Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux på mac, med wine

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har sökt runt lite på nätet men inte fått något tillfredsställande svar.
Det jag hade i åtanke var om det var möjligt att installera Linux (ex. vis mandrake) på en mac, för att sedan installera wine och köra windows program?

Mvh Kaspar

Låter som en omväg om du bara är ute efter att köra Windows-program. Släng in VPC i så fall. Annars kan du ju dual-boota med Linux och kanske köra Wine därifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 13:05

Nu vet jag inte så mycket om Linux, men: Wine är ju ingen emulator (Wine Is Not an Emulator) så du måste ha en dator som skulle kunnat köra programmen på riktigt om du ska kunna köra dem med Wine.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-26 13:09
Ursprungligen av Rajje:

Nu vet jag inte så mycket om Linux, men: Wine är ju ingen emulator (Wine Is Not an Emulator) så du måste ha en dator som skulle kunnat köra programmen på riktigt om du ska kunna köra dem med Wine.

Till mac finns Darwine som då bygger på Wine

Ok, det verkar ju då som att det är rätt kört med andra ord!

--edit--
darwine fungerar väl inte fullt ut ännu, utan är väl bara i typ alpha stadium?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 14:47

Med de nya Intel-macarna blir det en annan femma. Wine bör kunna portas rätt enkelt till Intel-OS X.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-26 19:05

Man får inte glömma att Darwin (som OS X bygger på) även går att köra på en vanlig PC. På en sådan maskin är det säkert inte fullt så svårt att få Wine att fungera. Grejen med Darwine är väl att man dessutom lägger till QEMU (en emulator, till skillnad från Wine) och teoretiskt borde man kunna köra Windowsprogram i på vilken Darwinmaskin (PPC, x86, etc) som helst.
Jag undrar om man verkligen hinner färdigt med den integrerade emulatorn innan intel-macarna kommer bli vanliga och gör den ansträngningen onödig.

Fortfarande intressant att få igång Wine i OSX på intel-macarna. Man borde då kunna starta programmen direkt utan att behöva betala för och boota Windows alls, såsom Wine fungerar på linux redan idag.

Ursprungligen av prinzkaspar:

möjligt att installera Linux (ex. vis mandrake) på en mac, för att sedan installera wine och köra windows program?
Kaspar

Men återigen, varför? Med VPC kan du ju köra Win 2000 helt ok och XP lite slött. Eller är problemet att det ska rulla på en äldre mac och du tänkte köra en bantad / egen linux för att spara resurser?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-21 15:34

VPC och en Windowslicens, det blir rätt mycket pengar. Wine och Linux är ju gratis.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-17 19:04

Darwine som tidigare nämnt fungerar inte, om du inte ska starta winapi kodat för PPC. Det fanns ju NT4 för PPC och det är de programmen man kan starta.
Wine kan du inte köra då du behöver en emulator. Bochs finns däremot. Dosbox och Virtual PC.

1
Bevaka tråden