Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilddatabas

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2003-03-18 19:39

Jag tänkte smälla upp en enkel bilddatabas. Man skall kunna logga in, lägga till bilder, ta bort bilder, titta på alla bilder. Varje bild ska ha sökord, och man ska kunna göra sökningar och få upp bara dessa poster. Allt ska vara webbaserat.

Hur göra??
ska man använda SQL, PHP, Apache och dreamweaver eller golive.

Eller finns det någon smidigare lösning??
Någon som gjort något liknande??
Nån som har något bra exempel och utgå ifrån??

All hjälp uppskattas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-18 19:52

Varför inte använda FileMaker Pro?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 19:59

Gallery är perfa.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Varför inte använda FileMaker Pro?

Man kanske inte har lust att köpa FM PRO och sen sitta och lära sig att göra det som önskas.. Lättare med gratis verktyg där det redan finns ett överflöd med med gratis program.

Övrigt: Titta runt på www.hotscripts.com

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ajje:
Jag tänkte smälla upp en enkel bilddatabas. Man skall kunna logga in, lägga till bilder, ta bort bilder, titta på alla bilder. Varje bild ska ha sökord, och man ska kunna göra sökningar och få upp bara dessa poster. Allt ska vara webbaserat.

Hur göra??
ska man använda SQL, PHP, Apache och dreamweaver eller golive.

Eller finns det någon smidigare lösning??
Någon som gjort något liknande??
Nån som har något bra exempel och utgå ifrån??

All hjälp uppskattas

Jag håller på och lär mig mysql och php och det kändes rörigt och klurigt länge. Så upptäckte jag Dreamweaver MX.
Helt underbar programvara som i kombination med Peachpits manualer i MX-prgrammen givit mitt inlärande en rejäl turbospark. nu procucerar jag web-baserade databaser på löpande band
verkligen kul!

  • Medlem
  • 2003-03-18 21:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Man kanske inte har lust att köpa FM PRO och sen sitta och lära sig att göra det som önskas.. Lättare med gratis verktyg där det redan finns ett överflöd med med gratis program.

Övrigt: Titta runt på www.hotscripts.com

Filemaker är guld att utveckla och bygga i, men tyvärr dyrt att få hostat.

Strålande länk för övrigt, tackar.

[ 18. mars 2003, 21:46: Meddelandet ändrat av: apu ]

Christopher: Strider det mot din religion att betala för program eller?

Sedan hör det kanske inte till god ton tycker jag att racka ner på andras förslag till att hjälpa till, det kan mycket väl vara så att Ajje vill lära sig alla olika metoder som finns att lösa sitt problem.

Ajje: Det finns en del som talar för att Gallery som nämns ovan är en bra lösning för dina behov.

Med FileMaker Pro kan du göra något liknande och förstås mycket till. Det blir lite opraktiskt (läs dyrt) att mata in bilder en i taget via ett webbgränssnitt och då kanske du är intresserad av att veta att dels så kan FM importera en mapp med bilder (from v 6) och dels så kan man via Applescript/FileMaker/GraphicConverter mfl bygga ett produktionsflöde som skapar miniatyrer i flera olika storlekar, matar in bilddata och även sökord, flyttar omkring bilderna och sedan publicerar det hela på webben helt automatiskt (nåja, nästan i alla fall). Fm kan även peta in alla bild-data i en MySQL databas för publicering på webben om du har väldigt mycket besökare, eller så kan du publicera via FM Pro självt (komplettera eventuellt med Lasso). Kan nämna (igen) att jag byggt just en sådan lösning, men där är volymen på bilder runt en halv miljon. Alldeles för mycket för att lägga in för hand.

Det finns många intressanta alternativ för att bygga en sådan här lösning som är enkel att använda, de faktorer som avgör vad man skall välja är väl volym, användarvänlighet, speciella krav (tex exportfunktioner/betalsystem), möjlighet att vidareutveckla lösningen för nya behov, tiden det tar att lägga in en bild mm.

FileMaker kan vara ett alldeles utmärkt alternativ för dig och sannolikt får du jobba med alla de program du nämnde för att bygga detta och några till, eller så passar Gallery dig alldels utmärkt.

Lycka till!

/Ola

[ 18. mars 2003, 21:38: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Förresten, detta ämne har diskuterats förut, prova att göra en sökning för att få lite fler svar.

En sak till: Gratisprogram har också inlärningskurvor och det är inte alltid gratis är billigast.

