Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NTFS och HFS på samma hårddisk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en extern USB/FW-hårddisk på vilken jag har formaterat ca en tredjedel med NTFS. Det finns alltså en stor del ledigt utrymme som jag vill ha som HFS+ men det verkar inte gå i skivverktyg. Där måste man välja antingen Apple- (HFS, UFS eller HFS+) eller PC-formatering (NTFS, FAT). Finns det nåt sätt att formatera det lediga utrymmet med HFS+?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 16:11
Ursprungligen av Knutsson:

Hej!
(...) Där måste man välja antingen Apple- (HFS, UFS eller HFS+) eller PC-formatering (NTFS, FAT). Finns det nåt sätt att formatera det lediga utrymmet med HFS+?

Men välj Apple HFS+ då!!? Det under Apple- i din beskrivning ovan.

  • Medlem
  • 2005-09-06 16:20

Men grejen är ju att det inte går att ha NTFS och HFS(+) på samma disk. Har jag för mig. Att partitionerna inte kan hålla reda på sig när de är i olika format, eller att Skivverktyg inte läser NTFS, eller nåt sånt.

Möjligen kunde det funka om man har en FW-drajv med två hårddiskar i, som t ex LaCie Bigger Disk. Men jag är för oteknisk för att veta säkert. Det finns trådar om det här sedan tidigare, någonstans.

Lite på samma tema: jag har en extern disk som jag, enligt rekommendationer, formaterade som FAT 32 eller MS-DOS som det står i skivverktyg, eftersom jag vill att den ska fungera på både MAc och PC. Har fungerat bra till förra veckan då det inte gick att kopiera vissa filer till den. Såg i en tråd här att man inte kan kopiera filer som är större än 4(?) GB vilket t ex försvårar kopiering av skivavbilder av DVD-filmer. Hur löser man det smidigast ifall man vill kunna köra både på Mac och PC?

Ursprungligen av zkirtap:

Lite på samma tema: jag har en extern disk som jag, enligt rekommendationer, formaterade som FAT 32 eller MS-DOS som det står i skivverktyg, eftersom jag vill att den ska fungera på både MAc och PC. Har fungerat bra till förra veckan då det inte gick att kopiera vissa filer till den. Såg i en tråd här att man inte kan kopiera filer som är större än 4(?) GB vilket t ex försvårar kopiering av skivavbilder av DVD-filmer. Hur löser man det smidigast ifall man vill kunna köra både på Mac och PC?

Du kan köra en FAT32 och en NTFS på samma disk. Då kan Windows skriva +4GB filer till NTFS-delen. Dessvärre kan macen ej skriva till NTFS, bara läsa.

Oj... glömde tråden hehe
Är det alltså "tekniskt" omöjligt att ha en "PC-partition" och en "Mac-partition"? Borde det inte finnas nån patch eller specialprogram som löser detta?

  • Medlem
  • 2005-09-18 18:58
Ursprungligen av Knutsson:

Oj... glömde tråden hehe
Är det alltså "tekniskt" omöjligt att ha en "PC-partition" och en "Mac-partition"? Borde det inte finnas nån patch eller specialprogram som löser detta?

Jag hade samma problem när jag köpte en extern disk som jag ville ha en mindre FAT32-partition på (för backup av en gammal laptop-PC) förutom en större HFS+-partition. Jag hittade då följande tråd som verkar beskriva en lösning på problemet:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030613121738812

Jag har dock inte själv testat om det fungerar.

Lösningen lät lite hackig, tyckte jag, så det slutade med att jag istället formaterade disken som en stor HFS+-partition och monterar den vid behov från PC:n över nätverket med SMB.

Vi vänder på det hela: hur kan man (Mac-)formatera en hårddisk så att även en XP-PC kan läsa från den? PC:n behöver alltså inte kunna skriva - utan bara läsa.

Testade nyss med att koppla ihop min HFS+formaterade externa disk med grannens XP-pc och det gick inte så bra om man säger så.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-18 16:45

Windows behöver ett extra program för att kunna läsa HFS/HFS+, åandra sidan ger detta program även möjligheten att skriva till disken.

Detta har diskuterats tidigare i andra trådar, så det är bara att söka.

Programmet heter MacDrive. Sök på exempelvis på www.versiontracker.com.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-18 19:12

Jag har en 160GB extern disk som jag har splittat i två partitioner. En FAT32 & en HFS+ och det fungerar ypperligt. Kommer dock inte ihåg på vilken dator jag partionerade den men jag gjorde definitivt inte som det beskrivs i länken ovan.

  • Medlem
  • 2005-09-19 03:48

nilrog: så det funkar alltså? Meh!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-19 12:52

Japp, det fungerar för mig. Hade glömt bort att jag hade formatterat den andra partitionen som HFS+, men upptäckte det då XP inte ville montera den

1
Bevaka tråden