Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videodatabas

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 18:51

Vi har idag en videodatabas på jobbet som är under ständig utveckling. Hittills har vi haft en Portfolio-baserad lösning, som fungerar ganska bra, men fyller inte riktigt alla krav vi ställer.

Jag skulle gärna komma i kontakt med någon som har BRA koll på vad som finns på MacOS-fronten för rel. stora videodatabaser (QuickTime filmer, 5000 st eller fler). Den ska kunna köras solo på pocketdiskar och i nätverk mot en server.

Om det finns någon GURU i Portfolio där ute skulle jag GÄNRA komma i kontakt med dig också!

[ 29. Januari 2003, 18:52: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Stay tuned, skall se efter vad jag har i byrålådan som kan passa

http://www.extensis.com/portserver/32g.html

Har ni tittat på den nya versionen för X?
Kan du speciefera EXAKT eller i närheten av vad ni behöver?

Nu har jag kollat lite på vilka funktioner Portfolio har, kanske du kan berätta lite mer om vilka behov ni har som inte uppfylls av Portfolio?

Jag utvecklar mycket i olika programvaror och då ditt inlägg innehöll ordet databas så triggar jag direkt och funderar på om ditt problem går att lösa med något skräddarsytt. Men då PortFolio verkar kunna allt så blir jag nyfiken på vad det är du behöver som det inte kan.

/Ola

Servern klarar inte SQL kopplingar på OS X. Bara på Windows tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 11:11

Då ska jag förklara EXAKT vad vi har och är ute efter.

Vi har en databas på c:a 5000 filmer. Dessa finns dels som komprimerade QuickTime-filmer och dels högupplösta (om man kan kalla dem det) DV-filer.

De komprimerade filmerna finns idag på en Portfolio-server som vi har tillgång till internt på kontoret. Detta fungerar mycket bra, dock har vi ännu inte tagit steget till en OSX-version av programmet då det kostar oss en del.

Man kan i Portfolio skapa GALLERIER med filmer. Detta är ett sätt att spara olika saker man hittat. Ex. kan jag då spara ett galleri vid namn VOLVO Januari 2003 om vi har något projket kopplat till VOLVO. Varje gång jag går in i Portfolio kommer det galleriet att finnas där. Extremt smidigt och det fungerar väldigt bra över nätverket också då vi kör en klient <-> server lösning.

Dock är den interna databasen bara en del av vår lösning. Vi har lagt ut arkiven och filmerna på PocketDiskar (FireWire) som kunder kan låna och söka på. Det är här vi kommer in i lite problem.

Kunder som tittar i databasen ska också kunna söka efter filmer och spara det de hittar i gallerier. Problemet är att Portfolio BROWSERN som finns stödjer inte detta... Lösningen vi tänkt då var om vi köpte en client-lisence per hårddisk. Vad gäller det så vet jag först inte om man får göra så, sedan vet jag inte om det praktiskt skulle fungera (programmet skulle uteslutande köras från hårddisken, helst skulle vi vilja undvika en installation m.m). Det blir väldigt bökigt, men skulle ev. fungera.

Om fallet är så att vi skulle få det att fungera smidigt och "per automatik" för kunden så dyker ytterliggare ett problem upp. Kunden skall kunna söka och spara gallerier, ja, men han ska INTE ha tillåtelse att göra saker som att flytta eller kopiera orginal-filer. Problemet med Portfolio är att man inte verkar kunna ställa in användar privilegier så specifikt.

Vi har kommit fram till en lösning som gör att man på hårddisken i Findern inte direkt ser media-filer samt även skapat en automatiserad öppnings/autentiseringsfunktion. Dock saknar vi just lösningen med att få användaren att kunna spara gallerier. Det är det vi saknar MEST.

Den tredje saken jag tänkt på är OM vi nu lyckas lösa det hela med att en användare kan spara gallerier på en lånad hårddisk, så vore det extremt händigt om man kunde på något sätt synka detta galleri mot vår portfolio-server. Detta är så om en kund lånar en disk, lämnar tillbaka den och sedan lånar den vid ett senare tillfälle skulle kunna "ladda hem" galleriet, som inte borde vara så väldans stort (referar ju bara till lite filer).

Problemet här är: jag vet inte om portfolio klarar av att exportera gallerier. Än mindre vet jag hur man skulle lösa export -> sändning portfolioserver, import -> sändning tillbaka till client på ett säkert sätt...

Lite mer info i varje fall. Vi är extremt intresserade av en lösning, även om det betyder att byta client/serverprogram. Kraven är dock att servern rullar på OSX och att clienten fungerar på OS9 och OSX. Möjlighet till Windows client är ett stort plus.

