uppkoppling

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-09-19 21:54

Senaste nyhetsbrevet:

FNA NEWSFLASH #30 19 september 2005

GRATIS INTERNET - NU UTAN ANVÄNDARNAMN OCH PASSWORD

Sedan flera år tillbaka så erbjuder Flashback gratis uppkoppling mot
Internet. Anonymt kan vem som helt ansluta sig, utan registrering.
Nu utvecklar vi tjänsten ännu ett steg, och plockar bort kravet på
användarnamn och lösenord. Vem som helst kan när som helst koppla
upp sig. Du anger bara "flashback" som lösenord och användarnamn.

Username: flashback
Password: flashback
Modempoolsnummer: 0900-129 80 00

Flashback har inga abonnemangskostnader. Surfar du inget, betalar du
inget. Du kopplar upp dig mot vårt 0900-nummer, mot vanlig lokal-
samtalstaxa. Du kan sprida ditt "lösenord" och "användarnamn" till
vem du vill.

10 öre per minut (kväller och helger)
18,5 öre per minut på (vardagar mellan 8-18)
Uppkopplingsavgiften är 37 öre

Dessutom har uppkopplingstiden, med hjälp av ny teknik, nu kortats
med 15 sekunder.

http://www.flashback.biz

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-19 22:49

Hurra, modemuppkoppling!

Men allvarligt, den här typen av tjänst har väl funnits tidigare?

Ursprungligen av memark:

Men allvarligt, den här typen av tjänst har väl funnits tidigare?

Ja, modemuppkoppling utan abbonemangsavgift lanserade väl SBBS nån gång på 90-talet?

(innan dess fanns ju BIP, men det var ju med reklam)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-19 23:52

Ehhhh...

Hur kan:

10 öre per minut (kväller och helger)
18,5 öre per minut på (vardagar mellan 8-18)
Uppkopplingsavgiften är 37 öre

...vara "gratis"!?

Uppkopplingsavgiften kan jag förstå, men minutavgifterna?

Inga stora kostnader i.o.f.s, men ändå...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-19 23:59

Instämmer med Torkel.
Ordet ”Gratis” tappar trovärdighet då det missbrukas på detta viset.

Men tjena mittbena, Flashback kan väl inte hjälpa att det kostar pengar att ringa? Ska de skriva ut att det kostar att köpa en dator också? :rolleyes:
Att det sen betalas till dem i st f till Telia spelar väl ingen roll?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-20 09:17

Nej, det kan de inte hjälpa. Men då borde de inte heller skriva "gratis", som betyder nåt annat.

Kan jag göra reklam för "gratis jackor" och sen sälja dem till samma pris som HM?

Tänk efter lite innan ni gnäller. Med "gratis" så menar de såklart att det inte är någon månatlig avgift eller annat bindande.

Ha ha, det här börjar bli löjligt. Ni kan inte mena allvar? Det är klart det är skillnad på gratis och gratis? Ringkostnader är ju där alltid. Jaja, I get your point, men det känns fånigt.

Grejen med det här abonnemanget är väl egentligen inte att det saknar abonnemangsavgift. Det fina är ju att du behöver inte ha nåt såm helst konto. Den är för ALLA. T ex er som har adsl hemma, men är på resande fot och behöver bara koppla upp sig lite.

  • Medlem
  • 2005-09-20 09:32

Grejen är väl i första hand att man kan vara helt anonym.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-20 10:33

Både ingen abonnemangsavgift och inget krav på registrering har ju funnits hos Telia sen tidigare (de hade nån Surfa på 071-nummer-tjänst).

sjovall, jag förstår också vad de menar. Det behöver ju inte vara schysst marknadsföring för det.

Ursprungligen av memark:

Både ingen abonnemangsavgift och inget krav på registrering har ju funnits hos Telia sen tidigare (de hade nån Surfa på 071-nummer-tjänst).

