Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slitage på batteri

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-09-18 16:39

Det är mycket möjligt att denna tråd har funnits innan, men jag hittade inget när jag sökte.

Jag var inne i en Mac butik i somras innan jag köpte min iBook.
Och jag stod och snackade med en i butiken ett tag och batteri-slitage kom upp.
Han sade att om man hade batteriet i macen och hade laddaren i samtidigt så laddades
batteriet hela tiden samtidigt som det blev urladdat eftersom man använder datorn.
Detta resulterade i att batteriet blev aldrig fulladdat och bara stod och laddades ur och laddedes upp
med väldigt små marginaler och slet således på batteriet.

Om nu apple hade varit listiga så hade de ju gjort så att när batteriet var fulladdat kopplade de ur batteriet och drog all ström som datorn behövde från den externa strömkällan.
Och då blandas inte batteriet in längre och det slits alltså inte heller.

Så vad är sant?
Kan jag ha min mac igång med batteriet i samtidgit som jag har strömsladden i eller skall jag ladda upp batteriet helt, dra ut sladden och köra på tills batteriet är tomt och sen stoppa i sladden igen?

Det kan tilläggas att det är ett Li-ion batteri till en 12" iBook köpt för 2 månader sen.

Kanske inte exakt svar på din fråga men ändå en del intressant om batterier:
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-18 17:12

iBooken laddar inte om du har mer än ca 92% eller så kapacitet kvar och du laddar knappt ur den alls (om ens något) om du kör på laddaren.

Ursprungligen av IQue:

Det är mycket möjligt att denna tråd har funnits innan, men jag hittade inget när jag sökte.

Jag var inne i en Mac butik i somras innan jag köpte min iBook.
Och jag stod och snackade med en i butiken ett tag och batteri-slitage kom upp.
Han sade att om man hade batteriet i macen och hade laddaren i samtidigt så laddades
batteriet hela tiden samtidigt som det blev urladdat eftersom man använder datorn.
Detta resulterade i att batteriet blev aldrig fulladdat och bara stod och laddades ur och laddedes upp
med väldigt små marginaler och slet således på batteriet.

Om nu apple hade varit listiga så hade de ju gjort så att när batteriet var fulladdat kopplade de ur batteriet och drog all ström som datorn behövde från den externa strömkällan.
Och då blandas inte batteriet in längre och det slits alltså inte heller.

Så vad är sant?
Kan jag ha min mac igång med batteriet i samtidgit som jag har strömsladden i eller skall jag ladda upp batteriet helt, dra ut sladden och köra på tills batteriet är tomt och sen stoppa i sladden igen?

Det kan tilläggas att det är ett Li-ion batteri till en 12" iBook köpt för 2 månader sen.

Försäljaren i mac butiken yrade (som vanligt när det gäller försäljare). När man har datamaskinen kopplad till elnätet laddas inte batteriet ur mer än självurladdningen.

Generellt kan man säga att man aldrig ska ladda ur batteriet helt, varje djup urladdning minskar batteriets kapacitet till ca 80% av dess tidigare kapacitet. Varje full urladdning-och-laddningscykel minskar också på batteriets kapacitet, men man behöver inte bry sig om att fullfölja varje laddning utan man kan ladda upp batteriet delvis hur som helst utan att batteriets kapacitet påverkas mer än en full uppladdning skull göra.
Tyvärr minskar kapaciteten även om man inte använder batteriet. Detta är beroende på temperatur och laddningsnivå. Vid 100% laddning minskar kapaciteten med 20% per år vid 25C och 6% vid 0C.
Bäst livslängd får man om man håller laddningsnivån vid 40%. I detta fall är kapacitetsminskningen 2% och 4% vid 0C respektive 25C.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 19:09

Det spelar väll ingen roll hur man laddar då batteriet är ett li-ion.
har inte dom batterien en livstid på ett visst antal uppladdningar innan det blir sämre och om man då laddar ur hälften och sen laddar upp så är det bara en halv laddning osv eller är jag helt ute och yrar nu?

Och här står mer om litiumjonbatterier: http://www.apple.com/batteries/

Viktigt är att ladda ur och i batteriet med jämna mellanrum, även om det inte måste vara till hundra procent annat än i kalibreringssyften...

1
Bevaka tråden