Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera PHP-Nuke 6.0

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-02-01 18:26

Hej!

Finns det någon som använder PHP-Nuke 6.0 här? Mitt problem är att webbhotellet inte låter mig skapa egna databaser. Jag har fått en mysqldatabas på 50 mg men kan inte döpa den till nuke som jag ska enligt instruktionern. Hur kan jag komma runt det?

Vad använder jag för att öppna nuke.sql och ändra namnet på databasen där?

Använder webbhotellets, Spaceu2.com, phpMyAdmin. Om jag vill skapa en ny tabell kallad nuke.sql hur tar jag reda på hur många fält det ska ha?

Många frågor, men jag är tacksam för all hjälp!
Iréne

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-02-02 10:25

Jag har haft problem med space2u där helt perfekt databaskod som fungerar överallt pajja hela sidan när man lägger upp den där... byt webhotell.. du kan få en billig deal av mig...

mvh
/Peter

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-02-02 11:08

Jag är annars nöjd med Space2u och tycker det är synda att behöva byta webbhotell. Hur fungerar det på andra webbhotell? Kan man lägga upp egna databaser?

/Iréne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 23:50

Nej, det är nog så hos många webbhotell att man inte kan skapa nya databaser själv och döpa dem till vad man vill. Men det ska inte behöva vara nåt problem. Det måste ju finnas möjlighet att använda ett annat databasnamn i PHP-Nuke. Går det inte att ställa in på samma ställe som du ställer in ditt användarnamn/lösenord till databasen?

Kan tillägga att jag inte haft några som helst problem med space2u.com, även om jag ännu inte testat MySQL ordentligt hos dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 08:38

PHPNuke kräver inte alls att databasen heter "nuke".

Den kan heta vad som helst, ändra till rätt namn i config.php.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 08:46

Utvecklar lite efter att läst om originalmeddelandet.

Nuke.sql är en textfil med SQL-queries bara, den skapar inte en databas utan en massa tabeller (runt 70-80 stycken tror jag).

Mata in den i din databas (Gå in i phpmyadmin och välj "SQL", i fältet längst ner väljer du nuke.sql och klickar "Go", då matas all information in från nuke.sql in i din databas.), oavsett namn.

Ändra sen databasnamnet i config.php som jag skrev tidigare.

Hur mycket är 50mg databas?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-02-03 10:59

Tack Linus och ni andra!

Nu ligger min databas uppe och PHP-Nuke fungerar toppen.

/Iréne

Det är allmänt rekommenderat att man använder Postnuke istället för PHP-Nuke, pga brister i säkerheten hos den senare (även om man kan rätta till det mesta).

Här hittar du Postnuke!

[ 03. februari 2003, 11:46: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-02-03 14:50

OK, då testar jag Postnuke istället.

Båda ser rätt statiska ut trots alla valmöjligheter. Finns det några andra bra portaler att testa?

/Iréne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 17:58
1
Bevaka tråden