För att ringa upp det nummret så var nummret tvunget att vara registrerat hos Telia, så det gick endast att koppla upp sig ifrån hem telefonen om det nu var den man hade registrerat.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-20 10:45

Detta är - oavsett tyckande - ej gratis. Och det är inte upp till mig eller någon annan på 99mac att bestämma det, för allt står i Marknadsföringslagen. För att något ska få kallas gratis krävs att kunden ska få tillgång till varan/tjänsten utan kostnad eller annan motprestation (minns ej nu den exakta formuleringen, men ni fattar.. Någon som är intresserad och orkar får googla).

Ursprungligen av Baron:

Grejen är väl i första hand att man kan vara helt anonym.

Precis. Flashbacks modempool har funnits ett bra tag, men den nya grejen är att de har ett generellt användarnamn och lösenord som alla kan använda och därmed blir man anonym.

Ursprungligen av filuren:

Detta är - oavsett tyckande - ej gratis. Och det är inte upp till mig eller någon annan på 99mac att bestämma det, för allt står i Marknadsföringslagen. För att något ska få kallas gratis krävs att kunden ska få tillgång till varan/tjänsten utan kostnad eller annan motprestation (minns ej nu den exakta formuleringen, men ni fattar.. Någon som är intresserad och orkar får googla).

Men kan man inte säga att tjänsten de erbjuder är gratis, men vägen dit inte är det? Om jag skulle ordna gratis telefonrådgivning för mac, skulle jag måste ha ett 020-nummer för att kalla det gratis? Eller om jag öppnar en reparationsservice för mac som är gratis, måste jag se till att folk kan ta sig dit gratis också?

  • Medlem
  • 2005-09-20 11:03
Ursprungligen av Adrian B:

Men kan man inte säga att tjänsten de erbjuder är gratis, men vägen dit inte är det? Om jag skulle ordna gratis telefonrådgivning för mac, skulle jag måste ha ett 020-nummer för att kalla det gratis? Eller om jag öppnar en reparationsservice för mac som är gratis, måste jag se till att folk kan ta sig dit gratis också?

Jo, jag tycker att man kan det. Om jag erbjuder ett gratis besök på Liseberg bjuder jag inte på resan dit. Se telefonuppkopplingen som en infrastrukturell kostnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-20 13:31

Hittat på Google:

"Gratis" och andra liknande uttryck får enligt marknadsföringslagen, och Marknadsdomstolen, i flera utslag (t ex 1984, 1986, 1992, 2000 samt 2003), inte användas om någon form av motprestationer krävs av mottagaren."

-T

Ursprungligen av Torkel:

Hittat på Google:

"Gratis" och andra liknande uttryck får enligt marknadsföringslagen, och Marknadsdomstolen, i flera utslag (t ex 1984, 1986, 1992, 2000 samt 2003), inte användas om någon form av motprestationer krävs av mottagaren."

-T

Så för att jag ska kunna bjuda på t.ex. GRATIS mat måste jag alltså bestrida resekostnaderna för den som vill komma hit och äta!?!? Ska man läsa lagen som fan läser bibeln och inte som juristerna gör det så är kontentan av det hela, som det framförs av flera debattörer här i tråden, att transportkostnaden för att komma och äta är en motprestation och sådan ska bestridas av mig för att maten ska kunna kallas gratis!

Ursprungligen av Nilsanders:

Så för att jag ska kunna bjuda på t.ex. GRATIS mat måste jag alltså bestrida resekostnaderna för den som vill komma hit och äta!?!? Ska man läsa lagen som fan läser bibeln och inte som juristerna gör det så är kontentan av det hela, som det framförs av flera debattörer här i tråden, att transportkostnaden för att komma och äta är en motprestation och sådan ska bestridas av mig för att maten ska kunna kallas gratis!

Jämför istället med "transportkostnader" i form av frakt och dylikt. Postorderföretagen får inte påstå att man får saker gratis av dem, om de utkräver en frakt- eller expeditionsavgift för att skicka den.

Här är det väl rätt solklart att det inte är gratis, eftersom du kommer att få en räkning av dem...

