Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dålig airportmottagning

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 20:19

jag har haft min powerbook 12" i lite mer än en månad nu och tycker att det är väldigt dålig mottagning på wlanet. Jag kommer aldrig över 70 % om jag inte är närma routern som är dlinks gamingrouter med wlan (kan inte namnet). På min brossas dell har han runt 90% överallt i huset medans jag hamnar på runt 30% om jag går längst bort i huset.

Ska det vara så här? Finns det några tips på hur man kan förbättra mottagningen? Kan man köpa ett annat wlan kort och stoppa in?

//HerrOber

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-19 21:14

Testa med att dra ut antenn sladden (lilla fyrkantiga ploppen) från kortet och tryck in den ordentligt igen! Det brukar vara problemet, annars vet jag inte.

1) Uppgradera till Airport 4.2 (Titta under det blåa äpplet ->Software Update)

2) Vissa nätverkskort lirar inte så bra med vissa accesspunkter, trots Wifi certifiering. D-link tycker jag iallafall är rent usla. Linksys lirar bra med mina macar iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 21:42

Angående att det kan vara min dlink. Det är inte bara på min dlink som jag får dålig mottagning på, på skolan där vi har flera olika routrar är det samma sak. Min brorsa får även in 2 andra nätverk på sin när han är i huset medans jag måste gå fram till nätverksägarens hus får att få mottagning ( jag har provat ).

Tror ni denna kan hjälpa mej? Detta är den absoluta nödlösningen.

//HerrOber

Ursprungligen av HerrOber:

Angående att det kan vara min dlink. Det är inte bara på min dlink som jag får dålig mottagning på, på skolan där vi har flera olika routrar är det samma sak. Min brorsa får även in 2 andra nätverk på sin när han är i huset medans jag måste gå fram till nätverksägarens hus får att få mottagning ( jag har provat ).

Tror ni denna kan hjälpa mej? Detta är den absoluta nödlösningen.

//HerrOber

Har du provat att göra som Isac.j föreslog "Testa med att dra ut antenn sladden (lilla fyrkantiga ploppen) från kortet och tryck in den ordentligt igen!"

Jag tror också att det kan vara det.

Den verkar grym!

Har själv upplevt väldigt blandad mottagning på Powerbooks och iBooks. En del är mycket bra, andra mindre bra.

Som spöket skriver så finns det bättre routrar än D-Link. Netgear t ex.

Men som sagt, extrantennen du hittade verkar laserbra!
Återkom gärna med utvärdering!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 22:17

har hittat ett ställe som kan skicka till sverige nu. Men före jag beställer måste jag se hur man installerar den samt hur den ser ut på baksidan. Men den verkar jäkligt nice

Jag återkommer med info om eventuellt köp.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 22:40

jag har provat att sätta i antennen igen utan förbättring. Får nog bli en antenn om man inte kan köpa ett nytt kort till powerbooken.

Nån som har en Powerbook 12" som kan berätta hur deras mottagning är?

du har inte tryckt in den ordentligt...den är riktigt seg. Milt våld är lösninge...du ska inte kunna se någnting av den runda metallen som går in i kortet

Ursprungligen av Kellogs:

du har inte tryckt in den ordentligt...den är riktigt seg. Milt våld är lösninge...du ska inte kunna se någnting av den runda metallen som går in i kortet

Jag har samma erfarenhet.
Nu går min PB 12" med full mottagning på två våningar i huset. Går jag ner i källaren, alltså med en våning emellan, så sjunker det till ca 50%

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-20 19:03
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag har samma erfarenhet.
Nu går min PB 12" med full mottagning på två våningar i huset. Går jag ner i källaren, alltså med en våning emellan, så sjunker det till ca 50%

Om det är tjocka trägolv, eller betong så låter 50% helt normalt i mina öron.
Men jag har å andra sidan inte så mycket att jämför med, än min 15" PB. :/

Om tillfälle ges så ska jag testa om det är någon skillnad i mottagning mellan min PB och dotterns Laptop. Återkommer isåfall.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 22:50

ska prova det nu... svarar jag inte har jag nog tryckt sönder skiten :rolleyes:

EDIT: Menar du att man inte ska se det runda alls? jag har provat att trycka rätt hårt men ser fortfarnde ca 2-3 mm av rundningen. Vill inte trycka sönder kortet.

Senast redigerat 2005-09-20 17:51
  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 20:59

Jag har full mottagning i hela lägenheten med min tolva. Då rör jag mig cirka 15 m i radie och paserar trä- och betongväggar.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 21:13

låter som det är mitt kort det är fel på då :(. Bara jag går 5 meter med fri sikt sjunker den till runt 80-90%. Hur har ni mät er mottagning? Jag har använt både widgetar samt kismac och macstumbler, strecken är inte att lita på.

Så ni menar att jag ska trycka ännu hårdare så att jag inte kan se den runda delen utan det ska bara vara den fyrkantiga som sticker fram?

sitter i soffan ca 10 meter från routern med en vägg imellan med ~40% mottagning

EDIT: Här är en bild som visar "glappet" mellan kontakten och kortet (Obs STOR bild). Ursäkta kvaliten, har bara en skitkamera.
//HerrOber

Senast redigerat 2005-09-20 21:52
Citat:

Så ni menar att jag ska trycka ännu hårdare så att jag inte kan se den runda delen utan det ska bara vara den fyrkantiga som sticker fram?