[ 30. januari 2003, 11:14: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Nu har jag kollat lite i manualen för Portfolio, både för servern och klienten. Det finns en del frågetecken fortfarande som man får reda ut, men i stort sett så tror jag att det du vill göra är möjligt.

Om jag förstått problemet rätt så har ni en väl fungerande lösning i Portfolio, en programvara som är en databas och samtidigt fildelningsserver på något vis (har inte kollat detaljerna för det senare). Verkar synd att slänga bort en sådan lösning så här är mitt förslag på lösning av ditt problem.

Vad ni inte kan göra är att distribuera informationen i databasen i fristående applikationer (FW-hårddiskar) där man dessutom kan skapa egna gallerier, föra tillbaka dessa till centrala servern och dessutom titta på videofilmerna i den fristående databasen.

Här är en kort beskrivning av hur man kan lösa de olika delproblemen:

Få ut data ur Portfolio
Här finns flera alternativ faktiskt, inbyggda export-funktionen av data till textfil är ett av dem. Den gissar jag duger, vad jag är osäker på är hur data om gallerierna lagras, om det är så att posten i databasen för den filen märks med vilka gallerier den hör till så ser jag inga problem. Om dessa data inte går att få ut via den exporten så blir det värre.

Ett annat alternativ är Applescript tillsammans med FileMaker Pro. Det står i manualen att det finns bra stöd för Applescript i Portfolio så det är säkert en framkomlig väg.

Ett tredje alternativ är FileMakers stöd för SQL, man kan helt enkelt sätta upp att FileMaker skickar SQL-kommandon till servern. Då måste dock Servern husera på en PC och inte på en Mac. FM-klienter för att skicka SQL-kommandon kan vara Mac OS 9, Mac OS X och Windows. I vissa av dessa operativsystem kan du behöva komplettera FM med plugins för att utöka ODBC-stödet.

Om man kan få ut alla nödvändiga data ur Portfolio så är nästa problem....

Skapa fristående applikation

I FileMaker Pro så kan man skapa sk Runtime-filer som fungerar för Mac och PC. Då har man sin FM-databas tillsammans med en liten run-time-modul så att man kan göra det man vill med databasen. Att skapa nya layouter, scripts, nätverksfunktioner, internetfunktioner mm stöds dock inte i Runt-time-versionen. Men det behövs inte för det du vill göra.

Vad man gör är att man skapar en databas i FileMaker Pro där man kan söka, skapa nya poster och nya gallerier och ändra i de poster som finns. Man kan öppna Quicktime-filmerna via knappar i Mac OS och Windows (gissar nu att sökvägen till filen i fråga är känd i Portfolio-databasen). Detta steg kan komma att behöva en plugin som heter Troi File Plugin.

Alla ändrade poster flaggas för ett kommande steg.

När databasen är klar så importerar man en färsk version av data från Portfolio till den FM-databasen och sedan sparar man ner en Run-Time-version för Mac och PC av det hela och lägger den på hårddiskarna. Man måste förstås lägga dit filmerna också.

Man kan sannolikt även göra så att man bara placerar en textfil på en viss plats på hårddisken och sedan klicka på en knapp i applikatioen för att läsa in alla data ur Portfolio-katalogen. Kanske lite lättare.

Skapa nya gallerier
Om det är som jag tror så står det på bilden (posten) vilket galleri den hör till. Om inte så finns det säkert något sätt att ta reda på detta via metoderna ovan.

I den fristående applikationen kan man sedan tilldela flera separata poster till ett och samma galleri och detta kan man visa i den fristående applikationen på samma sätt som man visar de gallerier som redan är skapade.

Exportera information från fristående applikation

Jag tror att man antingen via en enkel export (text-fil) från den fristående applikationen eller en Applescript-lösning som jobbar direkt mot en Portfolio-klient som skapar de nya gallerierna eller en SQL-koppling som direkt petar in det nya galleriet i rätt tabell borde fungera för att överföra nya gallerier till Portfolio-servern. Alla nya gallerier är ju ändrade poster som flaggades när de ändrades.

Så, det verkar alltså gå att göra.

Vill du ha en noggrannare undersökning om detta är möjligt och vad det kan kosta så slå mig en signal.

Lycka till!

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 00:03

Right... Det lät väldigt komplicerat och invecklat... Vore bättre om man BARA kunde köra Portfolio (eller dy.).

Att koppla FW-diskarna mot server är inte nödvändigt. Dock vill vi kunna styra användren mer specifikt i Portfolio...

Blir det inte klumpigt att gå mellan 2-3 program? Antar att man kanske måste göra det för att få det exakt som vi vill...

