Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[hjälp] Extern hårddisk problematik..

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 17:40

Jag har ofta satt in externa 2.5" hårddiskar av varierande fabrikat med samma resultat, ett läsljud som ständigt upprepas och ingen montering. Jag har en ganska ny 15" PB på 1.5GHz, min väns 12" PB har inga problem.

Kan tilläggas att jag har en USB2 hårdisk med kortläsare och batteri som fungerar, men det beror nog till stor del på batteriet eller nått sånt.

Köpte en 2.5" USB2 hårddisk idag, en fin hitachi 80GB 5400RPM i ett fin fint metallscassi från noontec, resultat är att den låter som alla andra, men med denna hårddisk så finns även en till kabel att koppla in, för extra ström, och vips, så funkar det. Tråkigt dock, då jag då inte har en USB ledig, som jag behöver för att kunna föra över från min ena till den nya.

Är detta något som jag är ensam om? Min garanti är slut, och jag bor sedan lång tid i Kina, långt från alla verkstäder som tar hand om PB'sar.

Tips? ideer?

Jag bor också i Kina - Beijing närmare bestämt.

Det finns fler trådar på forumet ang. problem med montering av usb-diskar/-minnen. Det hjälper inte med sladd med "extra kontakt" i mitt fall. Vissa pc klarar inte heller av den 2,5-tumsdisk vi har. Tacka vet jag firewire!

Läs mer i den här tråden. Vi är inte ensamma.

Kanske att denna tråd skall slås ihop med ovannämnda?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 07:39
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag bor också i Kina - Beijing närmare bestämt.

Det finns fler trådar på forumet ang. problem med montering av usb-diskar/-minnen. Det hjälper inte med sladd med "extra kontakt" i mitt fall. Vissa pc klarar inte heller av den 2,5-tumsdisk vi har. Tacka vet jag firewire!

Läs mer i den här tråden. Vi är inte ensamma.

Kanske att denna tråd skall slås ihop med ovannämnda?

Tills tråden är ihopslagen så kommenterar jag ditt inlägg här.

Kul att hitta en annan Kines/svensk. Kunming bor jag i och trivs storligen. Tillbaka till mitt problem. Det märkliga är ju att inga andra iBooks / powerbooks jag testat har problemet. Är inte det märligt? Skulle det kunna vara så att 15" varianten av min modell inte fixar eller kanske är det en reparation som behövs? hmm.. Ledsen blir jag iallafall.. Klart att jag kan skaffa ett FireWire case, men då blir jag lite inkompatibel med alla tryckerier, printplatser och kunder runt om i Kunming. (jag är fotograf och designer).

Ursprungligen av Rytterfalk:

Klart att jag kan skaffa ett FireWire case, men då blir jag lite inkompatibel med alla tryckerier, printplatser och kunder runt om i Kunming.

Ett case med både FireWire och USB2 borde väl lösa det problemet..

Jag bor också nära Kina - ja norr om, dvs. nära Borås - f-låt skämtet, men hur vore det med ett löst tangentbord som har 2 USB-portar... åtmindstonde en liten räddning som inte blir för dyr ?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 07:44
Ursprungligen av Olle@mac:

Jag bor också nära Kina - ja norr om, dvs. nära Borås - f-låt skämtet, men hur vore det med ett löst tangentbord som har 2 USB-portar... åtmindstonde en liten räddning som inte blir för dyr ?

Jag är ofta på resande fot och där blir det hela väldigt bökigt om jag ska dra upp ett tangentbord i sätet på bussen för att kunna använda mer utrymme.

Har en USB delare, men jag har inte testat den än dock är det inte lösningen jag är ute efter. Jag gick inte över till Mac för FLER sladdar o trams!

1. Att försöka med att använda två usb-uttag på ett tangentbord hjälper inte alls då det inte är strömförsörjt.

2. Strömförsörjd hub hjölper inte heller (inte mig i alla fall).

3. En gammal stationär PM G4 och ny PM G5 funkar inte heller - har alltså inget med iBook/PB att göra.

4. PC brukar vara bättre men inte alltid. Min frus "gamla" laptop Dell Inspiron klarar berörda usb-enheter utan problem, liksom en gammal IBM Thinkpad. Hennes nya Dell Latitude funkar dock inte med 2,5" HDn i fråga. Av två stationära pc hos den lokala Kodak funkade HDn i en men inte i en annan. Har inte testat (ännu) med deras åldrande iMac G4or med OS9.

OT: Jovisst är Kunming trevligt men har tappat mycket charm och karaktär sedan första besöket 1985. Nästan alla gamla hus och träd försvann till den hortikulturella världsutställningen 1999. Förutom de äckliga måsarna då som blivit betydligt fler - de fanns inte i centrum förut. Klimatet är dock detsamma som tur är. Bättre än Beijing som dock de senaste dagarna har haft perfekt "svenskt sommarväder".

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 08:32
Ursprungligen av johan_tanying:

1. Att försöka med att använda två usb-uttag på ett tangentbord hjälper inte alls då det inte är strömförsörjt.

2. Strömförsörjd hub hjölper inte heller (inte mig i alla fall).

3. En gammal stationär PM G4 och ny PM G5 funkar inte heller - har alltså inget med iBook/PB att göra.

4. PC brukar vara bättre men inte alltid. Min frus "gamla" laptop Dell Inspiron klarar berörda usb-enheter utan problem, liksom en gammal IBM Thinkpad. Hennes nya Dell Latitude funkar dock inte med 2,5" HDn i fråga. Av två stationära pc hos den lokala Kodak funkade HDn i en men inte i en annan. Har inte testat (ännu) med deras åldrande iMac G4or med OS9.

Visst får du ut ström ur tangentbordet?! det är ju i sin tur kopplat via USB, det vore ju märkligt om den skulle sluta vara standard bara för att det råkar vara en förlängning. ?! Rätta mig om jag har fel. hmm.

Man hade ju hoppats att USB'n skulle fylla de krav som normalt användande kräver. Det är ju inget extremt om man säger så. Även om nu om vissa PC också behöver tas i örat. Men faktum kvarstår att många modeller (alla jag testat av ibooks, powerbooks och iMacs) där funkar det problemfritt. Här i Kunming verkar jag vara det svarta fåret.

Ja, Kunming förstörs mer och mer för varje år, dock så finns yunnan med sina bönder o berg kvar. Och det lär inte förändras mer än det gjort de senaste 50 åren på ett 50 tal år till.

Hela problemet grundar sig egentligen på att USB-porten inte kan leverera nog med ström för hårddisken. Firewire däremot kan leverera betydligt mer ström och därför blir det inga problem när man har en extern firewiredisk. Ljudet som kommer från disken är nog att den försöker spinna upp men inte får nog med ström för att klara det. Äldre 2,5tums hårddiskar med mindre kapacitet/RPM drar mindre ström och därför brukar de fungera med usb oxå.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 07:41
Ursprungligen av Dr.Greenbaum:

Hela problemet grundar sig egentligen på att USB-porten inte kan leverera nog med ström för hårddisken.

Så långt räknade jag ut.. Men varför bara vissa PB's & iBooks?! Men jag ska nog fixa mig ett litet firewire case istället. De är inte så snygga dock.

1
Bevaka tråden