/Ola

Gallery var TOKENKELT att installera, gjorde det nyss.
Men, borde läst dokumentationen först... det klarar varken TIFF eller EPS vilket jag ser som ett krav... så, där vill man nog ha en annan lösning.
Jpeg däremot gick hur bra som helst, automatisk rezising osv, smutt värre.

Detta är ju byggt utan nån sql tjafs, vilket jag kanske ser som en nackdel.

Förutom hotscripts.com finns även php.resourceindex.com som är en riktigt bra samling script och snuttar.

Jag håller på och bygger en bilddatabas för webben där tanken är att för att slippa ladda upp filer en och en via webbränssnitt laddar upp en hel folder som man sedan indexerar i en administrationsmodul. Här lägger man till stickord, beskrivning, kategori m m. Bildgalleriet skapar sedan dynamiskt från orginalbilderna tumnaglar och fullsizebilder i den storlek man anger i inställningsmodulen. Ändrar man storlek här slår det direkt igenom alla bilder man indexerat då dessa skapar dynamiskt när de anropas. Dock inte på långa vägar klart ännu men en exempelversion finns på den här adressen!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Jag håller på och bygger en bilddatabas för webben där tanken är att för att slippa ladda upp filer en och en via webbränssnitt laddar upp en hel folder som man sedan indexerar i en administrationsmodul. Här lägger man till stickord, beskrivning, kategori m m. Bildgalleriet skapar sedan dynamiskt från orginalbilderna tumnaglar och fullsizebilder i den storlek man anger i inställningsmodulen. Ändrar man storlek här slår det direkt igenom alla bilder man indexerat då dessa skapar dynamiskt när de anropas. Dock inte på långa vägar klart ännu men en exempelversion finns på den här adressen!

Det ser ju ut att vara simpelt upplagt. Skulle vara kul att se en glimt av admin. verktygen, är det möjligt? Vad har du tänkt dig för vidare framtid för lösningen?

Snygg lösning Scoterbabe!

Får man ställa en teknisk fråga, hur gör du det här?: Bildgalleriet skapar sedan dynamiskt från orginalbilderna tumnaglar och fullsizebilder i den storlek man anger i inställningsmodulen. Ändrar man storlek här slår det direkt igenom alla bilder man indexerat då dessa skapar dynamiskt när de anropas.

/Ola

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: jolander:
[QUOTE]Det ser ju ut att vara simpelt upplagt. Skulle vara kul att se en glimt av admin. verktygen, är det möjligt? Vad har du tänkt dig för vidare framtid för lösningen? [/quote]Som Mac-användare är ju lättanvändhet ett ledord

Du vill se admin-sidorna - det är väl inga problem egentligen, dock har jag inte fått till vissa funktioner ännu som jag egentligen skulle vilja ha på plats innan jag demar det men om du sänder mig ett mail på scooterbabe snabela home punkt se så skall jag se vad jag kan göra...

Framtiden vågar jag inte uttala mig om för närvarande

Edit: tog bort några smileysar

[ 19. mars 2003, 11:19: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Snygg lösning Scoterbabe!

Tack!

Citat:

citera:Får man ställa en teknisk fråga, hur gör du det här?
/Ola

Oj - hur många sidor vil du ha redogörelsen på? Nej, skämt åsido finns det moduler att installera till PHP som ger en möjligheten att manipulera bilder. Dock med tanke på hur svårt det har varit att få ihop detta tror jag inte ursprungstanken med dem var att de skulle användas på det här sättet. I kombination med modulen t1lib ges möjlighet att även använda typsnitt med apache och php. För att kategorisera och hålla reda på data om bildfilerna har jag skapat en relaterad databas i mySQL.

  • Medlem
  • 2003-03-19 12:23
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Snygg lösning Scoterbabe!

Instämmer! Trevliga foton också.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: apu:
Instämmer! Trevliga foton också.

Det värmer om hjärtat att få lite positiv kritik efter de oräkneliga timmar jag hitills lagt ner på projektet...

För de som är intresserade: det finns f n en del buggar som skall rättas, bl a vilka kategorier som visas under bilderna. Om samma bild finns i fler än en kategori skall gärna samtliga visas, och vid sökning freakar kategorivisningen ur totalt. Jag skulle lätt kunna fixa detta med ett extra mySQL-anrop, men jag skulle helst vilja ha allt i samma sql-sträng så jag jagar lösning på detta just nu.

Funktioner som kommer är möjlighet till betygsättning av bilder (även om varje bild har en intern räknare som håller reda på det antal ggr den förstorats), listning av bilder efter popularitet etc. Dessutom skall viss redesign till då det skall använda sig av CSS till 100% istället för tabeller som det är i dagsläget. Dock kommer jag hålla designen så simpel som möjligt för att hålla alla dörrar till att publicera galleriet i befintliga layouter öppna.

