Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini vill inte vila

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 13:16

Hej!
Jag måste ha alternativet; "sätt hårddisken i vila när det är möjligt" ikryssad för att min Mini ska stanna i vila när jag säger åt den att göra det. Annars vaknar den av sig själv efter ca 1 minut.

I Strömspararen - Alternativ har jag inget av alternativen ikryssat.

Ska det vara så?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 15:49

Sorry! Tar tillbaka det där.. Den vill inte stanna i vila då heller. Det varade bara lite längre.
Ingen som vet varför den gör så här?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 16:23

Hej!

Vilken version av Mac OS kör du? När jag körde Panther (10.3) och använde en USB-hubb gick minin inte alls i vila. I och med uppgraderingen till Tiger (10.4) har det problemet försvunnit helt.

Om du har något externt tillbehör så kanske du kan testa att koppla ur det och se hur det går!

vänligen,

Olle

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 16:43

Tack för svar!
Jo jag kör Panther 10.3.9. Visserligen har jag en epson skrivare och en midi-klaviatur inkopplade men det verkar inte spela någon roll om dom är påslagna eller ej. Vidare kör jag en microsoft mus, det kanske är den som smutsar ner mitt rena, vita, fina system.....

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-16 17:02

Skulle oxå gissa på externa enheter som ropar på maccen när den vill sova... sitter på pcn nu men vill minnas att det finns inställningsmöjligheter för t ex "tillåt BT-enheter att väcka från vila" osv - kolla runt i Systeminställningarna

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 17:34

Några såna inställningar kan jag inte hitta, bara "vakna när modemet ringer upp" och "vakna för åtkomst av nätverksadministratör", och dom är inte ikryssade.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-17 12:49

Mja, (fortfarande på en pc) - tror t o m att det finns på två ställen... i BTinställningarna vet jag bestämt. Systeminställningar -> Bluetooth, under fliken mus eller något sånt - sen kanske det var i Tangentbord och Mus... ge inte upp.

Jag återkommer när jag kollat på maccen...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-19 11:00

OK - OS X 10.4:

Systeminställningar ->Tangentbord och mus -> Bluetooth - kryssruta nertill
Systeminställningar ->Bluetooth ->Inställningar, tredje kryssrutan

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-19 11:00

men du har ju panter - nu såg jag det...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 17:33

Ja, och inte har jag bluetooth heller så jag vet i fan vad det är som spökar...
Men tack för hjälp ändå!

1
Bevaka tråden