  • Medlem
  • 2005-09-20 13:39

...hur tar flashback (telia) betalt av enskilda individer? Hamnar kostnaden på telefonuppkopplingen man använder för att komma ut? (Tidigare har jag på resor surfat med eget modem-abb. på andras telefonlinje, kostnaden kommer ju på mig ändå - men funkar detta på samma vis?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-20 14:20
Ursprungligen av Ma:

...hur tar flashback (telia) betalt av enskilda individer? Hamnar kostnaden på telefonuppkopplingen man använder för att komma ut? (Tidigare har jag på resor surfat med eget modem-abb. på andras telefonlinje, kostnaden kommer ju på mig ändå - men funkar detta på samma vis?)

Ma,

Enligt denna sida på Flashback så står det:

Samtalstaxan faktureras av Direct2Internet Nordic AB i samarbete med Flashback Internet.

...som dessutom med största sannorlikhet tar ut en faktureringsavgift per faktura.

Gratis é gott!!

-Torkel

Hmm...hur anonym är man egentligen. Kan man inte spåras av någon alls i efterhand? Typ vem som ringde och fick det och det IP-numret?
Är det helt och hållet in the shadows verkligen?

Inte "helt" annonymt om någon kan kolla vilka som är uppkopplade till poolen, och det borde ju man kunna se hos telia.

  • Medlem
  • 2005-09-20 14:25

...men vem får räkningen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-20 14:54
Ursprungligen av Ma:

...men vem får räkningen?

Det enda Direct2Internet Nordic AB & Flashback Internet har att gå på är ju telefonnummret som initierar uppkopplingen, så det är abonnenten av detta nummer som får räkningen.

Här kan du läsa mer om Telias 900-nummer

...där det bl.a. står:

Användaren av tjänsten debiteras via sin Telia telefaktura, varefter pengarna förs över till ditt företags konto. Ni väljer själv prissättning per minut eller per samtal, inom vissa ramar, utifrån tjänstens karaktär.

-Torkel

Telia 900 är en betalteletjänst. Det handlar alltså inte om vanliga samtalsavgifter, utan Flashback tar betalt för tjänsten via Direct2Internet Nordic AB och Telia. Knappast gratis alltså.

edit: ajdå, ser att Torkel var snabbare...

Denna typ av anonym internetuppkoppling har man haft i Kina (av alla ställen) sen åtminstone 1999. Generellt login och lösen på samma sätt som Flashback och betalning via vanliga telefonräkningen. Det var glada dagar när hotellen, som då ofta erbjöd gratis lokalsamtal, trodde att även detta samtal var lokalt... Skickade en hel bok med eps-illustrationer och allt via ftp med en PB 190 och 28.8-modem - helt och fullständigt gratis i ordets rätta bemärkelse. Det tog åtskilliga timmar... Numera har hotellen lärt sig... Å andra sidan finns ofta bredband.

  • Medlem
  • 2005-09-20 18:41

Nu skiter vi i hårklyverierna. Tråden handlar om vad som erbjuds alldeles oavsett definitionen av "gratis".

Mod

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-20 18:54
Ursprungligen av Baron:

Nu skiter vi i hårklyverierna. Tråden handlar om vad som erbjuds alldeles oavsett definitionen av "gratis".

Mod

*lägger bort tangentbordet*

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-20 18:48

Eeehh.. Nilsanders, du blandar nog ihop detta lite.
Självklart kan du bjuda på gratismat. Men nu handlar det om en ISP som påstår sig leverera gratis internetanslutning. Om användaren sedan får detta på teleräkningen så är det INTE gratis. Hur konstigt kan det vara?

Vi går tillbaka till din gratisbjudning en stund. Om det är ditt företag som står för inbjudan, och det på inbjudan står att besökarna måste åka med Taxibolaget AB för en kostnad av 10 kr/km så får du inte heller skriva att det är gratis.

En gång i tiden visste alla vad som var gratis eller inte. Men eftersom ordet ”gratis” har blivit så missbrukat/felanvänt så förstår jag att alla inte är ense. Vilket inte minst visar sig i denna tråd.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-21 08:56

Nej, men om du ska bjuda på gratis mat så ska inte DU ta betalt för gästernas resa.

(Förstår inte riktigt "bestrida" i sammanhanget. Menar du "betala"?)

Bevaka tråden