En sista not: alla är välkomna att besöka galleriet men det kan tyvärr vara svårt att komma åt det då och då. Det beror på att det kör på min PB, som av förklarliga skäl inte alltid står på skrivbordet med koppling mot nätet

[ 19. mars 2003, 12:59: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Snygg lösning Scoterbabe!

Får man ställa en teknisk fråga, hur gör du det här?: Bildgalleriet skapar sedan dynamiskt från orginalbilderna tumnaglar och fullsizebilder i den storlek man anger i inställningsmodulen. Ändrar man storlek här slår det direkt igenom alla bilder man indexerat då dessa skapar dynamiskt när de anropas.

/Ola

Nu är jag inte säker. Men men kan använda Image Magick till det. Själv har jag ett galleri där du du bara droppar bilder i en mapp så skalas bilderna, skapar thumbnails och läggs in en databas vid första anropet. Ca 100 bilder tar ungefär 20-30 sek att batchas.

[ 19. mars 2003, 15:53: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Christopher: Strider det mot din religion att betala för program eller?

Sedan hör det kanske inte till god ton tycker jag att racka ner på andras förslag till att hjälpa till, det kan mycket väl vara så att Ajje vill lära sig alla olika metoder som finns att lösa sitt problem.

Ajje: Det finns en del som talar för att Gallery som nämns ovan är en bra lösning för dina behov.

Med FileMaker Pro kan du göra något liknande och förstås mycket till. Det blir lite opraktiskt (läs dyrt) att mata in bilder en i taget via ett webbgränssnitt och då kanske du är intresserad av att veta att dels så kan FM importera en mapp med bilder (from v 6) och dels så kan man via Applescript/FileMaker/GraphicConverter mfl bygga ett produktionsflöde som skapar miniatyrer i flera olika storlekar, matar in bilddata och även sökord, flyttar omkring bilderna och sedan publicerar det hela på webben helt automatiskt (nåja, nästan i alla fall). Fm kan även peta in alla bild-data i en MySQL databas för publicering på webben om du har väldigt mycket besökare, eller så kan du publicera via FM Pro självt (komplettera eventuellt med Lasso). Kan nämna (igen) att jag byggt just en sådan lösning, men där är volymen på bilder runt en halv miljon. Alldeles för mycket för att lägga in för hand.

Det finns många intressanta alternativ för att bygga en sådan här lösning som är enkel att använda, de faktorer som avgör vad man skall välja är väl volym, användarvänlighet, speciella krav (tex exportfunktioner/betalsystem), möjlighet att vidareutveckla lösningen för nya behov, tiden det tar att lägga in en bild mm.

FileMaker kan vara ett alldeles utmärkt alternativ för dig och sannolikt får du jobba med alla de program du nämnde för att bygga detta och några till, eller så passar Gallery dig alldels utmärkt.

Lycka till!

/Ola

Självklart... Men jag anser att FMPro inte är någon direkt lösning till sådant här. Varför? Ja du nämner det själv. + Att det kan vara bra att informera om (vilket jag inte gjorde dock) att det kostar att hosta det hela. Sen återigen. Om du skall lägga över allt på ett webbhotell som t.e.x kör SOlaris eller Linux, så blir det svårt att få Applescript, Graphic Converter och FMPRO.

Don´t get me wrong. Använder själv FMPRO och tycker det är suveränt. Men för vissa saker så ser jag helt enkelt inte fördelarna. Enkelt visst. Men det är iMovie också.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2003-03-20 19:53

Opps inte lite svar man fick, tack för alla tips

Tittade på gallery, och det verkar vara smutt. Avsaknaden av EPS,TIF, PDF suger dock. Men detta borde väl inte vara så svårt att integrera(tror jag)

Att inte SQL används, ser jag som en fördel. Ett steg mindre att slöa ner med.

Nä gallery blir det till att börja med

Tack än en gång

Om nån har en lösning för tif,eps och pdf i gallery så hör av er.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-21 13:34
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ajje:
Om nån har en lösning för tif,eps och pdf i gallery så hör av er.....

Nästa version av Gallery ska tydligen kunna jobba med olika bildbehandlingsbibliotek, Imagemagick till exempel. Så det kanske kommer bättre stöd även för andra bildformat...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Snygg lösning Scoterbabe!