Ja.

Det krävs mer våld än vad som är rimligt men den ska ända in mot den fyrkantiga delen.

MVH

Rickard

OK, tror inte det är ditt kort det är fel på. Kolla med Apple Hardware test, och vad gäller din brors Dell så kan Windows XP ge lite väl optimistiska siffor ibland.

Vad är det för vägg. Betong med armering? Jag har inga problem med vanliga väggar upp till c:a 30 meter från routern med min 12 tummare. Och då har jag inte skruvat upp uteffekten.

Kolla följande: Står det nån microvågsugn/DECT telefon i närheten som kan störa routern?
Ligger grannarnas nät på samma kanal som ditt? Flytta till kanal 6 eller 11. Prova annan router, byt antenn på routern till starkare. Uppgradera firmware på routern eller skaffa router som du kan uppgradera firmware på så att du kan styra uteffekten (linksys WRT54G exempelvis med Talisman eller Hyper WRT)

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 21:59

Det är inga störningar eller så från telefoner och liknande. Bor i ett trähus, en 2 plans villa. Ny router är inget alt. eftersom jag fortfarande har sändnng i hela huset, det är på skolan som jag inte har full sändning. Ny router hjälper mej bara i hemmet, inte när man har den med sig och ska ansluta till andra nätverk.

Jag har inte "mätt" min brors dell´s mottagning i % utan bara kollat i xp´s egna. Men när hans ger full tom ute där jag har ca 10% + att han hittar en grannes nätverk som ligger 50~75 meter ifrån oss så känns det lite trist att knappt hitta sitt eget från tex köket.

När jag tryckte in min antennsladd så var det ett påtagligt klickljud när den äntligen gick i läge.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 07:29

jag har hört klickljudet men det är ändå en bra bit kvar av det runda.

Ursprungligen av HerrOber:

jag har hört klickljudet men det är ändå en bra bit kvar av det runda.

På en del så syns det runda även fast den är helt intryckt på rätt sätt så tryck inte för mycket.
Prova kortet i en annan dator och om du har möjlighet så prova med ett annat kort.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 17:15

Du ska trycka ännu mera, som sagts tidigare så måste det till ordentligt med tryck för att den ska komma in ordentligt så det runda inte syns. Jag fick trycka ett "snäpp" till efter att jag hört klickljudet, fick trycka så pass hårt att jag var ordentligt rädd för att ha sönder Airportkortet när jag till slut fick in kontakten ordentligt.

//Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 18:19

jag kan inte trycka hårdare. Ska se om jag hittar nån stark person som kab hjälpa mej. Men varför måste man trycka så sjukt hårt egentligen? Vill apple att man ska trycka sönder sina extreme kort eller? :rolleyes:

Återkommer med resultat (igen)

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 18:53

det går inte att trycka in längre, det måste antingen vara fel på antennen eller på själva kortet. Börjar fundera på att lämna in den till apple. Hur lång tid brukar det ta?

EDIT: var på apples sida hittar man deras support mail? Det är nästan värre än telias sida.
/h.

Senast redigerat 2005-09-21 19:25
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-09-21 22:15

Kontakten ser ut att vara ok men själva kortet ser ut att vara långt ute, är du säker på att kortet är ordentligt intryckt?

Kollade på bilden. Det ser ut som på mitt kort vad gäller kontakten, den behöver inte tryckas längre in.

MVH

Rickard

  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 23:18

på kortet drog jag ut kortet lite så man lättare skulle se. Får se vad som händer, ska se vad de säger hos apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 17:45
Ursprungligen av HerrOber:

på kortet drog jag ut kortet lite så man lättare skulle se. Får se vad som händer, ska se vad de säger hos apple.

Har en ny PB 15" som inte fungerar alls numer, hade den 2 meter ifrån routern och då gick den igågn, sedan efter omstart slutade den helt att ansluta.

Hittade ingen antenn på min bakom batteriet heller men det kanske bara gäller 12"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-02 18:16
Ursprungligen av kraspor:

Har en ny PB 15" som inte fungerar alls numer, hade den 2 meter ifrån routern och då gick den igågn, sedan efter omstart slutade den helt att ansluta.

Hittade ingen antenn på min bakom batteriet heller men det kanske bara gäller 12"?

På Powerbook 15" är airport standard, så därför finns ingen lucka där man kan koppla in ett.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-03 01:03

Det KAN vara APn som är knas också. Min Zyxel G-100 funkade VÄLDIGT kasst med powerbooken trots att jag aldrig hade några problem med min gamla laptop med ett d-link PC-kort.

Linksys WRT54G funkar finfint.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-04 13:24

Jag har en ny 12" PowerBook och har fullt eller en "pinne" från fullt oavsett varit i mitt hus jag är. Men av någon konstig anledning har jag två pinnar från fullt i sovrummet, och det rummet ligger mittemot datarummet. Jag har alltså bättre mottagning på vånigen under, än i rummet mittemot... Skumt va? Sorry om jag kapade tråden nu.

1
Bevaka tråden