Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

C++ programmering på macintosh?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Är det någon som har någon erfarenhet av c++ programmering på macintosh? Och då menar jag med GUI.

Jag vet om ett antal olika frameworks men jag vet inte riktigt vilket jag ska pröva på. Jag är ute efter något som är så enkelt och grundläggande som möjligt och som inte kräver några kommersiella program för att användas.

Har aldrig programmerat c++ med GUI på någon plattform och hade bara tänkt att lära mig lite.

/Gabbe

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-17 09:18

Tänkte du Carbon eller Cocoa programmering?

Cocoa är iofs inte C++, utan Obj-C. Men det var värt att kolla.

[ 17 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: kent ]

Jo jag har kollat lite på Cocoa och gjort ett litet Notepad-liknande program men jag är mer inriktad på C++ eftersom det blir lättare att göra plattformsoberoende program på det sättet... Gränssnittet blir nog lite svårt att göra plattformsoberoende men logiken. Eller är det lätt att integrera C++ och Objective C?

/Gabbe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-17 15:09

Har använt klassbibliteket PowerPlant för att skriva c++ på macos. Man skapar gui mha resurs-editor och använder klassbibliteket för att styra/ladda in gui-element. Går snabbt att lära sig men tar ett tag att mästra...
Numera är det även carbon-kompatiblelt så programmen funkar uner osx oxå. PowerPlant följer med Metrowerks CodeWarrior http://www.metrowerks.com - skall finnas i en billig edu-version för ca. $100.

[ 17 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Eric ]

  • Oregistrerad
  • 2001-05-21 13:23

Gabriel: Man kan komma åt obj-c grejer med c++, genom att använda c funktioner, jag har själv lite planer att bygga en bra brygga där imellan, om jag någon gång bara orkar lära mig obj-c, så kan jag skapa det och slicka till dig en beta så du kan beta testa...

Förvisso, men det känns så fult att blanda språk sådär

/Gabbe

  • Oregistrerad
  • 2001-05-21 23:31

Om det kommer fungera som jag tänkt mig så behöver du inte använda mer än c++ med det jag ska skriva. Får se hur det går. Tar kanske lång tid tills jag har råd med mac.

Denna diskussion är flyttad till vårt nya programutvecklings forum! Välkomna!

1
Bevaka tråden