Får man ställa en teknisk fråga, hur gör du det här?: Bildgalleriet skapar sedan dynamiskt från orginalbilderna tumnaglar och fullsizebilder i den storlek man anger i inställningsmodulen. Ändrar man storlek här slår det direkt igenom alla bilder man indexerat då dessa skapar dynamiskt när de anropas.

/Ola

Nu är jag inte säker. Men men kan använda Image Magick till det. Själv har jag ett galleri där du du bara droppar bilder i en mapp så skalas bilderna, skapar thumbnails och läggs in en databas vid första anropet. Ca 100 bilder tar ungefär 20-30 sek att batchas.

Image Magic är en konkurrent till modulen GD som jag använder. De är i princip likvärdiga, vilken man väljer är mkt en smakfråga. Däremot skalar eller skapar mitt galleri inga bilder eller filer, man utgår hela tiden från sina orginal som man lägger upp någonstans på sin server. Sedan, vid anrop, skapas bilder i den storlek och upplösning som man angivit i sina inställningar och när man surfar till en annan sida existerar inte dessa nyligen skapade bilder längre. Detta innebär, som jag nämnde ovan, att man genom att ändra en variabel för komprimering eller storlek, eller genom att byta logotype, momentant ändrar på samtliga bilder i galleriet (det vill säga nästa anrop).

Så en viss skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-24 01:06

hey dudes,

ta en check på WebWare for Python. webware.sf.net

riktigt tight app-server som man enkelt kan rigga med en magick eller python image lib o.s.v

sen, då allt rullar så går man in på zope.org och kollar efter färdiga produkter för python. Fanns ett par simpla image managers sist jag kollade.

Skakar liv i denna tråden eftersom jag har ett liknande behov.

Jag har idag ett iPhoto-bibliotek som jag har exporterat till webben, och jag är supernöjd med resultatet. Det är enkelt och smidigt, precis som det ska vara.
Nu vill jag låta besökare kommentera fotona, och jag undrar vad det enklaste sättet att göra detta på är? Biblioteket i sig ligger på en webserver med SQL/PHP etc så det ska väl inte vara några jätteproblem att skapa konton etc, men jag vill ha det ENKELT. Jag kan inte SQL eller PHP och har ingen tid att lära mig just nu.

Alternativet är att lägga upp en FM-databas MEN... Den skalar inte om bilderna i tumnagelvyn, utan läser in hela bilden även om den bara visar 60x60 pixlar = tar alldeles för lång tid att ladda tumnagelsidorna = blir för omständigt att göra i FM.

Måste jag lära mig hur detta funkar eller finns det någon enkel lösning "out there"?

Du måste nog lära dig hur detta fungerar.

När man önskar sig något enkelt så menar man nästan alltid att det skall vara enkelt att använda och det betyder i stort sett alltid att det inte är enkelt att utveckla det hela. Det enkla att använda har tagit massor med tid att utveckla.

Är det svårt att lägga till en lösenordskyddad lösning till iPhoto?

Tror det är lätt om du publicerar på .mac.

http://www.mac.com/1/iTour/tour_homepage.html

I annat fall, det kan det vara, olika webbservrar löser detta på olika sätt och det betyder även att olika webbhotell har olika lösningar. Kolla supportsidorna för ditt webbhotell.

Berätta mera: Har du egen webbserver, vilket webbhotell har du osv. Kanske detta kan vara något (även om jag tycker att Carambole är världens dj-la idioter idag):

http://se.carambole.se/campaigns/activealbum/default.asp?lang=se

Med Carambole-varianten kan användarna inte kommentera bilderna.

På .Mac så vet jag inte om det går.

Webservern är en XServe som jag har full access till.

I så fall, du nämnde FileMaker Pro. Lär dig använda pluginen Troi File Plugin och importera mha den två bilder i varje databaspost, en stor och en liten. Sedan visar du via CDML den stora eller lilla, i olika layouter. Du behöver då inte lära dig PHP+MySQL vilket tar en vecka ungefär eller mera för att kunna få det du vill göra att fungera. Lasso+MySQL (som jag undervisar och bygger i) tar ca tre dagar att lära sig för det du vill göra. FileMaker Pro 6 med Webcompanion och CDML tar ca 2 dagar att lära sig för det du vill göra.

FM är som sagt en helt okej lösning, men... jag har ingen lust att krympa de ca 3000 bilderna för att få en vettig tumnagelbild.

Är jag jobbig?

Ah va f*n, jag ska ju ändå lära mig sql/php nån gång, nu är väl den tiden kommen då... Var börjar man?

Bevaka tråden