Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre små grisarna gå igen...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 20:57

Alltså jag är ju helt rudis men framförallt nybörjare på området. Har gjort en väldigt basic hemsida i Word, med lite text och några bilder bara. Och det funkar ju faktiskt hyggligt. Förutom om man använder IE eller Safari för att beundra sitt alster, för då blir Å,Ä och Ö fel. Ser schysst ut i Netscape dock. Vad är fel?

Tjena!

Det är förstås svårt att säga vad som blivit fel utan att se koden, men troligtvis har inte å, ä, ö skrivits med HTML-stuk, dvs
å=å
ä=ä
ö=&ouml,

ofta funkar det ändå, men tydligen inte i Explorer och Safari som du nämner. Jag testade för skojs skull och det verkar som Word väljer att omvandla å ä ö till Unicode eller UTF-8 eller någon form av omskrivning (kodtabell) för specialtecken, men alltså inte den standard som man internationellt kommit överrens om för HMTL. Jag har i o f s en engelsk version av WOrd, så kanske skiljer det sig från hur det blir för dig. Lustigt nog så funkar det fint i min Safari med det som Word spottade ut.

Kanske kan du, om du gjort ganska enkla sidor, prova att göra dem igen i t ex Netscape Communicator, som har en enkel funktion för att göra sidor. Eller kan du söka på www.tucows.com efter något annat bra gratis- eller sharewareprogram. Vill du vara ambitiös så finns ju Dreamweaver och GoLive, men de är ju lite dyrare...

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Leander Lindahl:
Tjena!

Det är förstås svårt att säga vad som blivit fel utan att se koden, men troligtvis har inte å, ä, ö skrivits med HTML-stuk, dvs
å=

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> &aring; </pre>

ä=

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">&auml;</pre>

ö=

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">&ouml; </pre>

ofta funkar det ändå, men tydligen inte i Explorer och Safari som du nämner. Jag testade för skojs skull och det verkar som Word väljer att omvandla å ä ö till Unicode eller UTF-8 eller någon form av omskrivning (kodtabell) för specialtecken, men alltså inte den standard som man internationellt kommit överrens om för HMTL. Jag har i o f s en engelsk version av WOrd, så kanske skiljer det sig från hur det blir för dig. Lustigt nog så funkar det fint i min Safari med det som Word spottade ut.

Kanske kan du, om du gjort ganska enkla sidor, prova att göra dem igen i t ex Netscape Communicator, som har en enkel funktion för att göra sidor. Eller kan du söka på www.tucows.com efter något annat bra gratis- eller sharewareprogram. Vill du vara ambitiös så finns ju Dreamweaver och GoLive, men de är ju lite dyrare...

edit:svårt att skriva koden för å ä ö här på 99mac, det blev just å ä ö istället för

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">&aring; &auml; &ouml;</pre>

[ 29. januari 2003, 21:55: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]

HIttade det här:

Citat:

citera: A little detective work revealed that, as is usually the case when you encounter something shoddy in the vicinity of a computer, Microsoft incompetence and gratuitous incompatibility were to blame. Western language HTML documents are written in the ISO 8859-1 Latin-1 character set, with a specified set of escapes for special characters. Blithely ignoring this prescription, as usual, Microsoft use their own "extension" to Latin-1, in which a variety of characters which do not appear in Latin-1 are inserted in the range 0x82 through 0x95--this having the merit of being incompatible with both Latin-1 and Unicode, which reserve this region for additional control characters.

http://www.fourmilab.ch/webtools/demoroniser/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 01:12

Tack! Jag föraktar Microsoft. Vilken skam för världen att ett så inkompetent företag fortfarande existerar.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 08:21

Okej, så vad du menar är att det är Word som är problemet och att jag borde byta verktyg? Vad ska man då använda för en som vill göra en rudimentär hemsida utan att koda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 08:43

Mozilla Composer (gratis). Finns här!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-30 08:56

Trots att du inte vill koda, förslår jag PageSpinner, som är en svenskutvecklad HTML-editor.
Även om man arbetar i HTML-lägefinns det snabbknappar för att lägga till tabeller, fetstil, listor etc.
Dessutom kan man med en knapptryckning direkt se i sin browser vad den kod man skrivit/satt in till ger för resultat.

Tips: Ett mycket bra sätt att lära mig HTML på!

Dessutom fixar PS de svenska tecknen utan problem.

Kan verkligen rekommendera PageSpinner!
Ett av de första ShareWareprogrammen jag betalade avgiften för! (Redan den första versionen -96!)

Många föreslår även BBEdit för HTML-kodning, men jag tycker inte det är lika lätt att komma igång med och saknar smidigheten som PS har.

Ett alternativ är att ladda ned en demo av DreamWeaver, som är otrolligt bra WYSIWYG-editor (What You See Is WHat You Get). Men enligt min uppfattning är det ett måste att kunna en del HTML "från grunden" om man vill utvecklas som sidmakare.
Och då kommer vi tillbaks till PageSpinner igen...

Edit: Formuleringsfel

[ 30. januari 2003, 08:57: Meddelandet ändrat av: Micke F ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 09:36

Tack för tipsen, får prova mig fram lite.

1
Bevaka tråden