Handhavandet handlar troligen om att man kopplar in hårddisken i datorn. Klickar på en Applet på skrivbordet och sedan går man och fikar.

Appleten sparar ner data från Portfolio på hårddisken, lägger dit nya filer från filarkivet (via någon annan programvara), kör ett manus i den fristående FileMaker-applikationen och sedan är hårddisken/databasen uppdaterad och klar att lämna till kund.

Hårddisken behöver inte kopplas in på servern, bara på någon dator som kan komma åt servern.

Det där med att styra användaren om vilka filer han får kika på kan lösas på lite olika sätt, men varför lägga med filerna på en hårddisk om han inte skall ha tillgång till dem? Vad är det ni vill åstadkomma egentligen?

Du behöver inte heller gå mellan 2-3 program, det kunden ser är ju FileMaker Pro-databasen och inget annat. I den visas Quicktime-filmerna direkt med eventuella länkar till DV-filmerna.

Det är klart att eleganta lösningar kostar pengar.

Lycka till!

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 12:19

Filmerna ska kunnas SES men man ska inte kunna kopiera över dem till sin egna dator. Detta får göras på beställning serru.

Men, du menar att vi har en fristående Filemaker-lösning på diskar vi lämnar ut? Det går ju att köra Portfolio-databaser genom Portfolio UTAN server. Alltså, precis som med FileMaker kan du har arkiv utan krav på att ha en Filemaker-server...

Men det kanske är så att vi måste köra en sådan lösning om vi vill att det ska se ut som vi vill ha det? Portfolio fungerar som sagt väldigt bra, bortsätt från de få funktionerna jag beskrivit vi saknar.

Har omvärderat lite vad ni har behov av. Det är nog så att ni skall behålla Portfolio och från er centrala databas exportera allt och spara det på hårddiskarna där det finns en portfolio-moj och köra därifrån. Ändringar på lokala versionen kan återkopieras till servern om man orkar och har lust genom att göra export, analysera det exporterade och importera endast relevanta poster men troligen inte. Det är nog för dyrt för er jämfört med vad det ger.

Att skapa en separat applikation/databas (visserligen byggd i FileMaker men med en runtime-modul för att köra den istället för programmet FileMaker Pro) är den lösning som löser flest av dina problem på en gång och det var därför jag föreslog det. Du får Mac/PC-kompabilitet och man kan göra ändringar på hårddiskarna som läggs upp på den centrala servern.

Att i FM-lösningen (den fristående på hårddiskarna alltså) komplettera med något system för att köpa filer som man sedan kan kopiera till egna hårddisken låter som något enkelt att komplettera med.

Handhavandet av lösningen (export/import respektive köpsystem) går att göra väldigt enkel.

Vad jag vet så existerar det ingen lösning med de funktioner du vill ha alltså måste man troligen bygga något eget och jag rekommenderar FileMaker Pro för att det antagligen är lättast att bygga det du vill med det och det man bygger fungerar på Mac och PC utan krångel.

Vilket filsystem har du på hårddisken som gör det möjligt att se filen men inte kopiera den som dessutom fungerar både på Mac och PC?

Varsågod, det var så lite så.

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 15:55

Tackar så mycket!

Som det är idag så körs allting på Macar för Macar, men det kan hända att vi får krav på en version för PC i framtiden -> det vet vi inte. Saken är bara den att den porten måste finnas öppen.

Lösningen vi har nu att användaren inte kommer åt filer på disken speciellt lätt (vill man så kan man, som med allt här i världen ). Filmerna är även skyddade med lösenord - det krävs att man kör vårt arkivprogram för att kunna spela upp filmerna (programmet ligger öppet samtidigt som portfolio).

Jag har tittat lite på liknande lösningar. Men det blir till att bygga eget. FMPro är inte aktuellt då det kommer att köras under *-nix och skall kunna vara portabelt mellan andra unices.

Jag vet inte vilken budget ni har Erik, men ni kanske kunde kolla in på Q-Base från Q-brick?

www.qbrick.com

Kanske inte exakt det ni är ute efter, men det kan vara värt att kolla in.

Fick detta mail.

"There´s CatDV Pro (http://www.squarebox.co.uk/catdv/) with the
workgroup server and HTML publisher options. Some of its features are aimed specifically at video editors and producers but it will catalog
any QuickTime compatible media type and should do pretty much everything you´ve mentioned. (We can also be pretty flexible when it comes to building low-cost customised solutions around your requirements, eg. we don´t currently have a "reader" that you can distribute to clients but it wouldn´t be too difficult to put
something together if that´s what you need.)

-Rolf
--
Rolf Howarth, Square Box Systems Ltd, Stratford-upon-Avon UK."

1
Bevaka tråden